ghee = kofett?
Hej!
Jag brukar göra köttbullar av nöt-köttfärs i ugnen. Jag lägger dem i ugnsform utan att lägga till något fett. När de är klara badar de alltid i ett spad, en blandning av vätska, fett och diverse annat (jag vill inte veta vad).
Nu är min tanke så här: Om jag skedar ur fettet så gott det går och sedan gör med fettet som när man gör ghee, dvs. låter puttra ett bra tag på ettan och sedan filtrerar det… Är det "samma" som ghee då?
För jag tänker, ghee kommer ju från smöret som kommer från mjölken som kommer från kossan. Är då detta köttfärs-fett samma fett som ghee-fett och skulle man kunna använda det på samma sätt? För det luktar nästan likadant.
Har det samma hållbarhet(6 mån c:a) bara man filtrerar det tillräckligt bra, med kaffefilter och allt? Försökte göra detta en gång, men det stelnade lite för snabbt. Tror jag hade för liten mängd också och just därför stelnade för snabbt.
Vad tror ni? Känns ju inge kul att spola ut allt det där fettet i toaletten.
Jag kan inte göra sås på spadet heller, det krånglar till sig i mitt huvud för jag är tvångsmässig ätare. Min önskan är att det kunde bli ghee/som ghee!
Tacksam för svar!
Varför inte frysa in det och sedan använda det som buljong i soppa, gryta eller köttfärssås?
Av samma anledning som jag inte kan göra sås av det.
Men tack ändå
Det blir inte ghee, det är mer som talg. Är grejen att du vill ha ut det rena fettet alltså? Ett sätt är att koka upp skyn du har med mera vatten (rejält). Sen häller du det hela i en bunke och låter den stå i kylen över natten. Då flyter fettet upp och bildar en kaka som du kan lyfta av. Du kan behöva upprepa proceduren för att få det riktigt rent, men är det inte mer än att du använder upp det rätt snart så gör det inget om det är lite annat än fett i.
Aah, tack hemul!
Talg, är det bra att äta? Generellt sett alltså, för en frisk, normalviktig osv?

Ghee är mjölkfett, det du får i stekpannan är ister.. skiljer lite i fettsyresamansättning, bland annat ser man det på olika stelningstemperatur.
Bra o bra, det är iallafall inget ohälsosamt med det, det är bra energi om man behöver sådant, bäst är att göra sås o grytor med det, man kan ha det i stället för smör att steka i.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Steka i, det var min plan! Tack
Nötfärs -> talg.
Det kan se lite skitigt ut, men det gör som sagt inget om du inte ska spara det halvårsvis.
Jag blir lite nyfiken på din ätstörning. Hoppas det är OK att jag frågar, men varför kan du inte äta skyn i sås eller så? Tycker du det är äckligt eller blir det för gott så du överäter?
Det handlar inte om att det inte är gott, för det är det!
För varje måltid har jag ett visst antal gram fett, protein och kolhydrater, som jag fått av en dietist insatt i tvångsmässig ätning.
För varje makronutrient har jag ett givet antal gram för varje produkt som innehåller makronutrienterna. Vill jag t.ex. äta olja som fett till en måltid har jag 28 gram olja = 2 msk.Om jag vill äta avocado ska jag ta 200 gram, osv…
Så för att väga upp såsen vet jag inte riktigt hur jag ska göra, då det är mer eller mindre omöjligt att uppskatta fett-procenten i en sky. Däremot kan jag t.ex. Väga upp 75 gram kokosmjölk (jag äter inte mjölkprodukter just nu) och 14 gram olja/ghee och koka upp en sås av det!
I en framtid kanske jag kan höfta hur mycket sås eller liknande jag kan ha på min mat, men jag är inte där än, så, att "bara ta lite lagom" blir lätt till lite mer och lite mer och till ett regelrätt återfall som kan vara i veckor, kanske mer.
Vissa dör i den här sjukdomen och därför måste jag vara extra noggrann med att väga, eller måtta allt jag äter. Det kan verka krångligt och tvångsmässigt, men jag ser det som att jag använt upp min kvot av att äta kolhydrater och godis, äta impulsivt och oplanerat och äta oärligt, att nu måste jag göra detta.
Hoppas det var svar på din fråga!
Jag vet att det är svårt för de som inte har den här sjukdomen att förstå, men jag förklarar mer än gärna.
Men om du inte använder det som kryper ut i samma måltid så får du ju istället svårt att uppskatta innehållet i köttfärsen. Det är ju fett som "hör dit", använder du allt och vet hur fet köttfärs det var så är det lätt att räkna, använder du inte det så måste du ju försöka uppskatta hur mycket som smälte ut och hur mycket som blev kvar i osv.
Vad intressant! För att komma ifrån det tvångsmässiga är man alltså tvångsmässig fast på ett annat sätt? Hur åt du förut? Bara junk och för lite fett och protein eller för mycket eller för litet överlag?
#9 Det är iofs. sant och jag har tänkt på det, men jag har bestämt mig för att det känns bättre att använda fettet vid sidan om, som fettkälla, eftersom det försvunnit från köttfärsen. Men det fett som stannar kvar i köttfärsen, det får vara kvar där.
När det gäller den här sjukdomen kan vissa saker vara jätteviktiga, medan andra saker "får passera". Det det handlar om för att vara avhållsam från att äta tvångsmässigt (i det ingår över- och underätning, kallas också att vara abstinent (från engelskans abstinence=avhållsam)), är att vara ärlig med allt jag äter/dricker.
Jag kan t.ex. dricka örtte utan att väga det, men måste väga min köttfärs. Det kan verka inkonsekvent, men så länge jag vet att jag klarar av det, är det ok.
#10 Innan åt jag vad som hamnade framför mig, tog väldigt sällan ansvar för att jag fick i mig bra mat. Jag visste inte vad som var bra mat, utan trodde livsmedelsverkets rekommendationer eller att vara vegan var det bästa. Har varit vegetarian, har haft anorexia, bulimi, osv. Åt länge havregrynsgröt till frukost, trodde det var nyttigt. Lite fett, mycket socker och kolhydrater, rött kött är farligt, såna saker.
Har ju förstått att jag tillhör kategorin "väldigt känslig" och alla de kolhydrater man får rådet att trycka i sig har triggat mina ätperioder av godis, chips, alkohol, hamburgare, m.m. Bara allmänt kass mat. Idag äter jag 6% kh, 77%fett, 18%, iaf. enligt minmat.net.
Mitt sug är nästan borta, men jag vill komma ner till 5 gram kh för jag tror att mitt sug försvinner helt då, men det får vi se.
Tack för förklaringen. Det är intressant att höra hur saker och ting funkar. Lycka till - hoppas du blir bra på kosten! 
Tack!