Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 6543 ggr
willowpysen
0

Lite OT: Om mens och P-medel!

Har väl inget med kolhydrater att göra, men är det fler kvinnor här som har problem med mensen? Min har varit oregelbunden de senaste 2 åren, Ibland kommer den när den ska och ibland hoppar den över en månad och kommer med STORA blödningar så man knappt vågar lämna hemmet :( Var för ett halvår sen hos gyn och jag hade cystor på äggledaren eller om det var äggstocken, men övriga prover var bra. Nu har jag återigen kontaktat gyn, men det är väntetid på ca. 3 månader och det som rekommenderas är hormonspiral för att minska blödningarna. Eller att operera bort livmodern, men det gör de inte gärna. Har aldrig haft P-piller och är lite rädd för att "mixtra" med hormoner, är rädd att bli mer "låg" i humöret. Äter antidepressiv medicin och har gjort det i flera år. Vet inte riktigt vad jag vill. Någon som har erfarenhet av liknande?

"En stund i taget - här & nu"

parsley
0

Har man cystor så kan ägglossningen störas. Ingen ägglossning, ingen mens, men man kan få blödningar från livmoderslemhinnan, eftersom den inte stöts ut som den ska. Livmoderslemhinnan varierar i storlek beroende på var i menscykeln man befinner sig, den kan vara ett par mm tjock eller upp till ca 1 cm. Har man problem med ägglossningen pga t ex cystor så kan livmoderslemhinnan bli ännu tjockare och då får man kraftiga blödningar.

Nu vet jag inte hur gammal du är. Är man över 40 så kan ägglossningen börja krångla och haka upp sig eftersom hormonproduktionen minskar med ökar när man blir äldre och det är helt naturligt.  Är man yngre så kan man få problem med hormoner och ägglossning ändå, men då tror jag gyn är lite sämre på att hitta en förklaring. Man hittar en cysta och kan inte säga vad det beror på.

P-piller brukar vara det som rekomenderas i första hand. Vill man inte äta P-piller pga biverkningarna behöver man vara ganska bestämd när man säger nej, eftersom det verkar som om P-piller är standardlösningen på allt.

Jag har haft problem med kraftiga blödningar vid två tillfällen. I 35-års åldern fick jag långvarig, kraftig mens som varade från mens till nästa ägglossning. Gyn hittade ingen förklaring och jag åt P-piller ett par månader och sedan var problmet borta. I somras fick jag problem med blödningar igen och ny utredning, som visade på minskad hormonproduktion. Eftersom jag inte ville ha P-piller fick jag gulkroppshormon utskrivet och det ska jag tydligen fortsätta med, då jag tycker det fungerar.

De alternativ jag känner till när de gäller blödningar är P-piller, gulkroppshormon, hormonspiral, skrapning och som sista utväg operera bort livmodern.

Jag tycker tre månaders väntetid till gyn är helt orimligt. Borde du inte kunna få gulkroppshormon utskrivet så blödningen stoppas?

Aniara4
0

Jag skaffade hormonspiral främst för att jag hade så jobbiga blödningar, och det funkade - slapp dem helt i ett par år! Dessvärre fick jag samtidigt stora svampproblem, men det var före LCHF. När jag började med LCHF minskade besvären rejält, men det krävdes en rejäl tablettbehandling för att bli av med svampen - men den har å andra sidan inte kommit tillbaka sen, förmodligen beroende på kosten.

Spiralen ska hålla i 5 år, men jag funderar på att byta ut den i förtid eftersom mensen har kommit tillbaka, inte riktigt i samma skala som förut, men tillräckligt för att jag ska tycka det är lite jobbigt.

En nackdel är att spiralen kan få äggstockscystor att öka. Jag hade lite ont av det också i början.

[CarnageCandy]
0

Min mens har blivit rätt oregelbunden och konstig sen jag gick ner 25% av min kroppsvikt… i typ ett halvår så fick jag förblödningar i ca en vecka innan, jävligt drygt, innan "riktig" mens med rikliga blödningar, mkt mensvärk och sånt som brukar karaktärisera den. I somras återgick det till det normala igen, tyckte jag, men nu känner jag mig svullen (syns på måttbandet!) en vecka innan jag får mens, då jag också blir svullen, får mensvärk och en allmänt konstig mage. Så varje månad genomgår jag tvivel-fasen: "åh nej, jag går upp i vikt, dieten funkar inte längre, den har motsatt effekt! jag är så tjock och ful!" (Lite PMS där också…) - det är skitjobbigt!

Nån annan som har såna problem?

squeezetoy
0

Min kropp blir jag inte klok på. Jag har efter grav. ätit cerazette vilket funkade bra först men sen fick jag mellanblödningar som kom mer och mer och blev rikligare. Så tillslut fick jag nog och sa nej, eftersom jag tidigare ätit mini pe med samma resultat så kunde jag inte ta dom heller. Som kombinerade p-piller har jag tidigare ätit trionetta och hade då aldrig problem men de är uteslutna nu pga amning. Har också testat p-ring men det var ingen höjdare, fick konstant mensvärk och otroliga humörsvängningar.

Hormonspiralen ville jag inte ta så nu sitter iaf en kopparspiral inne sen drygt en månad. Har varit hormonfri i ca 2,5mån. Under den tiden har alla dessa mellanblödningar försvunnit iaf. Dock inbillar jag mig på att kroppen håller på att vänja in sig vid egen hormonproduktion än, har ju även gått ner en hel del i vikt vilket säkert också spelar en del roll. Jag hoppas att allt stabiliserar sig till något normal nu snart.

Jag inbillar mig iaf att det är bra att vara hormonfri.

Aniara4
0

Jag är inte heller så förtjust i att tillföra en massa hormoner, men har inte så många alternativ. Kopparspiral är inte ett alternativ eftersom jag har så stora och jobbiga blödningar till att börja med, och kopparspiral är ju känt för att öka dem ännu mer.

Sugiyama
0

Jag har också fått kraftiga blödningar men blir hjälpt av Cyklo-F som jag köper på apoteket. Skönt att slippa hormoner tycker jag.

fialiten75
0

om du har cystor på äggstockarna kan du ha PCOS… i så fall ska du INTE ha hormonspiral, funkar inte utan du kommer sannolikt få större problem..

fialiten75
0

ps.. ring en privat landstingsansluten gyn, brukar kunna få tid fortare där.

willowpysen
0

#1  Jag är 30 år, har fött två barn och mensen började strula när jag var ca.28 år. Cystorna kopplade Gyn ihop med min övervikt alternativt att jag ätit antidepressiv medicin i flera år.Hmm… får nog googla lite på gulkroppshormon och kanske ringa och höra om de kan skriva ut det i första hand, tack för tipset!

# 6  Jag har aldrig hört talas om Cyklo-F, får nog googla på det!

#7 Andra prover som de tog på gyn när jag var där och kollade upp cyctorna, ex. testosteronhalt, och sköldkörteln tror jag det var och mer som jag inte kommer ihåg, visade inga tecken på PCOS.

#8 Tack för tipset, ska kolla om jag hittar någon =S

fialiten75
0

Oki Jag har alltid haft bra prover, inga större förändringar där men har ändå pco. Skönt för dig att det inte är det i alla fall :).

Hoppas du får ta i en privat gyn och får bra hjälp!

willowpysen
0

# Då kanske det kan vara PCO/s i alla fall??? Hmmm, hoppas det löser sig.