Pizzarecept - ser smaskigt ut!!
Nu har jag inte smakat den ännu, men jag kan inte annat än tänka mig att det blir precis HUR gott som helst.
Man kan göra bread sticks, pizzabotten och säkerligen pajer också.
HÄR finns det. En botten baserad på riven blomkål.
Vi ska testa hemma ikväll - återkommer med utlåtande. Men jag kunde bara inte låta bli att dela med mig av den här sidan jag just fick skickat till mig.
/ Grodhulda

Ser ju supergott ut!
Jag är lite dålig på engelska recepttermer så du får jättegärna skriva exakt hur du gjorde sen när du testat! 
Ämeh… va lycklig jag blir! :) Det ska absolut testas!
Tack!!!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Men va´gott det såg ut, snålvattnet rinner!
Väntar med spänning på att få höra hur den var när du har testat.
bokmärker :)

Ser och låter gott men jag har ett problem…
Jag är kass på engelska så jag förstor inte så mycke av receptet.
Finns det någon godhjärtad som känner för översätta åt mig?
*Ber snällt*

#1 + #5
Jag kommer att skriva här sen hur jag gjorde. 
/ Grodhulda

Ser verkligen supergott ut!
De verkar som receptgivaren kan köpa fryst "blomkålsris" i affären? Men att man kunde göra själv i matberedaren. Spännande.
Fennel = fänkål 

Jamie Van Eaton gör jättegod mat. Mycket blomkålbaserat
.
Här är hennes blogg http://www.cleochatra.blogspot.com/
Undrar om inte det var hon som började med oopsies.
Åh, jag väntar in receptet på svenska och sen ska jag också prova. Verkar gott. Spännande med nya recept. Mår inte bra i magen av fiberhusken, så detta är välkommet.
Jag väntar också på detta som absolut skall testas. 
Åh det såg gott ut, men som vissa andra här inne, så är jag dålig på engelska och väntar med spänning på att någon vill översätta. 
Jag har testat pizzan innan. Den är god! Men jag får inte till den hårda bottnen fast jag kramar ut allt vatten ur blomkålen :/

#11 Ja jag väntar oxå på om nån e snäll o översätter receptet
Vänta lite så ska jag översätta det åt er 
Botten:
2.5 dl kokat "risat" blomkål
1 ägg
2.5 dl mozzarella (riven)
1/2 tsk fänkål
1 tsk oregano
1 tsk persilja
Pizza eller Alfredosås
Topping (se till att köttet är tillagat)
Mozzarella
Värm upp ugnen till 230 ºc
Spreja ett bakplåtspapper med non-stick sprej (går nog bra utan tror jag personligen)
Blanda ihop blomkålen, ägget och den rivna mozarellan i en skål.
Pressa ut jämnt, till en rund form på bakplåtspappret.
Strö över fänkålen, persiljan och oreganon.
Tillaga i 230 grader i 12-15 minuter (15-20 om man dubblar receptet)
Ta ur plåten ur ugnen. Bred sås på bottnen och strö över toppingen och ost.
Sätt på grillen i ugen på hög värme tills osten har smält.
Hoppas det hjälpte någon. Säg till om något är obegripligt 

Hur länge ska man koka blomkålsriset ? Någon som vet?

Vi gjorde så här:
Först kokade vi blomkålsbuketterna som vanligt tills de blev lite sådär lagom al dente. Sen lät vi det svalna av lite - sköljde av med lite kallt vatten och lät det stå en liten stund innan vi rev ner det i matberedaren. Vi visste inte riktigt hur fint det skulle bli med tanke på att kålen var kokt, så vi använde den grova rivsatsen. Nästa gång ska vi använda den finare sidan istället. Det blev gott ändå, men tror att det går att platta ut smeten ytterligare om den är lite mer finfördelad.
Sen blandade vi bara ihop kålen med ägg och ost. Vi hade goudaost men man kan ju använda vad som helst.
Nästa gång ska vi prova att använda lite mindra ägg - kanske enbart använda gulorna eller ta bort åtminstone en vita (vi gjorde dubbel sats) för att se om det tar bort äggsmaken helt.
Det smakar inte ägg så det stör, men det är alltid roligt att äggsperimentra
.
Platta ut på en plåt och gör den så tunn som möjligt om du vill ha den mer åt det krispigare hållet. Den håller ihop bra. Lägg på ev kryddor. Vi provade att inte lägga på nåt alls förrän senare och det fungerade finfint.
230 grader i 10-15 minuter för enkel sats och 15-20 minuter för dubbel. Det går också bra att se lite på botten när den börjar bli klar.
På med toppings nu - vi använde tomatsås, champinjoner, pepperonikorv och ost. Man tar det man vill ha, helt enkelt.
Tillbaks in i ugnen i samma värme i ytterligare 10-15 minuter - även här gäller att ögat får avgöra när man tycker det ser smaskigt ut.
När pizzan kommit ut ur ugnen är det alltid lite smarrigt att strö över lite oregano.
Nästa gång ska vi testa att mixa hela pizzasmeten innan vi lägger den på plåten. Och testa lite andra saker.
Det är spännande med LCHF-mat!
/ Grodhulda

Det här låter alldeels perfekt! Ska bli spännande att testa när jag har köpt blomkål idag!

#17 Känner ni av blomkålssmaken?

Gud vad gott det låter, och inte så svårt heller!
MÅSTE testa! 

#17 - Nej inte alls. Hade väntat mig kålsmaken, men nej…
Vi har tidigare testat att gjort pizza på mandelbröd och det smakade mycket mer "tillgjort".
#7 - Hon köper fryst blomkål som hon sen kokar enligt beskrivningen. Och därefter river hon den.
Att använda riven blomkål som ris är även det supergott. Har bjudit på det och alla häpnar över att de inte fattar att det är just blomkål.
/ Grodhulda

Hm, intressant. Måste nog testa.
Jag brukar göra pizzabotten på fiberhusk. Det blir bra. Men nu ska jag prova blomkål.
Tack för era översättningar och tips!
Ser verkligen god ut, skall pröva den imorgon.
hur ofta kan man äta just denna pizza per vecka? Hur mycket av pizzan kan man äta på engång? 1/2 eller är det 1 persons pizza? Har fuskat lite på resan så gick upp 1 kg från att gått ner 5 kg.

Det beror på hur mycket kolhydrater du vill äta per dag. Den vi gjorde innehöll 21 kh för hela pizzan och jag orkade inte mer än 1/4 med hemgjord bea till.
Säkert väldigt gott med pizzasallad till!
/ Grodhulda
i mixern(en sån man gör smoothies i).
Jag hällde lite vatten på och körde i micron
i typ, 1 minut, hällde av ordentligt och lät
det kallna. Blandade med ägg och ost,
oregano och persilja. jag gjorde en runding
på bakplåtspapper och ringlade över lite
olivolja. När den var klar hade jag på
tomatsås av tomatpure, olivolja, vitlök och
svartpeppar. Som pålägg hade jag salami
och massa riven mozzarella.
Den blev hur god som helst! Inte ett dugg
äggig!
aswedishsmorgasbord.com
Kan man kanske använda det som bröd till annan mat?
Eller smular den sönder?

# 29
Den smular inte alls - kan gott tänka mig den som pajdeg t ex.
/ Grodhulda
Jag ska testa att göra en omgång som "matbröd" , men även som pizza. Kul att testa olika recept ibland. Jag är ingen brödälskare, men ibland är det gott till soppa t ex. 
/Lena

Har nu ätit pizzan. Jag hade på pepperoni, lök, tomat och oliver samt ost. Mycket gott ingen blomkålsmak eller äggsmak. Men inte heller så pizzaaktig smak som jag hoppats. Men en mycket god rätt ändå. Tack för receptet. Rätten fick godkänt även av min man som gärna inte äter allt för mycket grönsaker.
Detta kommer lagas fler gånger!

Lagade pizzareceptet nu ikväll och jag kan varmt rekommendera det! Den enda egentliga inändningen är att slutresultatet blev lite vattnigt (inte mycket)… Kanske gräddning 1 eller 2 kan förlängas lite grand och kanske därmed råda bot på detta… Eller kanske att man kan vätska ur blomkålen med salt (eller nåt) före gräddning… Nåväl, inget stort problem.
Som fyllning använde vi riven Allerum Präst, tomatfond, babyspenatblad, färdigstrimlad (tunn) skinka från Steff-Houlberg, finskivad gul lök, skivad tomat samt några bitar chèvre här och där.
Allt som allt: Skönt att slippa den ärligt talat lite slemmiga ägg-/omelettkänlan från andra pizzadegsrecept. Dubbla gärna receptet om du vill fylla en plåt/långpanna. Vi ökade receptet med ungefär 50% och fyllde med detta lite mindre än en plåt… (lagom för två hungriga vuxna)
För den som undrar: enligt omvandlingstabell på nätet är en "cup" i princip detsamma som 2,5 deciliter… Bara så ni vet! 
Är det någon som har provat att göra pajdeg av receptet? Blev det bra? Eller blir skalet mjukt och mosigt?
Om jag gör pizza, kan jag spara den till dagen efter eller hur blir botten då?
Jag frågar därför att jag letar efter något lämpligt att ta med som "färdkost" då vi ska ut och resa i morgon och jag helst inte vill äta ute på någon vägkrog. Jag har aldrig gillat maten som serveras längs vägarna. På kolhydrattiden gjorde jag alltid en paj, piroger eller liknande när vi skulle åka någonstans, men jag har ännu inte kommit på något perfekt lågkolhydratalternativ.

Vet inte, då hela vår pizza gick åt samma kväll som den tillagades. Men ska jag våga mig på en kvalificerad gissning, så får jag säga att jag tror att det funkar att spara till nästa dag…
Någon pajdeg tycker jag kanske inte att blomkålsreceptet spontant känns som. Fast säker är jag inte, det skadar inte att testa!
Så, nu har jag gjort en pizza. Jag gjorde dubbel sats och nyfiken som jag var så skar jag av en remsa i vardera kortsidan så vi har provsmakat. Helt godkänt! Min man, som inte äter LCHF men ändå ofta äter samma mat som jag, tyckte den var jättegod och vill att jag gör den fler gånger! Återstår att se hur den blir i morgon, men jag tror den kommer att bli bra som matsäcksmat. Jag ska vid tillfälle absolut testa att ha den som pajdeg också.
Jag hackade rå blomkål i matberedaren så fint så den liknade couscous. Därefter körde jag 5 dl i micron i 2 minuter, utan att tillsätta något vatten. Kålen mjuknar bra ändå av sin egen vätska. Blandade sen med 5 dl riven goudaost och 2 ägg. Det blev alldeles lagom till en långpanna som jag gräddade i 20 minuter. På med tomatsås, det pålägg man har valt och ytterliger ca 2 dl ost och grädda med bara övervärme i 10 minuter. Klart!
Enligt författaren av receptet ska man inte tillsätta vatten till blomkålen om man kör den i mikron - det räcker med det som finns naturligt i blomkålen. Jag som inte har någon bra mixer rev blomkålen rå på rivjärn och mikrade sen i ca 2min när jag lagade den här pizzabotten. Hon tipsade dessutom om att man mycket väl kunde frysa den så det har jag gjort till nästa gång :)
Jag gjorde små rundlar att använda till mini-pizzor, känns som att det kanske var lättare att få fast konsistens på dom då - jag hade iallafall inga problem med att dom var vattniga

låter mumma… detta måste testas… SNART!
Jag lagade pizzan igår toppad med champinjoner och mögelost. Det blev hur gott som helst. Nästa gång ska jag prova att sätta in den gräddade bottnen på galler och torka den ett tag i ugen på låg värme eftersom den blev liiite för fuktig. Den höll ändå ihop oväntat bra.

Det här var toppen! Ska bli spännande att testa! 
Pizzan verkar jättegod, men jag äter av olika skäl inte ost. Vad tror ni man kan göra för att ändå få den att hålla ihop? Kan det räcka med några extra ägg bara?

Ni som testat båda - vilket är bäst?
Pams LCHF (http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=97) eller blomkålspizza?
Själv fick jag inte riktigt till krispigheten på botten. Kanske lite pofiber eller fiberhusk i smeten skulle hjälpa?

Testade nu med lite Pofiber i smeten och det vart ännu bättre. Kokade blomkålen i mikron utan vatten.
Använde riven Gouda-ost. Stavmixer.
Vart fin färg och konsistens efter första vändan i ugnen.