Träning och krotisol?
Hej funderade på träning och så.
Jag tycker det är väldigt kul med träning men har u begränsat mina pass till 40 min då kortisol utsöndringen ökar efter denna period.
Men det blir tyvärr lite för lite träning för min del, så skulle jag kunna träna två 40 min pass per dag? ett morgon ett kväll och ändå inte stressa kroppen aldeles för mycket?
Vad tror ni? Det skulle alltså bli 80 min per dag och är ganska lagom.

Eh.. jag tror det är lite mer komplicerat än så, det beror på intensistet oxå.
Är man en stillasittande person som tränar på motionsnivå tror jag man skall känna efter hur kroppen vill ha det.
Tränar du för landslaget eller för VM?
För många spelar råd för eliten ingen roll, är man en person med inaktiv livsstil är det förmodligen bara bra att röra på sig så mycket man känner för.
Har man ett tungt fysiskt arbete som man utövar i 40 timmar i veckan kan man kanske vara lite mer observant på hur man tränar och att man får en del samanhängande viloperioder för uppbygelse och återhämtning.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Säg såhär då, jag tränar egentligen inte för något men man vill ju ändå göra rätt så att säga.
Då jag nu cycklar 60 min om dagen i ett kör känns det som att det kanske skulle vara bättre att lägga om upplägget en aning.

Säg såhär då, du tränar för att må bra, känn då efter vad du mår bra utav.
60 minuter på cyckel kan kännas som ett långt pass, fast går man tillbaka några generationer så var det många som cycklade så långt till jobbet och sen jobbade hårt fysiskt i 8 timmar, för att sen cykla hem igen.
Jobbar man fysiskt och sen tränar några timmar vaje dag får man nog tänka sig för.. annars så tror jag det handlar om på motionsnävå känna efter hur det känns.

Som Zepp skriver så är det mycket mer komplicerat än så - vilket många träningsboksförfattare inte förstått.
Lågintensiv träning kan köras i timmar utan nån nämnvärd höjning medans ett kort spinningpass, där mjölksyran sprutar, kan ge rejäl höjning på mycket kort tid. Tillsammans med höjningen av kortisolet, höjs även testosteronet och GH. Nettoeffekten vet man bara genom att testa - den är individuell och helt beroende av de förutsättningar den individuella kroppen har just för tillfället.
Att förutsé träningseffekten genom att titta på ett eller två hormon (som bla Rob Faigin gör) går inte - åtminstone har jag kommit fram till det genom att läsa många (hundra) studier, och försöka se samband - ett helt koppel av hormoner påverkas, liksom skyddande eller aktiverande enzymer (ofta på lokal nivå). Helt outforskat!
Kortisolhöjningen är väl rentav en anpassningsgrej.
Mina träningspass tar ungefär 90 minuter. Jag märker inte att mina muskler har börjat förtvina av det… tvärtom.

Tror mikaelj kom med den viktigaste pusselbiten.
Det är när man anstränger sig, tar ut sig mer än normalt som det upplevs som stress för kroppen.. så lite träning för någon otränad kan var samma kortisolutsöndring som någon vältränad som tränar för VM.
Samtidigt sätter det igång en del reaktioner som skall kompensera för detta i framtiden.. du blir starkare och får bättre kondition.
Då kan du träna utan att kroppen anser det vara någon stress, det är ju normalt för dig då.