Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 9837 ggr
kaisakavat
0

Svår njursjukdom - kostråd

En bekants bekant är svårt njursjuk, vet inte exakt vad problemet är, men funktionen är nedsatt till mkt hög grad och personen går på dialys två gånger per dag!

Väntar på transplantation och har väntat länge.

Kostråd från läkare (som personen minns/uppfattat det):

- Ät protein

- Du behöver få i dig socker

- Drick kolsyrat vatten

De två senare råden har personen slagit ihop, så han dricker endel läsk..

Personen är fruktansvärt trött, orkar ingenting, sitter i rullstol, somnar ideligen - har säkert med den svåra sjukdomen att göra - samt går upp i vikt tämligen stadigt.

Denna information är förstås mkt begränsad.. men jag undrar ifall någon av er alla kunniga, duktiga kan ha synpunkter på det hela.

Varför socker?

Varför kolsyra?

Läste nånstans att njurpatienter behöver äta fett, att det är bra för dem, men vet inte om källan är trovärdig eller infon plockad ur ett sammanhang jag inte känner till.

Vore det farligt/fel att ta bort sockret och glida över mot LCHF? Mot läkarens råd, alltså? Det är personen själv och hans fru, som undrar. De tycker nuvarande situation (och kostråd - socker) är konstig.

(sorry om jag placerar i fel ämnesgrupp..)

dufva
0

Protein brukar man ju försöka hålla ner vid njursjukdom??

kaisakavat
0

Ja, har hört det förut. Blev väldigt konfunderad när de berättar..

Undrar om de har missförstått.. eller vad sjutton det är frågan om?

Men det lät på dem som om läkaren sagt dessa saker, tämligen konkret.

Zepp
0

Vid dialys förlorar man tydligen en hel del aminosyror i blodet.

Sen så vet man ju inte vad för sjukdom personen har och då är det svårt att komma med råd, man får anta att läkaren vet vad den gör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Du har rätt Zepp - man ska inte mackla med en så sjuk persons ordinationer. Har sagt åt dem att inte göra nåt överilat samt att jag själv inte har kunskaper att rekommendera nåt alls överhuvudtaget.

Troligen är det du skriver orsaken till rådet att äta protein, tack för det!

Jag funderar dock över kolsyran och sockret som de rått honom till att äta..

..och bara lite allmänt i frågan.

Zepp
0

Sockret är väl för energin?

kaisakavat
0

Är det dåligt att äta fett vid nedsatt njurfunktion??

Zepp
0

Det är väl mest för att de flesta lever på socker?

Kanske sockret oxå försvinner vid dialysen.

Sen så skulle jag alldrig våga föreslå ett byte till fett utan att fråga någon expert.. men vem vet läkaren kanske inte har något emot det.

kaisakavat
0

Håller med! Har som sagt varnat dem.

Deras son vill att mamman ska börja äta LCHF - och för henne skulle det ju funka bra. Hon är intresserad.

Sen uppstod frågan om mannen. Det är ju en helt annan sak med honom. Han väntar och väntar på op, men inget händer. Går stadigt upp i vikt, vilket oroar dem mkt.

Men tillsvidare får han nog lov att fortsätta äta som han gör, ev diskutera förändring av kosten med läkare.

Om kolsyran tänker jag, att läkaren nog bara vill få honom att dricka ordentligt - och att kanske smaksatt, kolsyrat vatten skulle vara ett bra sätt.

Ville bara höra hur ni tänker..

Tack för reflektioner!

helvete
0

Förr i tiden fick njursjuka mest bara äta ris, fett och socker= äggvitefattigt. Inte heller äta mycket salt.Inte dricka mycket om njurarna inte fungerar och kan kissa ut vätskan. Låter jobbigt med dialys 2 ggr dagligen, antar att det är påsdialys i hemmet. Din vän mår säkert urdåligt av sin sjukdom. Att han inte samlar på sig vätska o blir svullen= viktuppgång, antar jag kontrolleras regelbundet.

kaisakavat
0

helvete - Tack för tankar..

Låter lite motstridigt mot de råd mina bekantas bekanta fått.. och delvis likt.

Jag har aldrig träffat dem, men förstår av beskrivningen att han är mycket sjuk. Det pratas om bara ett par % funktion på njurarna. Vet inte nåt om dialysen annat än det jag skrev, 2 ggr om dan. Vet inte mkt överhuvudtaget. Det är deras son som kontaktat mig.

Jag sa bestämt redan vid första samtalet att man inte ska joxa med kosten för den som är så sjuk, att det bästa är att lyssna på läkarna. Men sa att jag kan kolla lite allmänt.

Hoppas bara att det inte blivit fel i kommunikationen med doktorn, att de missförstått. Tänker råda dem att fråga doktorn igen, om alla sina funderingar.

[Columba]
0

Läste just på en finsk sida att dialyspatienter behöver extra protein för att proteinet försvinner med dialysvätskan. Det tycks vara  som förklaring till läkarens ordination att äta mycket protein.

kaisakavat
0

Ok - Tack! =)

annatornberg
0

Ska försöka bidra med vad jag vet i frågan. Jobbar med njursjuka (är sjukgymnast). Nästan alla patienter som har så lite funktion kvar i sina njurar att de behöver dialys har någon eller flera gånger träffat en dietist med kunskaper inom området som kan ge kostråd och infomration om kost vid dialys. Om denna personen inte gjort det bör man efterfråga dietistkontakt via läkare eller sköterska på dialysavdelningen.

I predialysstadiet (innan man börjar dialys) får en del patienter ordination att äta proteinreducerad kost (för att må bättre och skjuta upp dialysstart). Detta ändras när personen väl börjar dialys, då proteinbehovet är stort. Men det är inte så enkelt. det finns andra viktiga saker att tänka på gällande kosten, så en ordentlig information av dietist är väldigt viktig! Bland annat har personer med njursvikt tendens att få för höga värden av fosfat, vissa proteinrika livsmedel har även hög andel fosfat, och dessa bör man dra ner på och se till att ta fosfatbindare (medicin) i samband med fosfatrik måltid. Detta är ju lite klurigt eftersom det är viktigt att få i sig protein.

Njursvikten i sig gör att man tappar muskler snabbare än andra efter som man hamnar i acidos. Eftersom trötthet, illamående är några vanliga symptom vid njursvikt kan detta öka muskelförlusten.

Alla personer med njursvikt, oavsett svårighet i sjukdom (även de i dialys) behöver träna, främst styrketräning för att förhindra denna muskelförlust.

Så mitt råd. Be dem få kontakt med en dietist med specialkunskap inom nurmedicin, dessa finns alltid kopplade till dialys- eller njurmottganing.

Angående rådet att dricka kolsyrat vatten/dryck kan detta vara om personen har problem med kramp under dialysen om de behöver dra mkt vätska. Har hört ssk ge detta råd till pat. samtidigt har även de flesta dialyspatienter vätskerestriktion eftersom de inte har någon urinproduktion eller väldigt liten och annars samlar på sig väldigt mkt vätska mellan dialyserna. Detta beror ju så klart på om vilken sorts dialys man har o hur ofta.

Hoppas du blev lite klokare

//Anna