Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-kötträtter
Läst 12066 ggr
nilekatt
9

Efterlyses: recept med märgpipa

Hej!

Är 20 år och har nog missat grundläggande köttkunskaper pga några års veganism under tonåren… :P

Kom igår hem med 1 kg benfri märgpipa av nötbog.

Ge mig tips på hur och med vad jag kan tillaga detta kött!

Mvh nilekatt :-)

Kvinnlig40talist
0

Några tips, sök i google på:

Kalops

Pepparrotskött

Köttsoppa

Stek i lergryta

MiaP
1

Lägg köttet i en stekpåse häll på lite smör eller olja krydda med salt och peppar lägg i en morot och en lök i bitar. Lägg påsen på en plåt och sätt in i ugn i 150 grader i 2 timmar och du har det godaste kött du ätit. Glöm inte att göra ett litet hål i påsen så luften kan cirkulera.

MimLan
0

Boktips: Kött

Aniara4
0

Mmmm, gott. Jag brukar göra gryta på den - skära i lagom bitar, bryna, ner i gryta med lök och vitlök, hemkokt buljong och grädde och kanske en skvätt rödvin, och sen puttra i ett par timmar. Så här års är det gott med lite svamp i också.

KarinSch
0

Åt vi igår.

Brynte i smör, slängde i en delad lök, en morot, lagerblad, kryddpeppar, 2 tsk dionsenap, hela vitlöksklyftor, buljong (hemgjord) och 3 dl rödvin, fick koka tre timmar på svag värme. Upp med köttet, sila spadet och reducera till hälften, häll i grädde och smaka av med salt o peppar, lägg i köttet skuret i mindre bitar. Servera med sallad.

nilekatt
0

Tack för svaren allihop! Tillagade köttet igår kväll, på allra enklaste vis eftersom det var första gången nånsin som jag gjorde ett långkok med nötkött. Brynte det i rätt små bitar, pepprade och saltade och kokade sedan i tre timmar. Åt köttet sedan som det var med några smörklickar på. Gott!!! Igår ska jag använda det som är kvar i en jordnötsgryta :)