Chokladgodis
För att bli av med kokosfett-paketet jag köpt på ICA, beslöt jag mig för att göra något godis. Här kommer receptet:
100g 86%-ig choklad smälts tillsammans med 100 g kokosfett. 50g kokosflingor blandas i, ett krm stevia behövdes för att det inte skulle bli för beskt.
Smeten hällde jag i vanliga knäckformar, det blev 73 st vilka innehåller: Protein 0,16, fett 2,54, kolhydrater 0,2 och kalorier 24,5 per styck.
Tar man bara en går det ju alldeles utmärkt, lite dyrt i kaloriväg men dom ska man ju inte bry sig om.
Nu när jag fått min stevia ska jag göra egen glass, återkommer med det receptet i morgon.
Mmm, ischoklad. Fast när jag har varit utan socker ett tag så kan jag äta 86% utan tillsatt sötningsmedel. :) Smaklökarna vänjer sig!
Var finns det chokladet utan tillsatt sötningsmedel?
Chokladen jag använde var Marabous premium dark 86 %. Det är socker i den fast inte mycket.
Uträkningen av kolhydrater och fett har jag gjort i Calcounter med uppgifterna tagna från innehållsförteckningarna på förpackningarna.
Jag brukar också göra ishocklad någon enstaka gång. Visst ändras smaken, igår kokte jag blomkål och när jag åt det + smör så tyckte jag att även det smakade sött!!!!!.
Jag har ett halvt paket kokosfett hemma, kanske håller den sig till påsk så jag kan göra lite påskgodis.
Finns det något bra kokosfett att göra ischoklad av?
Underbar choklad helt utan tillsatt socker eller sötningsmedel finns i Malmö hos Chocolatier Les Trois Roses (Gustav Adolfs torg och Davidshalls Torg, tror inte butiken på Mariedalsvägen har den sockerfria varianten). Finns ingen godare choklad än den!
Nej, jag menade 86% choklad och att inte sätta till något själv. ;) Sorry för missförståndet! Det är lite socker i 86% men det smakar inte så och jag kan klara av en liten bit om jag äter med fett till, bättre än frukt.

Det var faktiskt gott, men jag får nog köpa knäckformar för det blev lite väl stort med bullformar
men hade inget annat hemma.

Gjorde en variant idag
med cocos hackade vlanötter 50g smält smör och 100g smält choklad
La det på folie och lindain platat till och in i frysen
Så kan man bryta en liten bit när man vill
Håller jätte länge
Kanske det skulle vara gott att använda cocosfett MED smak också, blir lite som en smaksättning av "godiset" utöver cocosflingorna?
#8: Med cocos, menar du flingorna eller fettet?

coccos flinger
Gillar inte smaken av cocosfett