viktökning HJÄLP
har bara ätit denna kosten i en vecka och har redan gått upp 3kilo i vikt.om det tar 3 veckor innan kroppen ställer om sig kommer jag ju att se ut som en "heffaklump" innan det händer nåt.vad gör jag för fel tro.äter allt som är fett ,avocado,fläsk med svålen på, feta ostar,sweitzerbiffar med gräddsås,bacon och en massa ägg.inget socker eller bröd eller potatis eller ris.HJÄLP!!!!!tycker inte man ska behöva räkna på millimetern allt man äter det blir ju för jobbigt.Kan heller inte träna då jag har fibromyalgi men har väl inte så jättestor övervikt 10 kilo kanske.är 53 år gammal
Välkommen till oss Kickibly…
Det är jättesvårt att veta om Du gör fel och i så fall vad, på så kortfattad beskrivning. Vi vet ju därtill inget om hur Du levt innan och vad kroppen ger för gensvar bara därför…
Man behöver inte alls matregistrera i all evighet på den här kosten, men beroende på vad man har för bakgrund, kan det vara bra att göra det någon/några dagar i början så att man säkert vet att man gör rätt.
CalCounter är ett bra gratisprogram på nätet som räknar ut exakt hur många g kolhydrater Du får i dig ochs en måste Du själv avgöra hur många Du vill ha per dygn beroende på hur din kropp som är unik fungerar..
Numer pensionär i Nynäshamn
Calcountern är jättebra. Lätt att föra in maten man stoppar i sig och man har koll på allting.
Mycket nyttigt hjälpmedel i början. Ladda hem den och för in det du äter i ett par veckor, därefter känner du om du gör rätt.
CalCounter finns som nätversion nu och man behöver inte ladda hem den.
jag har tittat på calcounter men är väl för dum i huvet för att begripa hur den fungerar.skulle behöva en manual.är så himla korkad när det gäller siffror och tabeller.räcker det inte med att man äter lite på känn.det borde ju räcka att man uesluter socker eller kolhydrater så mycket som möjligt.
kickibly, om Du har koll på var kolhydraterna finns så räcker det, men om man inte vet vad som innehåller kolhydrater är det svårt.
Jag hade stor glädje av en kolhydrattabell i början och den finns under länkarna uppe bland flikarna här ovanför. Kolla under rubriken Verktyg. Man kan sortera kolumnerna genom att klicka på kolumnrubrikerna.
Hej och välkommen!
Det enda som du räknar upp som jag vet att jag går upp i vikt av, det är avocadon. En halv i veckan på sin höjd kan gå an… Men helst inte varje vecka.
Kör på och fokusera på protein och fett så du känner dig nöjd och slipper suget. Det kan vara tufft första veckan/veckorna!
magma: DÅ LITAR JAG PÅ DIG….
Jag har testat avokado ett tag nu och ätit en halv ibland, definitivt mer än en gång i veckan och det fungerar INTE.
Jag har inte ätit det på länge innan för att jag trodde att det inte fungerade. Nu VET jag.
Trist..! Ska man vara helt ärlig (och det ska man väl?
) så ÄR ju avocadon en frukt… Eller? Jag ska dock lyxa till det med en halva till räkorna framför Melodifestivalen på lördag!
Jo, alla "grönsaker" med kärnor är frukt, men det spelar väl ingen roll, det är väl kolhydratinnehållet som är det viktiga inte benämningen på livsmedlet?
Jag kan inte heller frossa i avocadon,
, så jag äter den bara vid speciella tillfällen och då njuter jag …. Jag älskar denna "frukt". Jag vill att det skall vara grönsak
.
Men om jag bara skall hålla vikten då funkar den
.
ok. kanske avocadon är den stora syndaren då.har ätit en hel avokado om dan för den är ju så himla god.och det är ju lite kolh. i den också.får gör guaccamole av alla i fortsättningen och kanske bara äta en liten klick varje dag.
Visst är det så Gittan! Men samtidigt så kan jag äta mycket annat som innehåller samma- eller mer- kolhydrater än vad avocadon gör (4,1% enligt CalC) utan att det påverkar vikten på samma sätt. Jag har inte koll på vad för typ av kolhydrater avocadon innehåller, men kan det inte vara så att "frukt-kolisar" för en del är ett sämre alternativ än "grönsaks-kolisar"? Precis som kolhydrater från t.ex mjölkprodukter är sämre för vissa personer trots ett ibland lågt innehåll av kolhydrater? Bara några små funderingar 
Att avhålla mig från avocado fixar jag lätt… har aldrig varit förtjust i det. Pillar bort den om jag blir bjuden.
Det jag har mäkt på min viktminskning är grädde… där får jag nog vara liiiite sparsam.

mhm.. avokado äter jag kanske för mycket av….
men samtidigt så har jag lite svårt att tro att man skulle gå upp tre kilo av att äta avokado……
jag tror mer på omställningen i kroppen jag vet inte hur du åt förut men det troliga är väl att den här veckan inneburit förändring för dig och din kropp…
Jag skulle ge det hela lite mer tid och jag tror inte du kommer att gå upp tre kilo varje vecka!
Jag åt igår kväll en halv avocado samt isbergssallad och till det en stor hög med "klet" med räkor och dill i (räkorna sköljda under kranen för att bli av med socker/saltspadet) Resultatet= +1 kg bara över natten…*suck* Säkerligen en del vätska av det men likaväl trist ändå.
Det är jättetrist när det är så… Jag kan bara beklaga och säga att jag känner igen det.. Du är INTE ensam.. Så blir det mer eller mindre varje gång jag äter annat än det som rent tillhör fakiren…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Anterrabae:
*suck* Skönt att höra att det är fler som reagerar som min kropp tydligen gör- även om jag förstås inte önskar andra den situationen.
Idag har jag ätit fisk+ägg med smör till frukost, kassler+2 stekta ägg med extra smör till lunch samt ännu ett ägg med smör ikväll. Nu väntar Gittans köttfärslimpa som jag ska steka i skivor och äta med gräddsås samt en kupad hand med isbergssallad. Avocadon+räkorna som jag skulle haft ikväll igen till Melodifestivalen får jag lov att avstå, bara att inse. Ska prova vispgrädde och 1dl hallon istället och se hur det funkar. Den här nivån är det närmaste "fakiren" jag kommer, måste jag bli mer fakir än så, då kommer jag aldrig gå ner de sista 10-15 kilona. Suck-igen!
Själv har jag ätit ostomelett med extra kokosfett och späck till frunch och köttbullar med gräddsås och extra fett i såsen samt smörstekta champinjoner, de riktigt badade i smör, till middag.
Nu till kvällsmys blir det vispgrädde á la Chokladmousse och kanske bär med vispgrädde.. eller bär till moussen.. Tror dock att jag behöver det extra fett grädden ger (igen) för att möta upp bären..
och massa vatten så klart.
//Ida
Nu är det klart, "The Ark" vann!! Kul! Fanns många bra låtar i år tycker jag och ingen som jag tyckte var dålig. Men hallon och grädde blev det inget av med som jag hade tänkt, utan istället köttfärslimpa med gräddsås och några få, sladdriga blad isbergssallad. Medan mannen satt och åt pizza som jag gjort till honom, med kassler, salami och skinka på- han fyller år idag:O)
Blev mätt, så jag motade bort suget efter hallon och grädde eftersom det behöver uppbådas lite nytändning här på viljefronten… Suget har vaknat till liv till nya höjder, häromdagen åt jag en hel chokladkaka på 100 gram (Marabous 86%) !! Dags att tänka till, med andra ord.
Nyfiken! Anterrabae: omelett med späck, vad är det? Ja, späck menar jag, att det är fett fattar jag men hur…i vilken form… tillagningen?!
Jaa The Ark, Vad dom är bra!! Så Nu har jag fått sagt det!
Min man köpte hem späck från kötthallen här.. Smälte det så det har ungefär samma konsistens som ister och funkar ungefär på samma sätt.
Det gick nämligen inte att köpa ister där på kötthallen eftersom allt sånt går till annat. Istret man köper i affären är visst processad på liknande sätt som margarin.. Siktade på att köpa färskt. Men eftersom det inte fanns läste vi här att man kunde smälta späck. Sagt och gjort..
Så jag smälte späck och kokosfett och sen stekte jag min omelett i detta och lät den suga upp… Massa animaliskt fett fick jag i mig. =D Men jag måste säga.. Ister är godare…
På tal om choklad… Jag är sååå glad att jag inte tycker att det är speciellt gott längre… Jag har varit chokladberoende typ alltid. Men efter jag har börjat med LCHF så har chokladbehovet dött. Kan ibland tycka att det är ok med något smaksatt med kakao.. Men inte ofta..
//Ida
Håller med dig Anterrabae! Inte för att jag varit beroende av choklad men godis och sött över huvud taget.
Sedan jag började med LCHF har jag inget sug alls. Det är väldigt befriande. Inget skåpätande heller för den delen, jag ätar mina tre måltider om dagen vilka håller mig mätt. Te med snör i som mellanmål. Perfekt!
Ja det är jätteskönt… Dock får jag ett fikasug eller vad man ska kalla det på kvällen, då vill jag gärna ha bär eller nåt. Men man får välja sina tillfällen..
//Ida