PCO, akupunktur och kosttillskott
Genomgår just nu behandling mot PCO med akupunktur. Många har ju blivit friska av sin PCO med LCHF, men inte jag. Jag har nu fått 8 behandlingar med akupunktur utan att det har hänt något. Jag har också ätit kosttillskott i form av enzymer och kraftfulla(?) vitaminer. Hon som behandlar mig vill nu att jag skall dricka blutsaft, för att få upp energinivån, så jag köpte en flaska, och den innehåller massa grejer jag eg. inte vill dricka. har inte öppnat den ännu… Nu känns det som att jag står i ett vägskäl. Jag kan å ena sidan fortsätta äta mina enzymer och vitaminer, dricka blutsaft och ginseng och hoppas på det bästa.
(Jag vet flera andra som blivit friska med akupunktur)
Å andra sidan har jag börjat läsa om zerocarbs, alltså enbart äta animaliskt. jag tror att det hade kunnat vara bra för mig. Jag tror att det är vad människan är skapt för, men jag är inte säker på att jag kan hålla det helt strikt, när jag är borta på kurser och så, är det då ens någon idé att försöka?
jag tycker mig också minnas att sköldkörteln har att göra med PCO, och sköldkörteln påverklas av fluor, därför borde jag sluta med min fluortandkräm?
Jag vill ha lite åsikter, tankar här, fördelar/nackdelar.
Tacksam för svar!
Eller också kan du äta riktig mat som ger dig alla vitaminer och mineraler du behöver. Att stoppa i sig en massa kosttillskott och piller av olika slag tror jag inte på, det måste orsaka totalt kaos i kroppen.
Och visst är det någon idé med att försöka! Hur stor del av ditt liv är du borta på kurs? Och är man borta på internat brukar man få frågan om man vill ha specialkost. Annars är det bara att äta proteinerna i rätten och låta bli kolhydraterna.

"En del menar att en uttalad kolhydratfattig och ketogen diet förbättrar symptomen på PCO, och det finns mindre studier på detta som visat lovande resultat. [2] Efter viktnedgång kan menstruationscykeln normaliseras bland överviktiga kvinnor med PCOS. Sannolikt minskar även riskerna (se ovanför) med PCOS genom viktnedgång."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#1 det är det jag försöker komma underfund med nu, vad är riktig mat? varför köper jag hem grönsaker? för att de är nyttiga, eller för att "man skall" ? Och ja, har också börjat fundera på tabletterna i sig. en tablett är ju mer än det aktiva ämnet, de uppstödjande tablettingredienserna, vad gör de med min kropp? stannar kvar och skapar oreda? Nej, usch vad trött jag är på det här nu!
egentligen är jag ju inte borta på kurser så himla mycket. det är bara det att jag vill gå in för det till 110%, om det skall kännas som någon idé. som när man säger till nybörjare på lchf -"strikt i tre månader, annars kan du inte säga att du har gett det en chans" om jag åker på kurs om en månad och äter sallader, har jag då gett det en ärlig chans? om det inte blir något resultat menar jag.
#2 tack för dina fina länkar. tyvär är det ganska svårtuggat för mig, men jag fick ut kontentan. du får i dig allra vitaminer du behöver genom animalisk föda, samt att enzymer är "ett skapat behov" , alt. skadliga för dig! är jag ute och cyklar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Riktig mat består av essentiella näringsämnen och till det energi för att hålla kroppens processer i gång.
Alla dina celler består av det du stoppat i munnen och vi behöver essentiella aminosyror, visst essentiellt fett, vissa vitaminer, mineraler och micronäringsämnen.
Får man detta så gör kroppen resten.. tillomed eget glukos.
Hur ser då sådan föda ut på tallriken.. jaa, där kommer paleoinslaget i LCHF in och man menar att födan bör vara beskaffad på sådant sätt som under vår evolution.
Man kan då fundera på vad som har hänt sedan vi blev jordbrukare.. vilket är väldigt sent i vår utveckling.
Jaa.. det visar säg att det mesta i vitaminväg vi behöver kommer ur animalisk föda.
Mickla med konstgjorda enzymer verkar riskabelt?
Drick inte blutsaft! Det är saft och honung! Bra att du är skeptisk.
Jag har PCO och PCO kopplas till ett starkt sockersug, så animaliskt och zerocarb är idealiskt, om du orkar. Jag tycker att du ska göra så gott du kan hela tiden istället för att inte äta LCHF alls.
Om du tänker på att kunna bli med barn, så finns här ett levande exempel på att det kan fixa sig med provrörsbefruktning (är i v.12).

#5 jodå, LCHF blir det alltid, men zero-carb eller inte..? men det lutar ju däråt :) är ju matmissbrukare, så hoppas få det där suget stillat nu.
akupunktören säger "vi måste få upp din energi" kanske är det de få kolhydrater jag äter som drar energi? eller blockerar energi-upptaget, är ni med mig?
angående blutsaft så berättade hon att en kvinna som börjat dricka detta fick upp sin aptit. sockerkick? insulinutsöndring, som stod bakom detta tro?
Ju längre du klarar dig utan spannmål och socker, desto mer energi kommer du få. Lite fysisk aktivitet kan hjälpa, fastän det kan kännas tvärtom först. Är du fysikt aktiv?
Ginseng är bra så länge du inte har någon infektion i kroppen, då ska man genast sluta eftersom man annrs riskerar att även patogenerna som ger ex förkylningen också får extra energi.
Kan inte din akupunktör behandla med moxa om du behöver så mycket energi, trist att akupunkturen inte har givit resultat ännu.

#7, lagom fysiskt aktiv. är egentligen löpare som är van vid regelbunden träning, men då livet i övrigt har varit väldigt rörigt har det fått stryka på foten, just nu blir det hyffsat raska promenader på 30-60 varje dag. vill dock gärna sätta igång att springa igen, men, så stod det någonstans att man har kunnat koppla PCO till kvinnor som är fysiskt aktiva, särskilt springar längre sträckor och att det skulle kunna ha med hormonerna att göra. så nu vet jag inte om jag vågar springa :P
#8 hon har moxat också, men brände mig då så jag fick en rejäl blåsa, säger att jag har känslig hud, så nu vågar hon inte göra det längre…

har du testat helt mjölkfritt? Det kan göra dig mer insulinkänslig och därmed vara bra mot PCO..
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket

varit mjölkfri i 1½ år…

Överdriven fysisk aktivitet driver upp kortisolet, medans lagom daglig motion ökar insulinkänsligheten.
#9 Visst kan en olycka hända med moxan menar jag, men det är helt riskfritt om man använder moxabox. Moxa ger en enormt skön värme tycker jag och massor med energi. Jag menar inte att man blir sprudlande pigg men man brukar orka "vara som vanligt".

jag kanske har fel fokus?
insulin är också ett stresshormon, jag är lättstressad. enormt dålig på att hantera stress. men jag lever inte i någon stressig miljö, däremot stressar jag upp mig inför små-saker. det är kanske däri problemet ligger, och då hjälper det sannolikt inte hur mycket jag drar ned på kolhydraterna? Då måste jag bli bättre på att hantera stressfulla situationer. vilket jag också jobbar på, men kanske inte tillräckligt mycket?
Att få ordning på matmissbruket skulle dämpa din stress, tror jag. Men absolut, du har en poäng. Det finns mycket hjälp att få mot stress.

#14 Insulin är inte ett stresshormon, men tvingas upp av stresshormonet kortisol, eftersom detta ökar insulinresistensen.
Blutsaft är ju till för att tillföra järn (underligt att din akupunktör inte sa det? Undrar dessutom om hon/han hade kollat dina järnvärden? Det går i för sig att se på de flesta om de har järnbrist, anemiska personer har ljusare färg på "köttet" under nedre ögonlocket och allmän blekhet), har du järnbrist så blir du ju atomatiskt tröttare (brist på järn leder till att dina celler inte får tillräklig mängd av syre). Det är svårt att ta upp järnet ur järntabletter, det är där Blutsaft kommer in. Jag har höjt mina värden till en acceptabel nivå med Blutsaft förut. Men äter du tillräckligt med rött kött så borde du kunna få i dig tillräckligt med järn den vägen. Frågan är om du kanske skulle ta Blutsaft en tid för att ta bort bristen och sen äta rött kött för att hålla värderna stabila?
Blutsaft innehåller i och för sig lite mkt socker (men, men dosen är hyfsat låg så det blir ju inte så mkt per dag). Den är fri från syntetiska tillsatser samt fri från konserveringsmedel. Dessutom innehåller den mkt B-vitamin och c-vit (du slipper pilla i dig lever eller grönsaker som ju har en del kollisar i sig)
#8 Blutsaft innehåller inte Ginseng.
Så, jag tycker inte att du ska vara rädd för Blutsaft!

#16, okey, tack för tillrättavisandet! :)
#17 Jag lämnade tillbaka flaskan med blutsaft
Jodå, visst berättade hon att det var järn det tillför, men syftet är att få upp min energi. men jag tror inte att det är järnbrist som ger mig låg energinivå, jag tror det är mycket annat i min kropp som drar energi, stress t.ex, och den linjen är hon också inne på.
jag har nästa tid om två veckor. vet inte om det lönar sig att gå dit? känner inte att hon stödjer mig i de val jag gör, när jag plockar bort grönsaker t.ex. och blutsaft, i syfte att få bättre hälsa, vilket leder till det motsatta enligt henne!

Jag känner mig så vilsen. Har försökt att köra enbart animaliskt ett tag. Det går sådär. Ibland äter jag inte hemma, och då är det lätt att det slinker ner grönsaker, för att det skall se någorlunda normalt ut… så ger jag egentligen kroppen någon chans att ställa om ordentligt?
Började träna med, gym på F&S. det var kanske inte det bästa, bara några veckor efter försöket med att ta bort grönsakerna inleddes. Blev förkyld 3 veckor senare och känner mig inte särskilt pigg just nu heller. Ifrågasätter vad det är jag håller på med. Nu har jag kört strikt LCHF i ett år och jag vill kunna äta det jag blir bjuden på när det är kalas eller liknande. Jag vill verkligen. Och jag vill kunna träna. Men jag vill också ha min mens!!! Jag vill må bra. Utebliven mens är ett tecken på att allt inte står rätt till. Skall jag lägga ned träningen, köra superstrikt animalisk kost fram till jul (jag måste nog ha ett mål…) och se vad som händer? Eller skall jag börja äta lite grönsaker (Vi talar inte om några mängder här, blir nog inte mer än UFO) fortsätta träna och tillåta mig själv att äta vad som bjuds på? Livet har varit fullt med begränsningar det sista året och jag är trött på det. Vet inte ens om det har varit värt det, egentligen? Jag har blivit av med pollenallergin, det är egentligen det enda som hänt. och jag slipper blodsockersvängningarna, det är jag också tacksam för, och gasig mage. men sen då?
Magrat har jag också gjort de sista 2 månaderna, fast jag många gånger äter mig mer än mätt, och jag hade inte så mycket att ta av innan… Där ser jag träningen som ett plus, jag tränar för att bygga muskler, göra kroppen lite större helt enkelt. Så frågan är egentligen vad jag vill fokusera på, och vilken väg jag tar dit?
Återigen ber jag om råd från er kloka! Ni är de enda som kan förstå hur jag resonerar. Tacksam för svar!

Tror inte man skall vara såå rädd för grönsaker, iallafall inte sådana råa som man har som tillbehör till maten.. det är ju mest vatten och man kan äta rätt mycket utan att det blir särskildt mycket kolhydrater.
Om du har PCO skulle du kunna måta dina insulinnivåer, på din vårdcentral.

men ändå skulle de få kolhydraterna kunna göra skillnad mellan min möjlighet att träna eller inte kunna träna…