Efterlyses: recept med märgpipa
Hej!
Är 20 år och har nog missat grundläggande köttkunskaper pga några års veganism under tonåren… :P
Kom igår hem med 1 kg benfri märgpipa av nötbog.
Ge mig tips på hur och med vad jag kan tillaga detta kött!
Mvh nilekatt :-)
Några tips, sök i google på:
Kalops
Pepparrotskött
Köttsoppa
Stek i lergryta

Lägg köttet i en stekpåse häll på lite smör eller olja krydda med salt och peppar lägg i en morot och en lök i bitar. Lägg påsen på en plåt och sätt in i ugn i 150 grader i 2 timmar och du har det godaste kött du ätit. Glöm inte att göra ett litet hål i påsen så luften kan cirkulera.

Mmmm, gott. Jag brukar göra gryta på den - skära i lagom bitar, bryna, ner i gryta med lök och vitlök, hemkokt buljong och grädde och kanske en skvätt rödvin, och sen puttra i ett par timmar. Så här års är det gott med lite svamp i också.
Åt vi igår.
Brynte i smör, slängde i en delad lök, en morot, lagerblad, kryddpeppar, 2 tsk dionsenap, hela vitlöksklyftor, buljong (hemgjord) och 3 dl rödvin, fick koka tre timmar på svag värme. Upp med köttet, sila spadet och reducera till hälften, häll i grädde och smaka av med salt o peppar, lägg i köttet skuret i mindre bitar. Servera med sallad.
Tack för svaren allihop! Tillagade köttet igår kväll, på allra enklaste vis eftersom det var första gången nånsin som jag gjorde ett långkok med nötkött. Brynte det i rätt små bitar, pepprade och saltade och kokade sedan i tre timmar. Åt köttet sedan som det var med några smörklickar på. Gott!!! Igår ska jag använda det som är kvar i en jordnötsgryta :)