Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 10039 ggr
bustas
0

LCHF attack i Aftonbladet

Leifanders
0

Vad finns det för forskning som visar att fullkorn och havregryn är bra för ett växande barn? Hon skriver att det är dumt att utsätta sig för något man inte vet någonting om, jag vill veta vad hon vet som gör att fullkorn är nyttigt. Förutom att hennes polare Fredrik säger att det är nyttigt, åtminstone så länge det är en del av hans egna produkter…

I en del tycker jag hon har rätt, till exempel att det är dumt att äta en viss kost för att gå ner i vikt när man är gravid men då är jag ändå helt övertygad om att LCHF är bättre än exempelvis viktväktarna när man är gravid.

Annars ger hon ju (väldigt) liberala LCHF-kostråd, dra ner på vita kolhydrater och konstiga tillsatser.

Jag har lite svårt att förstå meningen med hennes artikel faktiskt eftersom det hon säger är att betrakta som en del av en LCHF-livsstil, även om de flesta som anser sig äta enligt LCHF drar ner på samtliga kolhydrater och sen ser till att få i sig den nödvändiga energin genom fett istället.

Wildrat
0

Suck, pust, stön. Samma gamla visa om igen. Det är synd om alla mammor som "experterna" tror inte har koll på vad som är bäst för dem själva och deras barn. Skulle ketos vara farligt? Då skulle alla bebisar som ammas på natten och tidigt på morgonen ligga risigt till…

Wildrat
0

Var tvungen att skriva en kommentar. Kopierar in den här för den lär väl komma långt ner i listan snart…

"Om ketos skulle vara farligt då skulle alla bebisar som ammas på natten eller morgonen ligga risigt till då ALLA hamnar i ketos när vi inte ätit på flera timmar. När det gäller c-vitamin, paprika (alla färger), broccoli, blomkål och spenat innehåller alla mer C-vitamin per 100g än apelsin men bara en bråkdel av sockret som apelsinen är full av. Samtliga dessa grönsaker rekommenderas när man äter LCHF.I sparris, äggula, broccoli och blomkål finns folsyra i högre mängd än alla fullkornsprodukter. Samtliga dessa livsmedel rekommenderas när man äter LCHF. Innan man uttalar sig i en tidning tycker jag att man ska kunna lite tex näringslära och inte bara rapa upp åsikter och fördomar."

yvonnel
0

Sen var det ju bara det kvar att behandla-att vi är millitanta!!Kyss

parsley
0

"Det får man visst!" ropade LCHF-anhängarna i kör och Paulún utsattes för vuxenmobbning på elitnivå lite överallt på nätet.

Citerat ur artikeln. Jag beundrar er som orkat ta er igenom den.

Fastnade för det klämkäcka rådet att undvika "sådant som din farmor inte skulle känt igen". Hur gammal farmor är låter förstås delade meningar om. En kvinna i fertil ålder kan mycket väl ha en farmor som aldrig hört talas om vare sig cous-cous, quina eller gojibär. På 1980-talet var olivolja något man köpte med sig hem från semestern i Medelhavsområdet och oliver något som förekom i James Bond-filmer. Olivolja har blivit ett vanligt livsmedel i Sverige de senaste 15 åren!

Det är ju inte konstigt att mödravården avråder gravida från att banta, eftersom bantning faktiskt kan innebära svältkost.

Min erfarenhet från "mödravårdsgruppen" är att de som vägde mycket när de blev gravida  inte gick upp lika mycket under gravideten som de som var smala innan.

Inkanyezi
0

Ja, vem som är aggressiv och militant är inte att ta miste på, men måste hon också vara så förfärligt okunnig?

Medlem
0

Man blir bara arg när man läser sånt. Jag är en trogen lchf:are och är gravid men eftersom jag inte klarar av fett under graviditeten så äter jag kolisar annars mår jag illa. Det är inte för att frukt eller bröd ger bättre näring än lchf utan för att jag bara klarar av att äta så.

skogs-tolva
0

Dessutom, som en kommentar till Olgas artikel: Mina järnvärden har aldrig varit så här bra som de är nu! Och jag äter inte ens C-vitamin……

Inte ens när jag åt järntabletter och bälgade i mig litervis med apelsinjuice under graviditeterna hade jag järnvärden i samma klass!

Däremot la jag på mig mellan 23 och 28 kg…. Varje gång.

yvonnel
0

Glöm bara inte att ta extra kalcium, magnesium och framför allt Vit D3. Barnet tar vad det behöver, det är naturens gång, så det är bra för dig om du laddar upp lite extra för att möta upp ditt eget behov.

Omtankar är också nödvändiga!

yvonnel
0

Glöm bara inte att ta extra kalcium, magnesium och framför allt Vit D3. Barnet tar vad det behöver, det är naturens gång, så det är bra för dig om du laddar upp lite extra för att möta upp ditt eget behov.

Omtankar är också nödvändiga!

savonit
0

Mej gud vad bra att hon vet vad hon talar om.

Äntligen en klok artikel på aftonbladet.

HAHA

Trodde de flesta som äter lchf inte äter så strikt. Hennes sätt att äta strikt.

Altså brukar inte de flesta ligga på ca 50 g?
Hon pratar ju helt om att rata Kolhydraterna och det är det inte många som gör.

skogs-tolva
0

Jag gör det, nästan. Försöker hålla mig till <10-15 g/dag. Annars blir jag hungrig.

bustas
0

Om man är bilförsäljare av ett visst märke, och pratar skit om ett annat bilmärke, ja då är man nog ute i ogjort väder. Orsaken till detta fenomen (som förekommer allt som oftast) är väl att man saknar hållbara argument för sin egen vara. D.v.s. den egna varan fungerar dåligt. Så är det nog även i detta fall.

Zepp
0

Joo.. det är säkert farligt att äta mat med essentiell näring i lagoma portioner.. och helt ofarligt att äta mat utan näring. Foten i munnen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aily
0

Jag tycker det var lite underhållning att läsa. Vilken energi! Cool

Jag gillar en del kommentarer också… särskilt den om Eskimåer är lite bakom flötet…

Zepp
0

Egentligen borde fler ifrågasätta om det finns några Eskimåer eller om de överhuvudtaget har funnits.

För enligt "alla" experter så kan man inte leva som de lär ha gjort.. och man kan absolut inte få några barn.. dessutom om de skulle få sådana så kommer mödrarna att dö. Foten i munnen

Pasi
0

#13 Klar poäng där!:-)

#16 Då måste man nog också ifrågasätta evolutionen och våra europeiska/sibiriska förfäder. Klart att deras kost inte är dokumenterad som Inuiternas, men sunt förnuft (eller praktiska test) säger en del.

Inkanyezi
0

Det mest intressanta med debattinlägget tycker jag ändå är själva aggressionen, och att damen söker stigmatisera LCHF.

Det här är egentligen ganska typiskt. Utan att vi egentligen gör mycket väsen av oss blir vi gång på gång angripna som ett kollektiv. Krämare av skilda slag (jo, Olga är en krämare) försöker försvara sina verkningslösa metoder genom att kasta skit på det som konkurrerar.

Och visst konkurrerar LCHF med alla olika krämarmetoder därute; på så vis är vi ett hot. Vi hotar deras inkomster, och vi hotar deras själva existens, genom att vi visar på en annan väg, en väg som kan leda till resultat, utan att man lägger ut pengar på att ha en "licensierad personlig tränare" eller speciella produkter. Det vi behöver för att må bra finns att köpa i den vanliga livsmedelsbutiken, och det kostar i längden mindre än skräpalternativen som de vill sälja på oss.

I angreppen bäddas också in ett antal vanföreställningar som sprids om kosten som vi väljer. Vi framställs som någon slags fanatiker som helt utesluter kolhydrater av vad slag de vara må, när den ideologiska grunden för LCHF är att dra ner på kolhydraterna och ersätta bortfallet av energi med fett i den mån det behövs.

I verkligheten är vi individer, skilda från varann, och vi har inte samma kosthåll. Det finns de som av genetiska skäl, eller för att de har en skadad metabolism, måste utesluta kolhydrater mer radikalt, medan troligen det stora flertalet friska inte behöver mer än öka fettandelen i kosten och minska kolhydraterna i motsvarande mån.

Jag själv äter numera omkring 80 gram kolhydrater per dag och är i ketos större delen av dygnet. Jag har inte helt tagit bort brödet, och jag tar en sked honung i teet, men jag äter inte potatis, ris, pasta eller andra utfyllnader till måltiden som huvudsakligen tillför kolhydrater. Efter två och ett halvt år med LCHF ligger mitt blodsocker stadigt under 6, för det mesta strax under 5, och jag har inte mätt de höga nivåerna som jag fick enstaka gånger i början och fram till ungefär ett år efter att jag började med LCHF. De enda livsmedel som jag har uteslutit helt är vete, margarin och oljor med högt innehåll av omega-6. Raffinerat socker och så kallat "godis" är också uteslutna, men de räknar jag inte som livsmedel. Livsmedlen som jag har ökat sedan jag började med LCHF är smör, grädde, mjölk, ost, ägg och kött.

Och angriparen har en agenda, där hon också stigmatiserar viktökningen som kvinnor normalt får vid graviditet, och hennes affärsidé är att den ska kunna "tränas bort". Många som har försökt vet att det inte går att träna bort vikt. Man blir hungrigare och äter gärna mer. Det har betydelse vad man äter. I filosofin kring individens rätt att välja livsstil ingår så klart också att man kan välja bort amning, något som är fundamentalt fel ur biologiskt perspektiv.

Var och en som har varit gravid har känt sammandragningarna som är träning inför förlossningen. Den jättelika muskeln där inne tränar för sitt arbete, som ska vara några timmar. Sedan behöver den inte längre vara så stor och kraftig, och för att den ska minska i omfång på ett bra sätt, behöver kvinnan amma sitt barn. Oxytocinet, som stimulerar sammandragningarna, utlöses också av att barnet suger in vårtgården under amningen, och det tränar kvinnans mage på ett naturligt sätt. Utan amning tar det längre tid och är mycket svårare att bli så slank som före graviditeten.

Så det handlar om en krämare som ser sin födkrok hotad. Det är bakgrunden till det här hätska angreppet i Aftonbladet. Vi hotade ingen, vi gör inte det som påstås, att dela in världen i grupper av "rättrogna" och de som äter kolhydrater. Vi äter faktiskt kolhydrater allihop, men några av oss äter betydligt mindre av dem och äter annat i stället. Är det så hotfullt? Ja, uppenbart är det så hotande, när man lever på att sälja metoder och preparat som påstås ge det som vi i många fall uppnår bara med vettig kost. Och vettig kost blir "extremdiet" när den självutnämnda experten som har licensierats till personlig tränare får ordet.

Jerker63
0

#18: Ett lysande inlägg! Du borde egentligen med denna text försöka gå i svaromål på AB!

kaisakavat
0

Håller med, väldigt väl skrivet!!

Mervi
0

Tycker jag med, helt fantastisk skrivet i #18.

evion
0

18 # Bra skrivet!

parsley
0

Dr Dahlqvist har fått löfte om att bemöta Olga i nästa vecka.

# 18 Skicka in din text till Annicka och Aftonbladet.

parsley
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillstånd)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos

Ketos och ketoacidos är inte samma sak, vilket bl a framgår av Wikipedia. Någon som kan komplettera artikeln om metalbolt tillstånd på Wikipedia? Den är lite otydlig, tycker jag.

Ketoacidos är ett förgiftningssymptom som bl a kan drabba marsvin med toxicos eller havandeskapförgiftning, gravt alkoholiserade personer och personer med diabetes typ 1.

missaz
0

Håller med i hyllningarna av #18!

blackeyes
0

Fast jag skulle ärligt inte HELLER råda en nybliven och ammande mamma att gå över på LCHF för att bli av med kilon. Jag skulle, å andra sidan, inte råda henne till någon diet öht.

Jag skulle bara försöka förklara vikten av att få en balans, i mat såväl som i sitt liv. Det är en ren jävla hysteri idag om att nyblivna mammor måste tappa alla sina gravidkilon, och helst minst fem till, så FORT SOM MÖJLIGT efter att barnet är fött.

BRYR sig någon om hur både mor och barn ska MÅ?

Det enda råd jag skulle ge är faktiskt att se över kolhydratintaget. Socker i alla former är inte bra, men en nybliven mamma ska inte behöva leta hysteriskt så hon inte äter för mycket. Jag skulle säga att hon ska undvika godis, rent socker, inte äta vitt bröd, vit pasta, ris, ptatis osv..och råda till fullkornsalternativ.

Hallongrottan
0

#18  Bemöt  Olga med detta inlägg! Helt suveränt!

Wildrat
0

#26 Men en mamma som VILL gå ner i vikt gör ju det hela mycket säkrare för både barnet och sig själv om hon äter LCHF. Vi kan ju inte hindra mammorna från att bestämma över sina egna kroppar..?

parsley
0

Rent allmänt så brukar man väl avråda ammande mödrar från att försöka gå ner i vikt. Många går ju ner i vikt av att amma. Frågan är väl snarast om man orkar med att ställa om kosten i samband med amning.

Zepp
0

Det är väl samma sak med mammor som med överviktiga.. det kan iallafall inte vara farligt att äta mat med essentiell näring, och strunta i de moderna matsubstituten.

Om man skulle råka gå ner något kilo på det så får man räkna det som en bonus bara?

parsley
0

Bantning är för många synonymt med att man ska äta (för) lite, och gå ner i vikt på så sätt. Viktnedgången ska gärna kombineras med (hård) fysisk aktivitet. Därför avråds från bantning i samband med amning. Hård motion, får lite mat och en ammad bebis som ska ha näring blir rätt tufft för kroppen, som också är påverkad av graviditeten.

Jag tycker att LCHF-mat borde vara perfekt när man har en bebis att amma. Snabbt mätt, med minimal matlagningsinsats, om man inte hinner eller vill eller orkar stå vid spisen,

annizan
0

Jag tyckte att det kändes viktigare än någonsin att äta bra mat som nyförlöst, ammande mamma.

Varför skulle det automatiskt vara bättre att äta massor av kolhydrater, den argumentationen förstår inte jag alls. Alltså att man alltid ska avrådas att äta LCHF som ammande eller gravid och vad är alternativet, tallriksmodellen?

Skulle det vara farligt för mamma och barn att äta en kost bestående smör, kött, grädde, ost och kanske lite bär eller någon enstaka frukt?

I jämförelse med att äta lättmargarin, bröd, pasta, frukt i mängder, havregryn m.m?

Jag åt liberal LCHF som ammande och fick faktiskt bättre mjölkproduktion av det. :)