Glucosanol? Vad tror ni?
Hej, detta är mitt första inlägg här i forumet!
Satt och läste senaste MåBra-tidningen hos min mamma och fick syn på en annons där om Glucosanol som jag blev lite nyfiken på.
Vad jag förstår så är det tabletter som naturligt blockerar kolhydrater. Genom att äta dessa tabletter minskar alltså kroppens absorption av kolhydrater, tydligen med 2/3 i en måltid.
Tänkte bara kolla här på forumet om det är någon som ätit Glucosanol, eller vill prova? Funderade på om det skulle kunna fungera att äta vid de tillfällen då man vet om att man inte kan hålla sig till lchf, ex. om man ska åka iväg under en tid eller liknande.
Vad tror ni?
Själv tycker jag ju att man lika gärna kan minska på kolhydraterna än att äta tabletter som gör att de inte tas upp lika mycket av kroppen. Sen är det ju alltid positivt att fler fått upp ögonen för att för mycket kolhydrater inte är bra för våra kroppar. Men ska man verkligen börja äta tabletter för det?
/ Emma
Jag har funderat mycket på det där, fram och tillbaka.. Men jag kom fram till att det blir ju både enklare och billigare att låta bli kolhydraterna!
Kanske att det skulle funka för dem som har svårt att (eller inte vill) tacka nej när de är bortbjudna och dylikt. Själv får jag problem med magen av kolhydrater och det tror jag tyvärr inte glucosanol hjälper mot.. Och om man tänker såhär, inte skulle en allergiker äta det den var allergisk mot bara för att den var bortbjuden..
Gör gärna en sökning i forat, det finns en del trådar som har diskuterat precis de frågorna.

Tänk efter; om du äter eller dricker någonting med snabba kolhydrater hinner dessa komma ut i blodet innen de når tarmkanalen. redan i munnen börjar upptaget. Om du äter långsamma kolhydrater så kan möjligen upptaget teoretiskt minska något. Men dessa kolhydrater har redan en mindre effekt än de snabba.

Jag tror så här.. om man sänker själva intaget av kolhydrater med 2/3 så har man sparat sina pengar och kan lägga dem på någon fin köttbit i stället.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dubbelpost
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Har man ett kolhydratbehov som gör att man inte kan undvara kolhydrater, så kommer kolhydrater som inte tas upp, utan matar tarmsvamp, inte heller att kunna tillfredställa behovet. 
Resultatet blir att man stoppar i sig ännu mer kolhydrater (detta visar studier på sockerfria sötningsmedel - de som använder sötningsmedel får i sig lika mycket kolhydrater ändå), får samma skadliga effekt, men med tunnare plånbok och diarré. Ett steg bakåt enligt mig.
Gjorde en sökning innan jag postade inlägget men hittade ingenting, tänkte också att det borde diskuterats tidigare, vet inte om det är något fel när jag söker här på forumet för det är sällan jag hittar något :S
Annars håller jag med det ni andra skrivit, och själv har jag inte svårt för att tacka nej då jag är bortbjuden, eller om jag vill så äter jag litegran. Jag har ingen övervikt och äter inte lchf för att gå ner, utan för att jag märkt att jag blivit kvitt min huvudvärk och är mkt piggare hela dagarna. Så därför är jag inte superstrikt alltid utan kan äta lite kolhydrater någon gång ibland, oftast då jag är på stan eller bortbjuden.
Precis som Million skrev så har jag också fått lite magproblem då jag ätit kolhydrater, orolig mage + gaser, så därför försöker jag undvika att äta för mycket.
Tack för era tankar!

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b5ad29e3-edfc-4c61-bd81-7b62caec7ea3
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=61ac77cb-982d-4ec3-986c-534100826bd8
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=61ac77cb-982d-4ec3-986c-534100826bd8
Lite länkar till ett par diskussioner