Mjölksyrejäsning av grönsaker?
Jag har läst lite om mjölksyrejäsning av grönsaker och beslutade mig för att testa med en laddning rivna morötter. Jag använde dock ingen startkultur utan körde bara med morötter och salt. Allt ligger nu i en tät glasburk och vätskenivån är en bra bit över grönsakerna.
Men hur vet jag om processen har kommit igång? Överallt där man läser står det att det börjar bubbla efter några dagar. Nu har det gått tre dagar och man ser typ en enstaka bubbla då och då, med flera minuters mellanrum. Är det normalt eller skall det bubbla på ordentligt?
Har bara syrat vitkål och det bubblar rätt rejält, men om jag minns rätt kan det nog dröja några dagar. Vänta ett par dar du innan du kasserar det.
Nä jag ger upp och börjar om. Det har gått drygt tre dagar och alla som skriver om det pratar om att det börjar redan efter en eller två dagar. Det luktar dessutom instängd, mögligt badrum ur burken.
Jag hade som sagt ingen startkultur, inte heller några ekologiskt odlade morötter utan besprutade stormarknadsgrönsaker, Alldeles för lite salt och en burk som inte alls var tät. Nä, gör om gör rätt är vad som häller här.
Det framgick inte hur du gjorde så detta kanske du redan tänkte på, men för säkerhets skull:
Använde du salt utan jod? Annars finns risken att jodet dödar bakterierna. Om man har klor i vattnet är det också bra koka det kraftigt utan lock och låta det svalna igen för att "avklorifiera" det av samma anledning.
Klor försvinner i vatten när det kommer i kontakt med syre, så låt vattnet stå framme i en öppen kanna eller burk utan lock, gärna ett dygn innan du använder det. Det är i alla fall vad man gör med akvarievatten, för att fiskarna inte ska må dåligt av klor vid vattenbyten.
Jodå, jag hade salt utan jod. Det var dock flingsalt och jag tog aldrig med i beräkningen att 1 msk sådant väger 1/3 av vad vanligt salt väger. Jag använde alltså alldeles för lite.
Ah, hoppas det går bättre nu då! Berätta gärna hur det går.
Ni som har gjort det här förut, vilken typ av burk/kruka/kärl använde ni? Många verkar använda sådana där glasburkar med snäpplock som finns på IKEA och det är en sådan jag prövar nu, men jag blir lite orolig att den skall sprängas när jäsningen väl sätter igång. Den är ju fullständigt lufttät.
Måste man glänta på locket för att släppa ut trycket då och då, och i sådana fall, hur ofta?
Det tror jag inte om burken är OK. Jag körde med en plastpåse över och gummisnodd runt. Det var rätt kul för då såg man hur plastpåsen fylldes vartefter.
Förresten, hur ser man att det är färdigt?
Man smakar! Det finns väl nån tumregel för hur många dagar det minst ska jäsa, men jag har inte boken tillgänglig just nu.
Men jag har ingen aning om hur det skall smaka. Jag tänkte att det kanske slutar bubbla när det är klart? Eller att det skall fortsätta typ 2-3 dagar efter att det slutat bubbla eller något liknande? Det finns inga kännetecken man kan gå efter?
Du kan ju köpa en liten burk färdig, fast morötter bara vet jag inte om det finns, det brukar ju vara blandade kål +morötter ibland med paprika och lök.
Mat&Fritid är en fin sajt med bra recept, bl.a att använda vassle till syrning, det finns också mkt fin text om nyttan av mjölksyrning.
Jag gjorde sånt för flera år sedan lite jobbigt förarbete men eg. ganska kul att få fint resultat och det blir ju billigare att göra själv.
är surkål samma sak?
1-4 veckor eller längre står det i min bok (för surkål). Det är ju en smaksak hur surt man vill ha det. Finlirarna ställer efter ett tag storkrukan i sval temperatur, typ en gammaldags kall källare, där den får stå och småputtra. Så hämtar de mindre mängder till kylen vartefter. Men för de flesta av oss är det väl mer realistiskt att göra mindre mängder och förpassa allt till kylen när det är lagom.
Jag blev inspirerad nu. Jag ska gå och köpa vitkål i veckan. 
Well, den här gången har jag haft rätt mängd salt, vassla från 2dl filmjölk som startkultur, rena och fina burkar och köksredkap, tvättade händer, ekologiska morötter och gud vet vad. Det borde inte kunna misslyckas. Nu har det dock snart gått tre dygn utan att jag har sett en enda bubbla och vätskan som allt ligger i har antagit en gråaktig ton. Sen är det lite skum på ytan också, om det nu betyder någonting.
Tycker inte att det ser lovande ut men jag väntar ett tag till.