LCHF och kolesterol?
Min mamma har högt Blodtryck och höga kolesterolvärden. Hon tar mediciner mot detta men får en massa jobbiga biverkningar. Jag vet att LCHF kan sänka blodtrycket, men hur är det med kolesterolet? Rent spontant tänker jag att det inte vore bra att äta en massa animaliskt fett om man har höga kolesterolvärden, eller?

Ursäkta, men då tänker du fel!
Det är kolhydrater som skapar problem, och problemen visar sig som förhöjt kolesterol. Det är egentligen inte själva kolesterolet som ska sänkas, utan de underliggande orsakerna. Naturligt fett och särsklit Omega3 sänker inflammationstillstånden och förbättrar hälsan. Hon ska undvika snabba kolhydrater från socker och spannmå, ris och potatisl. Kolhydraterna ska komma från grönsaker.
Högt kolesterol är inte farligt för kvinnor, snarare tvärt om. De äldre kvinnor som har högt kolesterol lever längre eftersom de inte får infektioner och cancer i samma utsträckning som de som har lågt kolesterol.
Det kolesterol som har en liten risk för hälsan, höga triglyceider och lågt HDL, blir bättre med LCHF eftersom det är kolhydrater som ger de dåliga värdena.
Högt Blodtryck är däremot mycket dåligt för hälsan. Men även här är det kolhydraterna som är boven.
Nåt annat som är dåligt för hälsan är diabetes. Statiner (de flesta kolesterolmedicinerna) har diabetes som biverkan. Med LCHF-kost behövs inga statiner och den skadan som redan skett motverkas av den kolhydratreducerade kosten. Statiner ökar även risken för cancer…
Tack så mycket för era svar! Jag försöker få min mamma att börja med LCHF.
Hennes läkare sa för ett år sedan att hon behövde gå ned 10 kg. Nu, ett år senare, har hon istället gått upp ytterligare 5 kg… Dels pga att hon inte motionerar och dels pga att hon är mycket svag för kolhydrater. Hon har gått på konstanta försök till diet de senaste 40 åren och aldrig lyckats hålla dieten.
Jag hoppas att jag kan uppmuntra henne till "njutar-dieten" LCHF, som dessutom borde förbättra hennes blodtryck/kolesterol…. Hon har fått så många biverkningar av sina mediciner och jag frågade henne om hon inte istället kunde förbättra värdena av att ändra matvanor. Nej sa hon, men jag vet inte om det är vad läkarna har sagt till henne? Dom är ju väldigt glada för att skriva ut mediciner för allt, även om det kan botas på annan väg…
#3 Motion har lite, eller inte, med vikten att göra. Motion är främst för hälsan.
Läs på kostdoktorn, han har flera relaterade samlingssidor, som om kolesterol.

Högt kolesterol behöver inte vara farligt alls.. det är främst konstiga blodfettfördelningar som kan vara ett symptom på att något är galet.
Kolhydrater ökar leverns produktion av triglycerider genom att höja insulinet, fett tenderar att höja det goda HDL och att göra LDL större och ofarligare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.