Tarminfektion!
Snälla ni nu måste jag få lite råd och hjälp med personer i min omgivning.
Jag har under sommaren blivit mycket sjuk i min tjocktarm och det resulterade i att jag fick antibiotika utskriven för ev bakterieinfektion. De vanligaste bakterierna som man kan få vid utlandsvistelse var det inte utan man chansade till slut. Jag har nu blivit mycket bättre och har endast lite besvär. När det var som värst så kändes det som ett stort sår i hela tarmpaketet med en sveda/bränning och sporadiska koliksmärtor. Jag behövde gå på toa ca 10 gånger per dygn och mådde ständigt jätteilla.
I går så fick jag ett litet bakslag och nu får jag höra att jag kanske skulle börja äta lite mer fibrer än jag gör. Att det kanske inte är så bra att äta som jag gör. Till saken hör att jag har ätit LCHF i två och ett halvt år och bara blivit av med min IBS och magkatarr. Så nu bara för det här så får jag höra detta. Vad skulle ni svara ? Jag orkar snart inte med all negativt som jag hör om min kost. Jag har även en reumatism som har blivit så stabil att jag numera inte tar någon medicin så att sluta är för mig inget som jag överhuvudtaget överväger.
Varför kan de inte se mina fördelar med kosten och inte bara skylla alllt negativt på den. Jag blir så trött på detta och skulle i stället behöva lite stöd och positiva ord nu när jag mår så dåligt. Nu vågar jag snart inte säga att jag mår dåligt för då är det ju bara att äta mer kolhydrater så blir det bra igen enligt andra. Ska jag säga till dem att äta mindre kolhydrater om de klagar på sin hälsa????
Förlåt mitt svammel, men jag måste få lite positivt stöd också!!!
Om du inte har nåt emot att läsa på engelska så är det här en bra sida om hur skadligt fibrer i kosten är: http://www.gutsense.org/
Annars är det tragiska att man kan inte omvända människor… Vill de tycka illa om nånting så gör de det oavsett vad man själv tycker. Många tycker dessutom om att pika eller retas när man säger nåt. Det enda man kan göra är att sätta hårt mot hårt, säg "om du inte har nåt snällt att säga till mig då vill jag inte träffa dig" och "maten får mig att må bra men jag kan också bli sjuk, precis som du men jag har blivit mindre sjuk sen jag ändrade kosten så jag tänker inte byta tillbaka och må sämre igen".

Nej jag har inget emot att läsa på engelska och jag är medveten om mycket som det står om där.
Jag har också använt mig av de argumenten om att jag nu överlag mår bättre än någonsin, men så fort jag försöker argumentera så får jag svaret att jag inte kan veta hur det påverkar min kropp på sikt.
Tyvärr så kan jag inte säga att jag inte vill träffa dig för just nu är det min make som försöker omvända mig. Dessutom så äter han ytterst lite fibrer själv och mängder av fett och kolhydrater. Han äter samma som jag fast han äter mycket mindre grönsaker och nästan ingen frukt alls. Dessutom äter han ofantliga mängder kolhydrater i form av kakor, bullar, choklad, potatis, ris, pasta, ostbågar och annat.
Hmm.. kan man inte säga till sin man "om du inte har något snällt att säga till mig då vill jag inte träffa dig"?
Jag säger det till min kille ibland ;) eller liknande
Faktiskt; Om din man inte har något snällt att säga till dig så borde han inte få träffa dig! Man är 2 i ett förhållande, båda SKA må bra, basta!
Hmm, makar är ibland lite jobbiga dom… Men han kan ju rimligtvis inte vilja att du får tillbaka reumatism, IBS och magkatarr? Och äter du grönsaker och frukt så äter du ju kolhydrater, allt det andra är ju bara skräp.
Men förmodligen är det så att han känner ett lite dåligt samvete över skräpet han äter och tycker att du av solidaritet och kärlek borde sänka dig till hans nivå.
Och påverkar hälsan på sikt? Du vet ju vad reumatism gör för hälsan på sikt, krokiga fingrar och ett dåligt immunförsvar som ger dig infektioner på löpande band. Dyra mediciner och sjukskrivningar… Du vet också vad skräpmat gör för hälsan på sikt; övervikt, ökad risk för diabetes och cancer…
Du kanske skulle behöva läsa lite böcker i ämnet? Det finns några bra som inte handlar om LCHF men om andra aspekter, "Vegomyten" (tar upp spannmål och hur odlingen förstör jorden), "Godis åt folket" (hur godis blev så populärt), "Sötsug" (sockret ur ett historiskt perspektiv) och "Ideologin och pengarna bakom kostråden". Allihop mycket bra böcker som ger bra info och ammunition när det kommer kritiker… De är inte för LCHF men mot spannmål och socker och bra info om hälsomyter.

tankgirl: Min man säger mycket snälla saker till mig, men just nu var det det här med kosten och jag tror att han i all välmening vill mig väl och lider av att se mig dålig, men fokuserar på fel sak.
wildrat: Jag äter inte frukt endast bär, men grönsaker som växer ovanjord. Min man har alltid varit svår att få i grönsaker och frukt. Han mår alldeles utmärkt och är smal och muskulös utan alltför stora ansträngningar så för honom så är det som ska in i munnen bara vara gott och då gärna sött. Jo LCHF är gott och vi äter samma mat förutom att jag valt bort kolhydraterna.
Han har fått stå ut med många år av bantningsmat så nu är han mycket nöjd med vår husmankost som helt går i hans smak.
Egentligen så är det kostens förtjänst att jag idag jobbar heltid och inte har så mycket besvär av min RA. När jag började med LCHF gick jag sjukskriven och FK började tala om sjukbidrag på heltid så kosten har helt förändrat mitt liv och det är så tråkigt att det glöms bort nu. Jag hade IBS, ständig magkatarr, ständig ledvärk och metabolt syndrom med prediabetes. Nu mår jag bättre än på många år och så får jag en tarmbakterie och då är det kostens fel.
Tack för litteraturtips! Jag ska genast beställa dem och läsa på mig för det är ju trots allt inte bara min make som har råd om kosten. Ständigt får jag höra att " ge henne ost" "hon äter bara ost" osv. Jag vet inte var de fått det ifrån för ost äter jag inte så mycket, men de har svårt för att jag aldrig tar något fikabröd utan endast en kopp kaffe.
Ja, då så. Då har du ju ett argument att slänga i ansiktet på honom när han blir för jobbig med sin kritik av kosten "Vill du att jag ska bli hemma igen? Nu lär du få försörja mig också eftersom det blivit så svårt att få sjukpenning". Då blir han väl tyst en stund iaf… 
Eller "vill du gå tillbaka till viktväktarmaten?"
Han kanske är sockerberoende? Då är det svårt att sluta med pasta, ris, potatis, ostbågar osv…
När det gäller fikat, du kan ju göra som allergiker, ta med eget. Det har de flesta som har en matallergi fått lära sig att göra och du är ju nästan kolhydratallergiker eftersom du blir sjuk av vanlig kost. Antingen tar du med nåt matigt eller så kan du testa att baka nåt LCHF-vänligt. Boken "Bakglädje med LCHF" hade en massa intressanta recept. Lite dyra ingredienser men till födelsedagskalas och sånt kan det ju funka. Då ser det iaf ut som att du äter med dem och det brukar lugna många…
När det gäller dina tarmbesvär kanske det skulle hjälpa med probiotika eller liknande (utan socker, från hälsokosten). Fast det kanske du testat redan…

Bra argument! Ska dra det nästa gång det kommer på tal!
Jovisst är han sockerberoende. Han äter inte så mycket potatis,ris och pasta, men allt annat. Han kan gå från middagen och sätta sig i soffan med kaffe och kaka eller en skål med ostbågar. Så fortsätter det sedan under kvällen. Jag ska dock säga att han har ett jobb där han bränner mycket energi samt att han gör mycket under sin fritid också som bränner så han lägger aldrig på sig utan snarare har han svårt för att hålla vikten och går ner.
Probiotika har jag inte provat för de tarmbesvär som jag nu har haft beror antagligen på en ilsken bakterie som jag antagligen har plockat med mig från utlandet. Den är nu behandlad och jag ser fram mot en lugn och fin mage som förut efter min kostomläggning.
#7 Allt handlar inte om vikt eller att man bränner en massa energi. Spannmål/frön är fortfarande dåligt som föda, inte för kolhydraternas skull, utan för att vi inte är skapta för att äta det. Det hjälper inte att han aldrig lägger på sig för det, för det är inte ett argument.
#7 Risken är stor att han dra på sig diabetes typ2 ändå, särskilt om han har anlag för det. Men man får hoppas att han har tur.
Probiotikan (snälla tarmbakterier) kan vara bra som en kur för att återuppbygga tarmfloran nu när besvären är över. Kanske lite prebiotika (mat till bakterierna i tarmen) också ett litet tag. Antibiotika har en tendens att slå ut alla bakterier i tarmen, även de snälla som man behöver ha.
En bok du kan ge till sambon är Bitten Jonssons "Sockerbomben". Den kom i ny version i somras. Den handlar just om sockerberoende och hur det yttrar sig samt lite om hur man kan bli hjälpt. Den nya tror jag rekommendera LCHF, det gjorde inte den gamla. Eller boken "Hjärnkoll på vikten". Den är också bra på att förklara vad som händer i främst hjärnan när man äter sött och socker. Men den författaren är fettskrämd och rekommenderar inte LCHF. Boken "Sötsug" tar faktiskt upp en del både ur "Hjärnkoll…" och "Sockerbomben" och en del annat intressant. Nämner även LCHF i neutrala ordalag. En riktigt bra bok. Den är även helt aktuell, till och med "Bakglädje med LCHF" nämns har jag för mig…