Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3644 ggr
Mona-Stina
0

Chokladgodis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att bli av med kokosfett-paketet jag köpt på ICA, beslöt jag mig för att göra något godis. Här kommer receptet:

100g 86%-ig choklad smälts tillsammans med 100 g kokosfett. 50g kokosflingor blandas i, ett krm stevia behövdes för att det inte skulle bli för beskt.

Smeten hällde jag i vanliga knäckformar, det blev 73 st vilka innehåller: Protein 0,16, fett 2,54, kolhydrater 0,2 och kalorier 24,5 per styck.

Tar man bara en går det ju alldeles utmärkt, lite dyrt i kaloriväg men dom ska man ju inte bry sig om.

Nu när jag fått min stevia ska jag göra egen glass, återkommer med det receptet i morgon.

zeretki
0

Mmm, ischoklad. Fast när jag har varit utan socker ett tag så kan jag äta 86% utan tillsatt sötningsmedel. :) Smaklökarna vänjer sig!

nikita3
0

Var finns det chokladet utan tillsatt sötningsmedel?

Mona-Stina
0

Chokladen jag använde var Marabous premium dark 86 %. Det är socker i den fast inte mycket.

Uträkningen av kolhydrater och fett har jag gjort i Calcounter med uppgifterna tagna från innehållsförteckningarna på förpackningarna.

Mervi
0

Jag brukar också göra ishocklad någon enstaka gång. Visst ändras smaken, igår kokte jag blomkål och när jag åt det + smör så tyckte jag att även det smakade sött!!!!!.

Jag har ett halvt paket kokosfett hemma, kanske  håller den sig till påsk så jag kan göra lite påskgodis.

Gunnilla
0

Finns det något bra kokosfett att göra ischoklad av?

Underbar choklad helt utan tillsatt socker eller sötningsmedel finns i Malmö hos Chocolatier Les Trois Roses (Gustav Adolfs torg och Davidshalls Torg, tror inte butiken på Mariedalsvägen har den sockerfria varianten). Finns ingen godare choklad än den!

zeretki
0

Nej, jag menade 86% choklad och att inte sätta till något själv. ;) Sorry för missförståndet! Det är lite socker i 86% men det smakar inte så och jag kan klara av en liten bit om jag äter med fett till, bättre än frukt.

Haakan
0

Det var faktiskt gott, men jag får nog köpa knäckformar för det blev lite väl stort med bullformar Cool  men hade inget annat hemma.

Iza_the_cat
0

Gjorde en variant idag

med cocos hackade vlanötter 50g smält smör och 100g smält choklad

La det på folie och lindain platat till och in i frysen

Så kan man bryta en liten bit när man vill

Håller jätte länge

magma
0

Kanske det skulle vara gott att använda cocosfett MED smak också, blir lite som en smaksättning av "godiset" utöver cocosflingorna?

magma
0

#8: Med cocos, menar du flingorna eller fettet?

Iza_the_cat
0

coccos flinger

Gillar inte smaken av cocosfett