Sockeralkoholist
Börjar inse att jag har problem med socker, kolhydrater wever. Låg på soffan och bler brännhet av tanken på något att äta, något att stoppa i munnen vad som helst, intalade mig själv att det inte går för sig, men började kallsvettas. Känner mig inte konstig eller sjuk utan bara äckligt sugen på chips och allt annat skit.
Tog mig nu en liten skål valnötter och fläsksvålar i hopp om att rädda mig.
Varför varför lade jag av med LCHF?
Jag som det gick så bra för.
JAJA nu skall vi upp på banan igen.
Välkommen tillbaka till LCHF, Nej, det går inte lämna detta sättet att äta om man är sockerberoende.
Hoppas du snart är igång igen och mår bra och slipper suget.
Nej det går ju inte, funkade ett tag i sommras men då jobbade jag väldigt mycket, men efter det har det bara rasat, problemet är att jag har försökt komma tillbaka på div olika sätt vilket inte har funkat så bra.
Kan du inte planera en dag då du kan unna dig något "sött" då? Är det verkligen så illa om du sköter dig 95% av tiden? Jag är säker på att det är de långsiktiga ändringarna du gör som spelar roll, inte enstaka måltider. Jag försökte själv ersätta chips/godis med nötter istället (även om jag inte njöt lika mycket av detta..) och vikten rörde sig inte alls. Nu är det mer en kompromiss att begränsa det till en "dålig" måltid i veckan + lite godis som är sött istället för nötter och andra konstiga substitut.
Även jag har många gånger kört allt eller inget tänk och det fungerar väldigt sällan, och socker i begränsad mängd är inget gift sålänge som du är frisk. Hitta något du kan leva med istället för att må dåligt över dina "sug". Det är lika illa att övertänka sitt ätande som att faktiskt ge efter suget emellanåt. Det gäller att hitta en bra balans som du kan leva med.
Slutligen så är mitt tips att slappna av och inte lägga så mycket fokus på att göra allt rätt hela tiden, det mår man sällan bra av! 
#3 Jag tror många inte kan unna sig något sött. Jag kan äta helt exemplariskt, vilken diet jag än följer för tillfället, tills jag blir frestad att äta något sött. Då tänker jag att en liten chokladbit skadar inte, för jag har ju skött mig så bra i en månad. Efter den chokladbiten kan jag hetsäta i flera dagar och då är allt kört. Så länge INGET sött passerar min mun fungerar allt felfritt.

Är man sockerberoende funkar det INTE att "unna" sig nåt sött då och då. Så länge jag håller mig borta från kolhydraterna är jag fri från suget och mår bra. Men efter varje litet avsteg plågas jag nåt helt vansinnigt i en vecka innan det äntligen släpper. Det handlar inte bara om att man känner sig lite sugen och tänker att det vore gott med något sött, det handlar om yrsel, huvudvärk, och en fullständig oförmåga att tänka en hel tanke. Oavbrutet, i en vecka.
Plus att det sällan stannar vid en liten sak. En timme senare är blodsockret på väg ner igen, och suget drar igång på allvar. Och nästa dag, uj uj uj.
Så om savonit har samma problem är nog tyvärr det enda sättet att att hålla sig strikt. Lycka till savonit, ge dig fasen på det bara så är du nog uppe på banan igen innan du vet ordet av!
#4 Jag känner precis som du, kan inte ta mig ett litet avsteg för då kan det brista fullständigt. Har ätit lchf i snart två månader (hade en längre lchf-period under vår 09 men hätsätningen tog mig) och gjort två avsteg. Det första gick helt ok, planerade in att jag ville äta den där byttan med glass, gjorde det och återgick sedan till lchf,mer peppad än nånsin, dagen efter. Andra avsteget, förra veckan, med samma glass gick inte lika bra… slutade med en extratripp till affären för att köpa godis (visserligen inte så mycket men jag förlorade kontrollen).
Jag kan inte göra "små" avsteg och jag tror att det är bra om du är strikt i början i alla fall och sedan provar dig fram, gärna med någon i närheten. Kanske funkar det för dig med små avsteg, kanske inte. Ärligt talat tilltalar det inte mig att äta sött efter några veckor på strikt lchf och jag hoppas att det kommer att bli detsamma för dig.
Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.
Grejen är bara det att jag inte klarar av att äta rätt ens en dag åt gången, sär jag börjar bli hungrig springer jag och köper en macka.
Sedan blir jag sugen på godis på kvällen.
Men det går bättre och bättre.
Snart 5 dagar sedan jag öppnade en chipspåse.
Och det känns som en förbättring.
Gick väldigt bar förra perioden som varade i ca ett år, och inte ens sugen på något inte ens när vänner åt godis så höll man sig lugn.
Så det är tillbaka dit jag vill.

Det är tufft ibland att komma upp på banan ibland när man väckt sockerdjävulen ordentligt
.
Bäst är att vara väldigt strikt några dar
Då brukar den riktiga mättnaden ha en chans att etablera sig igen
Jag tänker hela tiden att när jag är normalviktig kommer jag ha en normal relation till socker. Men jag vet inte om det är möjligt. Klart man blir sugen ibland, men samtidigt är jag INTE sugen på allt skit det för med sig. Abstinensen och blodsockerfallen. Nej, jag hoppas verkligen att jag inte tillåter mig själv att hamna där igen.
För mig funkar det faktiskt med mörk choklad. En ruta då och då till kvällsteet är alldeles lagom! Nej det är mer än lagom, det känns brutallyxigt. Innan LCHF kunde jag inte äta mörk choklad alls, tyckte det var för bittert. Nu tycker jag att allt under 80% är så sött att tungan slår knut på sig själv. Och tidigare vore det absurt att bara äta EN bit choklad, men nu känns den stor som en handflata.

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten kan ta bort (söt)sug. Är man fortfarande sugen på att äta efter vinägern så är man hungrig, inte sugen, och då är det lika bra att äta.
Vad tror du om äggmjölk?
Jag har märkt att bästa sättet att bota sötsug för mig är att äta rejält med mat, fet mat och bra med protein. Så mycket att jag absolut inte vill ha något mer. Jag bryr mig inte om att det blir mycket mat, det är sötsuget jag vill åt. Så ät nåt fett och gott, se till att ha någon MAT du tycker är god lätt-tillgängligt hemma, och intala dig att du är hungrig när du blir sugen nästa gång. Lycka till
ps. jag är själv precis på spåret igen ett par veckors dikeskörning med godis, chips, mackor o pasta. Jag hade ju skött mig så bra ett tag så EN macka kunde jag väl unna mig…… pyttsan, ska man nånsin lära sig???!!!