Inlagd fetaost? Behöver recept
Någon som har ett bra recept på inlagd fetaost?
Ibland köper jag tärnad fetaost motsv i olja med någon form av smaksättning, t ex paprika eller oliver. Det känns som om jag får betala ganska mycket pengar för billig matolja så funderar jag på om man själv kan lägga in fetaost i olivolja med någon trevlig kryddning.
Alltså fetaost motsv, olivolja och……
ohh…jag skulle kunna tänka mig: grovt hackad vitlök, finhackad paprika, rosépepparkorn, hackade soltorkade tomater, hackade oliver, några lagerblad, grovt rivna citronskal, kapris…kanske inte allt på en gång dock!
Själv är jag f n vansinnigt sugen på mozarellaost…den kan man göra mycket gott med eftersom den är så smakneutral i sig själv. Min hovleverantör (Pulsen i Flemingsberg) säljer just nu ut mozarellabollar för 4:90/st. Nån som vet om man kan frysa in mozarella?
Soltorkade tomater och örter..
Salladslök och svarta oliver..
Riven lime och nymalen svartpeppar..
Chilli och hackad mörk choklad (for genom skallen - kan funka?)
Färska finskurna champinjoner och gräslök
Uj, vad gott det låter - bra tänkt att göra eget Parsley!
oregano
Värm upp oljan till ca 70 grader med kryddorna i och låt svalna innan du häller den över ostbitarna, annars kan det hända att det blir mögel. Rapsolja fick jag rek. av en kock som säljer just kryddoljor vid sidan om för som han sa "att det är kul med experiment".
Om du köper oliver eller vitlök i olja så tror jag att du kan använda den oljan direkt, men det kan ju hända att den oljan inte alltid är så bra. Inte säkert att oliver i olja är olivolja.
Jag köpte fetaost på konservburk i saltlake hos Lidl 69 kr för 1kg. Sophie heter den, tillverkad i tyskland men verkar vara mer av öst - typ. Ska bjuda på den på söndag för att få veta vad andra tycker.
Tänk på att enligt text på feta-ostpaketen är hållbarheten bara två eller tre dagar när man öppnat paketet. Förstår inte varför hållbarheten är så kort, någon som vet?
Bakterier finns i luften och därför blir hållbarheten sämre efter man öppnat förpackningen, däremot så håller fetaosten länge om man har den i olja, tack vare att det då blir lufttätt.
Jag brukar lägga in egen fetaost i olivolja,skivad vitlök,strimlad chilipeppar,svarta oliver,soltorkade tomater och örtkryddor mums! 
Den håller om den ligger i rätt sorts lake också, i större förpackningar ligger den i vätska. Greker köper inte feta i småförpackningar som bara håller några dagar :P Köper man en sådan större förpackning så är det dags att slänga när den börjar bli lite gulaktig tydligen.
Jag fyller på med timjan, oregano, vitlök, torkad eller färsk chili och hackad vitlök. Dessutom försöker jag få tag på den fetaste 'fetan' jag kan hitta. Den är turkisk och säljs på willys. I ett blått plåtrör, benämnd som 'weisse käse', just denna 'feta' har 60%-ig fetthalt.
Den är ljuvlig!

Den bästa fetaosten jag vet (under en period testade jag alla jag kunde hitta) är den på stor plåtburk som heter "Bulgarisher" (vit och grön); säljs bla av Willys, men min första bekantskap med den var långt innan Willys började sälja den (brukade gå till utländska matbutiker).
Vill man ha en lite mindre salt, och lite mildare, smak, så finns en liknande burk med lite kor och sånt på… kan inte minnas namnet. Den är också fantastiskt god.
#6 Hög vattenhalt gör att ostarna (feta, färskost, brie etc) håller sämre än t ex normal hårdost. Ska man lyckas lagra ost riktigt länge, som t ex Parmesan, så krävs extremt låg vattenhalt.
En öppnad fetaostburk håller åtminstone en vecka om man är noga med att inte peta med fingrar eller annat förorenande i saltvattnet.

I Grekland så har fetaost traditionellt sålts från tunnor med saltlake. Det är möjligt att grekarna blivit sterilare och mer hygieniska och EU-anpassade på senare år. Saltlaken har fungerat både som smaksättare och konserveringsmedel.
Oliver, åtminstone de billiga rackare jag köper hem, säljs i burkar med saltat vatten, inte olivolja. Det är möjligt att det är annorlunda med dyrare sorter.
Nu har jag testat att lägga in fetaost i olivolja och är helt klart nöjd med resultatet. Jag gjorde det ganska enkelt för mig.
Häll 1 dl olivolja i en skål och smaksätt med lite pressad citron (vitvinsvinäger fungerar säkert också), lite salt och valfria örtkryddor (jag hade rosmarin, timjan och basilika). Dela en bit fetaost i tärningar och låt den ligga i oljan och dra, ett par timmar eller över natt. Lägg gärna i några oliver också, inte för att de ger smak åt fetan, utan för att de blir goda av ligga i oljan och marineras.
Den som vill kan säkert experimentera fram ännu bättre kryddblandningar till oljan. Jag tycker det känns gôtt att kunna lämna ytterligare en "färdigvara" kvar i affären och istället göra något eget. Ev överbliven olivolja kan användas som salladsdressing, till att fetta upp någon maträtt eller om den verkar fräsch, till en ny bit fetaost. Den billiga oljan från "smaksatt salladsost av grekisk typ" häller jag ju ut när osten är uppäten.
Jag gjorde inläggning på den fetaosten jag köpte hos Lidl med färska kryddor egen odling lite mynta citronmeliss och basilika + finskuren färsk paprika och lite purjolök, salt peppar. Detta bjöd jag på idag till gänget som träffades i Skintebo Gille och det fick + i kanten av samtliga.
Nu hade jag bara rapsolja hemma, eg. mest för att jag inte tycker om olivolja men jag fick just en fundering, skulle man kunna använda kokkosolja om man bryter av med lite citron eller vinäger, kanske en tokig tanke men det är ju så man kommer på nya saker, eller hur?