Istället för spagetti!
Hej!
Jag fick ett tips av en kollega häromdagen, om vad man kan ha till köttfärsåsen istället för spagetti!
Zucchini!
Tydligen finns det något slags verktyg som kan strimla zucchinin så att man verkligen får formen av spagetti. Nu har jag ingen sådan så jag använde mig av ett rivjärn!
Riv/strimla alltså zucchinin och ät den sedan med köttfärssåsen. Mums! 
http://julialex.blogg.se
Ska man koka dem också?
Eller bara strimlas?
Behöver inte kokas :) Strimla och ät!
Googlade och hittade en bra länk :)
Intressant :)
har faktisk ett par zuccinis i kylen som väntar på att ätas opp
Det finns två fantastiskt bra verktyg kallade "potatisskalare" respektive "osthyvel" som man kan använda för att göra tagliatelle (bandspagetthi) av såväl zucchini som squash samt kolhydratfattiga rotfrukter såsom rättika. 
/Per Wikholm

zuccini o squash är samma grönsak
Nej det är det inte riktigt. Zucchini är en variant av sommar squash. Så squash är inte alltid zucchini, men zucchini är alltid en squash.
Salta lite på ca 0,5-1 cm tjocka squash-skivor, låt ligga liten stund, stek i smör på båda sidor några minuter. Gott till köttfärssröra med lite grädde/CF. Bra som ersättare för potatis till en köttbit, mm.
verktygen som pratas om här är mandoliner. Världens bästa köksredskap! vanlig mandolin gör tunna skivor (tagliateller), julienne-varianten gör strimlor(spagetti). En god investering:)
jag är mer tänd på grejen i länken!

#7 ok hade inte en susning, hur vet man skillnaden?? vad skiljer dem åt?
Länken funkar inte, inte för mig iaf…
#13 mja den påpekar snarare att den kallas sommar squash om den skördas tidigt nog, det är en variant av det som är zucchini (men det är väl mest den som säljs i sverige tror jag), men det är ju lite petitesser i vilket fall som helst. Ville bara påpeka att det inte är exakt samma sak så man kan sätta squash=zucchini.
då läser vi helt olika … men jag tror väl också att Winter squash är en annan sort.
squash finns helt enkelt i många sorter, en sort om den skördas vid viss tid kallas även zucchini. Att namnen blir mer sammanblandade här är nog inte så konstigt då det väl oftast inte finns så många olika sorter i affärer etc. här precis som med pumpor och auberginer som är lite samma typ.
Problemet med de som tydligen sorterar under "winter squash" är att de har oftast större kärnor etc. att man då behöver kärna ur. Annars kan man nog byta lite som man vill emellan i recept och ta sin favorit.
En körsbärstomat och en plommontomat är ju fortfarande till exempel tomater, och för 20 år sedan skulle nog de flesta svenskar inte ha en aning om någon skillnad. Och hur de är odlade kommer ha större påverkan på smaken på maträtten än sorten precis som mognadsgraden.
Sommar squash har tunnare skal och är oftast gul eller gul/grön.
Vinter squash är grönare med hårdare skal och kan lagras längre upp till flera månader under rätt förhållande.
Namnen squash/zucchini är beroende på vilket land de kommer från men är samma grönsak har iaf jag fått lära mig
courgette (osäker på stavningen) säger dom i England (min syrra bor där) om vår zuccini
Ibland unnar jag mig en portion riktigt god pasta (5 g kolisar per portion om man håller den rekommenderade koktiden) från Dreamfields healthy carb living. Finns att köpa från Lowcarbshop.
Problemet är dock att de värdena helt enkelt inte stämmer. Bla Doc har gjort tester på det och tagit upp det.
Däremot om man håller ner portionen på den angivna mängden så hamnar man på kanske ca 40 gram kolhydrater per portion, det kan nog många klara någon gång ibland. Men några 5 gram stämmer helt enkelt inte även om den har ett lågt GI.

#13 … Joda, det sags att de kallas for det nar de inte ar utvuxna … detta ar ju inte sant overallt, forstas.
Har ar sommar squash gul med tunt skal, vilken storlek den en har. Den ar ocksa litet annorlunda i formen, inte lika rak som en zucchini/courgette.
Grona varianten heter zucchini eller courgette. Jag vaxlar mellan namnen eftersom jag bodde i Frankrike forut och dar kallades zucchini for courgette.
Vinter squash har tjockt skal och har manga mer kolhydrater.

#10 … apparaten som menas har ar inte en mandolin, det ar en saladaccio. Den gor smala ror utav squashen och det blir samma form som pa tunn spaghetti. Jag kopte en for manga manga ar sedan nar jag at en raw diet, och det blev fin raw 'spaghetti'. Annars gar det lika bra att anvanda osthyvel om man gillar lasagna plattor :0)

Märker inte ni av att vissa perioder så smakar zuccinins skal gift/beskt. Såpass att den inte går att äta. Det hjälper inte ens att skala den.
Oj vilken häftig! Aldrig hört talas om.
Jag älskar iofs mina mandoliner och behöver knappast en sak till som tar plats men det verkar som en kul pryl!