Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4985 ggr
evahasselmark
0

sjukhusvistelse..

Min dotter ska opereras och vi kommer att vara på sjukhus ca två veckor,jag kommer ha tillgång till micro men inte kunna laga mat.har inte råd att äta ute.behöver tips på hur jag kan fortsätta äta rätt!

Inkanyezi
0

Om du inte har svårartade problem med kolhydrater kan du göra undantag för ett par veckor och sedan vara uppe på banan igen. Däremot om en ökning av varje slag av kolhydrat leder till sockersug som inte kan bemästras, eller om du har diabetes, kan det vara olämpligt att äta "vanlig mat" ens för kortare perioder.

Om det inte är för långt, kanske du kan komma hem tidvis och göra matlådor som du kan ta med och stoppa i kylen och värma i mikron. Jag vet inte om du är ensam med dottern, men annars kanske du kan få bistånd av någon vän med att laga mat och annat?

evahasselmark
0

jag kommer att vara 1oo mil hemmifrån..är väldigt kolhydratkänslig å vill  "fuska"så lite som möjligt.

Inkanyezi
0

Ajaj, det blir ett par veckor på gravlax och kokta ägg då? Med färska grönsaker till. Paprika är rätt billigt nu.

evahasselmark
0

japp tur att det e gott men blir nog tjatigtTungan utevisst kan man koka ägg i micron?men hur!!

Inkanyezi
0

Om man har ordentligt med vatten kring äggen kan man koka dem i mikron, annars sprängs de. Man kan knäcka dem först och hälla dem i plastkoppar eller glas i stället, vilket kanske är enklare. Ungefär 25 sekunder per ägg.

evahasselmark
0

ok tack!Glad

Inkanyezi
0

Om man vill ha äggen äggformade, kan man också koka dem i en vattenvärmare, och det blir mindre disk, men det tar längre tid, precis som när man kokar dem i en kastrull. Och det blir ju knepigare disk om ett ägg spricker.

När man kokar i ett glas i mikron bör man ha en skål över glaset, eftersom det puffar rätt kraftigt ibland när ägget är nästan färdigt. Man får titta på ägget medan det värms och stoppa precis när hela vitan har blivit vit. Det går inte att få löskokt, eftersom gulan tar åt sig värmen bra.

Chinilla
0

Har du tillgång till kyl/frys?

MimLan
0

Makrill och tonfisk på burk. Gör pemmican och ta med. (Sök efter recept här i forat.)

hemul
0

Precis, har du tillgång till kyl?

En sån här behöver du för äggkokningen.

chilisalsa
0

Eller varför inte en äggkokare för ett par tior mer på Clas Ohlson…

Ägg och  majonäs står sig bra utan kyl och det kan man leva länge på ! Glad

Medarbeterare på Kost

annizan
0

Jag har sett en del som steker lax direkt i micron, så det funkar oxå :)

evahasselmark
0

Tack för tipsenGlad

Novisan
0

Jag brukar tillaga lax i micron. En fryst laxbit tar bara ca 2 minuter (en såndär bit som man köper i 4-pack). Man får sen kolla typ var 10:e sek så den inte blir övergjord och torr.

Jag gillar också att äta kall/ostekt korv uppskuren i bitar :)
Sen skulle jag nästan kunna leva på Brie också. Men du kanske inte äter mjölkprodukter.

Nötbröd av malda nötter, kokos och ägg som bakas i mikron kanske? Det är min nya favvo-frukost. Du får göra eller köpa nötmjöl innan du åker och ta med dig.

ashe
0

Mina döttrar gör mikroäggröra. Blandar 1 ägg och en slutt grädde och lite kryddor i en skål. Mikrar tills den börjar resa sig. Tar ut rör om och mikrar en stund till tills den rest sig igen. Den sjunker ihop men blir god. Skriver inga tider. Alla mikros är olika, man får stå och spana genom rutan..Väntar man för länge kan röran poppa till och stänka ner hela mikron.

Så får man nåt att äta och lite spänning på köpet.

Men resultatet är värt det. Ena dottern åt detta hela sommaren till frukost. (La den visserligen på en rostad brödskiva) Sa att hon aldrig stått sig så bra som på denna frukost.

Tonfisk-konserv är också bra reservmat.

ninni-s
0

Hej

måste bara fråga Inkanyezi gravad lax är det väl socker i? Eller är jag ute och cyklar.

Jag älskar gravad lax men vågar inte äta det eftersom jag är jätte kolhydratkänslig. Räcker med att jag äte lite hallon med grädde så går jag upp 1 kilo som sitter i minst 3 v :(

Inkanyezi
0

Man kan äta rimmad lax i stället för gravad; rimmad lax kan göras utan sockertillsats. Lax som är fri från parasiter kan ätas rå utan problem.

ninni-s
0

oki tack

jag kör oftast på kallrökt :) Men den kanske inte heller är bra?

Inkanyezi
0

Det är bara du som kan veta hur du reagerar på olika varianter. Jag har inga problem med gravlax, men om man vill komma ifrån sockret helt, av vad skäl det vara må, kan ju någon annan variant passa bättre.

Förr lär inte socker ha tillsatts i allting, på det sätt som nu sker i handeln med livsmedel. Jag har rökt fisk, både kallrökt och varmrökt, och jag tillsätter aldrig något socker, men man kanske måste kolla innehållsförteckningen.

marimu
0

Jag köper frysta laxbitar i fyrpack. Tinar en bit i kallt vatten, det går ganska fort. Skär den sen i små bitar, hackar purjo och droppar över lite japansk sojasås. Det är faktiskt gott!

Novisan
0

#20 menar du att du äter den rå?

marimu
0

Jag äter den rå! Jämför rå lax i sushi eller sashimi.

FruJohanSvensson
0

Marimu - det lät riktigt gott =)

Novisan
0

Marimu, funkar alla märken av de frysta 4-packen eller tycker du att någon är bäst? Kan också tänka mig att testa. Sorry TS att jag började ta upp detta i din tråd.