Husk / fiberhusk??
Har sökt via sökfunktionen men jag vet inte om jag gör fel eller har otur. Hittar inget men vet att vi haft flera trådar uppe om detta. Nu är jag laddad med nya kokböcker och tänkte prova en hel del recept men så stötte jag på patrull när det ibland står husk och ibland fiberhusk. Kan det vara så att alla pratar om samma sak men kallar det olika?
Jag vill veta:
* Vad som är skillnaden mellan husk och fiberhusk?
* Hur använder du de båda, samma mängd oavsett vilken?
* Kan man använda husk om det står fiberhusk i ett recept eller tvärtom?

det är samma sak..

Jag har hört att det är gjort av samma sak men används olika och i olika mängd. Hoppas någon som använder det idag kan svara så även jag får veta.
fiberhusken är mer finfördelad och ger, för somliga, en sandig känsla, husken är lite fluffigare med lite större skalbitar, jag upplever det lite mjukare men båda består av skal från psylliumfrön.
jag använder vilket som, föredrar eg. husken men fiberhusken är lättare att få tag på, måste till nån hälsokost för att köpa husk.

#3. Tack. Använder man båda i samma mängd eller behövs olika mängd beroende på vilken sort man använder? Prisskillnad?
Finns husk på alla hälsokost?
samma mängd, jaa, köper man stor förpackning blir det billigare med husk än fiberhusk. Och det skulle jag tro att det finns, Lindroos brukar vara märket.

Tackar tackar.
Hej!
Jag har sätt en hel del brödrecept som är bakade med fiberhusk här som verkar supergoda!
Men jag ser inte speciellt många som skriver att fiberhusken måste svälla i 15 min som är rekommendationen. Och jag undrar däeför hur ni gör när ni bakar i och med att ni inte skriver ut det??? Måste det svälla i vatten tex???
Jag har inte bakat med fiberhusk då jag e förvirrad just med "svällningen" Vill ju inte att det ska börja svälla och jäsa i magen istället!!
Mvh Maria

Jag har bara använt det i pannkakor och då låter jag det svälla i vätskan i ca 30 minuter. Har hört att det knastrar mellan tänderna annars.
har aldrig just brytt mig om de där rekommendationerna och har aldrig märkt av något obehag heller. Otaliga är de gånger jag tagit husk i ett glas med vatten (det verkar normaliserande på tarmen, är man lös blir man hårdare och vice versa) och svept det nästan direkt.

Var hittar jag fiberhusk?
http://carolineforsner.blogg.se/

Fiberhusk finns på glutenfria avdelningar i välsorterade butiker, ofta Coop och Hemköp.