Kan man äta köttfärssås?
Har läst en massa på nätet men man blir ju rätt snurrig, finns så mycket.
Om jag vill äta enligt LCHF, kan jag då äta tillexempel köttfärssås innehållande ex. grädde, creme fraiche m,m, men istället för att äta pasta så tar man något bättre, tex.sallad till?
Eller är jag helt ute o cyklar?
Samma sak undrar jag gällande tex, korvstroganoff, kan jag äta det om jag byter ut riset?
Ursäkta frågorna, men jag hittar inget vettigt svar någonstans.
Det går utmärkt.
Stekt vitkål i smör är jättegott! Det rekommenderar jag varmt!

Köttfärssås är utmärkt. Jag brukar dock varken ha i grädde eller crème fraiche, jag har kött, svamp, krossade tomater, paprika och lök. Men alla har ju sina egna recept =) Korvstroganoff kan funka, om man inte behöver vara väldigt strikt, för falukorven som man oftast använder innehåller mycket potatismjöl och annat som inte är kött, så välj en korv med så hög kötthalt som möjligt och testa. Det är gott med blomkålsris (man river blomkål på ett rivjärn, släpper ner det i kokande vatten 5-10 sekunder och häller av vattnet i ett durkslag).
Och så reder man ju förstås inte såsen med mjöl eller maizena. Vanlig husmanskost funkar långt om man hoppar över mjölet och vill övriga familjen ha ris/pasta/potatis så är det ju bara att koka det till dem. Ett gott spaghetti-substitut är hyvlad zuccini, ev. lite lätt förvälld.
#2 Mmmm… låter gott, måste testa stekt vitkål.
"En stund i taget - här & nu"

Jag kör oftast bara sallad till köttfärssåsen.. eller ibland även harricverts.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

haricot verts eller hyvlad zucchini låter som bra tillbehör till köttfärssås, det får jag testa nästa gång.
Mmm. Jag brukar ta köttfärssås med riven ost över och micra en kort stund så det smälter. Det blir gudomligt gott och mättande.
Och så en sallad till det.

Sparris stekt i vitlökssmör är oxå rätt gott till köttfärssås. 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det beror på hur strikt man är. För mig blir det lätt för mycket kolhydrater med krossade tomater i. Man får hålla sitt ekonomiska sinne i schack och inte ösa i hela burken utan bara lite för smaksättning! Lök och svamp bidrar ju också med en del kolhydrater.
Jag brukar äta Scans ekologiska falukorv innehåller bara 5 gram kolisar per 100g. Så den borde funka bra!
Tomater innehåller 3,5 % kolhydrater. En burk krossade tomater delat på fem blir inte mycket per person. Svamp innehåller inga kolhydrater, vad jag kan hitta. En lök delat på fem blir inte heller mycket per person.
Själv reder jag inte av köttfärssåsen, det gör man inte i Italien.
Låter den koka ihop till lagom konsistens.
Vi brukar också äta den litet mer utspädd som soppa, med en stor klick creme fraiche i. Mums!
Jag tål bättre kolhydraterna från grönsaker än från mjölkprodukter så för mig funkar krossade tomater bättre än grädde/creme fraiche.
Låter jättemumsig med ost ovanpå.
tack så mycket för alla tips!
blir ju en del rätter som köttfärssås och stroganoff då jag har två småbarn :)
men skönt att höra att det funkar ändå .
Shiratakinudlar funkar utmärkt istället för pasta.
Svaret på frågan är helt enkelt: Det beror helt på vad du stoppar i den! Vad man tycker är "vanlig köttfärssås" eller "korv stroganoff" varierar oerhört från person till person (eller kanske snarare familj? man lagar ofta på liknande sätt som ens föräldrar gjorde när man växte upp).
Båda rätterna kan bli hur bra eller hur illa som helst nästan, du får titta på de enskilda ingredienserna för att göra en bedömning.
Väljer du en bra korv till stroganoffen och inte stoppar något av följande i endera rätten så är det rätt ok:
ketchup
chilisås av ketchuptyp
socker
mjöl av något slag
vakta också lite på större mängder tomatpuré
färdiga buljongtärningar/fonder innehåller ofta smakförstärkare och liknande, det får man bedöma själv om det är ok.
Beroende på hur strikt man behöver vara kan man behöva tänka på att inte använda typiska "viktväktarknep" som att ha mer grönsaker än köttfärs i köttfärssåsen eller att basera stroganoffen på de magraste mejerier man kan hitta.
Jag gör korvstroganoff på korv från Lidl med högkötthalt och litet, litet kolisar.
Det finns pasta med 5 kolisar/portion. De säljer sådana på Ting med Tanke i Glada Hudik. Har inte testat men kanske någongång om man t.ex. har gäster och vill äta någon pastarätt.
Jag gör köttfärssåsen med lite hackad lök, kryddor,tomatkross ev en buljongtärning och en skvätt grädde ,varvar sedan såsen med hyvlad zucchini i en ugnsäker form och sedan in i ugnen tills zucchinin är lagom mjuk. Man kan ju även ha på ostsås eller riven ost om man vill. Blir ungefär som lasagne, jättegott !
Bara du inte använder vetemjöl till redning av såserna så kan du äta köttet hur du vill. Pasta, ris, potatis är bannlyst.
Det finns ju flera grönsaker och stekt vitkål kan nog vara gott, lätt att skära i strimlor med osthyvel.

De flesta recept kan LCHF-anpassas. Läs igenom recepten bara och se vad de innehåller för ingredienser. Innehåller de mycket socker och / eller mjöl ska man inte laga dem om man äter LCHF.
Hur mycket fett innehåller receptet? Står det t ex att man ska använda lätt-creme fraiche så är det enkelt gjort att byta ut den mot ett fetare alternativ. Vill man ändå ha tex pizza, paj eller kakor så finns det LCHF-alternativ.
Behöver man vara så strikt att man behöver räkna på maten så får man lära sig hur man gör. Annars är det sunt förnuft i kombination med vad man själv känner att man mår bra av som gäller.
Det finns speciella LCHF-kokböcker att köpa eller låna på biblioteket om man vill, samt en hel del recept på nätet. Är man t ex sugen på LCHF-pizza så googlar man, eller frågar här.
Kokta ägghalvor ev med lite extra smör på kan ersätta pasta, ris och potatis.