Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5197 ggr
[Anega]
0

Högt blodtryck ingen fara?

Jag läser "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard. I ett kapitel ifrågasätter han nyttan av kolesterolsänkande mediciner och faran med högt kolesterol, men han ifrågasätter även "sanningen" att det skulle vara farligt med högt Blodtryck. Han hänvisar till en undersökning* där människor blivit gamla och en av överlevnadsfaktorerna var just högt Blodtryck.

Några tankar om detta?

*van Bemmel T et al.,In a population-based prospective study, no association between high bloodpressure and mortality after 85 years. Journal of Hypertension 2006 feb 24; 24 (2):263-4

Zepp
0

Man kan väl säga samma som med kolesterolet, det är inte symptomet som är farligt.. men den bakomliggande orsaken kan vara det.

Eller så är de förändrade värdena kroppens sätt att justera det som är bakomliggande och då kanske det inte heller är helt ofarligt att åtgärda symptomen.

Är det någon som fattar vad jag menar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Anega]
0

Tror jag förstår hur du menar, och det låter vettigt. Det brukar det du skriver göra, låta vettigt alltså :).

Mervi
0

Jag förstår också hur du menar, du är duktig på att förklara.Skrattande

MatsL
0

Om jag förstått saken rätt så är det blodtrycket hos gamla (över 85) som studerats. Det skulle alltså inte vara farligt att ha ett högre Blodtryck som gammal. Om samma gäller för yngre är delvis en annan fråga.

dufva
0

Högt Blodtryck är nog inte att leka med.

Högt tryck i slangarna ökar förstås möjligheten att det går hål nånstans.

Självklart beror det alltid på något.

En vanlig orsak lär vara förkalkningar i njurarna och att kroppen kompenserar det minskande flödet med att öka trycket.

MatsL
0

Man skulle kunna spekulera kring frågan om övermedicinering här. Kanske är det så att man vid hög ålder lever längre om man slipper aggressiv medicinering utprövad på unga individer.

Pasi
0

Håller med zepp - även Uffe Ravnskov har liknande åsikt runt detta.

En god orsak till ökat Blodtryck kan vara att kärlen stadgas upp för att underlätta för hjärtat, alltså ge ökad cirkulation i en gammal kropp med ett hjärta som börjar bli trött. Även vid ansträngning kan man nog se samma sak - blodtrycket ökar genom att väggar stadgas upp.

Men en vanlig sak nu för tiden är ju "stress", alltså högt kortisol pga vårt, för människan, helt onormala leverne som i sin tur ger högt Blodtryck. Att minska trycket med medicin minskar inte kortisolets skadeverkningar på kroppen, men kan ändå vara nödvändigt pga de biverkningar högt Blodtryck ger.

Förstörda blodkärl i njurar pga dålig kost/diabetes/prediabetes/kortisol/alkoholism…. eller annan orsak, leder till högt Blodtryck. Är det verkligen bra att sänka detta Blodtryck så att mindre  blod strömmar genom kärlen, kan man fråga?
Tar man ner blodtrycket, så brukar ofta resultatet bli att kroppen samlar på sig vatten - njurarna klarar inte att göra sitt jobb - vilket kompenseras med urindrivande medel. Är medicinerna eller det höga blodtrycket farligast?
Sånt jag funderar över ibland.

Som dufva skriver, så ökar tryckket risken för "hål på slangarna, men detta i sin tur kräver dåliga slangar - vilket man normalt inte har som "frisk".