Frukost - för lite av vad?
Hej,
Jag är lite förvirrade över min frukost för jag blir hungrig efter ca 2-2,5 timma, och det borde väl hålla längre?
Ibland äter jag typ 2 st ägghalvor med fyllning på bacon, kalkon, äggula, majonnäs och creme fraish och ca 2 matskedar (skedar inte mått) av en blandning med morötter och ärtor (ca 7 kollisar/100 g) och återigen majonnäs och creme fraish…idag åt jag en halv burk keso med en halv avokado, en bit gurka och 4 skivor rökt skinka.
Äter jag för lite? eller äter jag för lite proteiner och för mycket fett? har haft lite problem med lös mage, men det börjar nog ordna upp sig tror jag.

hur länge har du hållit på med LCHF? i början kan man vara lite hungrigare innan kroppen ställt om sig ordentligt
Jag skulle också bli fort hungrig på den frukosten. Själv äter jag 2-3 äggs omelett med ca. 60gr. bacon och riven ost. Till det äter jag tonfiskröra med majonäs + 3-4 rädisor (lågt kolh.) Lägger på en stor klick smör på den färdiga omeletten, men steker omeletten i kokopsfett . Avslutar med kaffe med äggmjölk och en klick kokosfett i. Klarar mej minst 5 timmar på den frukosten. Det är en frukost med protein, fett och omega 3.
Ser ut att vara för lite fett - fettet får gärna stå för 70-75% av energiintaget, proteinet för 15-20% och kolhydraterna 5%

cf + morötter/ärtor driver din hunger
lägg till fett och gärna en köttbit så står du dig bättre
Till frukost äter jag en äggröra på 4 ägg och 50 gram smör (ingen grädde) och 8 skivor stekt bacon (c:a 170 g). Jag rör ner den nästan färdiga äggröran i stekpannan med det stekta baconet så att fettet sugs upp och blandas in och jag garanterat får i mig allt fett. Det ger ett ratio på 2,0 och en fettprocent på 82. Det står jag mig lätt på till framemot 3-4-tiden på eftermiddan då jag endast behöver äta en mindre måltid för att klara resten av dan.
Om du har börjat nyss, tycker jag att du kan börja med att äta mer. Framför allt mer ägg, kanske.
Se upp med majonnäsen så att det inte är på billig skräpolja. (Ospecad vegetablilisk eller solrosolja exempelvis.) Majjo på rapsolja kanske är okej.
Om det inte funkar efter någon månad kan du börja fundera på mjölkprodukter/ kolhydrater/ mängd mat.
Själv är jag liten (dryga 50 kg) och stillasittande och gör äggröra eller omelett på tre stora ägg, mycket smör och lite grädde. Och äter något till det oftast, makrill/ hemgjord sill/ ost på omeletten/ parmaskinka/ lite bacon. Eller bara salladsblad. Och då blir jag hungrig till lunch kl 12 (Om jag äter halv sju).
Men jag ammar lite fortfarande, förväntar mig att bli mättare när jag slutat med det.

Hej igen och tack snälla ni för alla svar :)
Jag började förra måndagen, och då känner jag att kroppen borde ha ställt om sig redan, men icke sa nicke…och i början var jag väldigt lös i magen också, och då läste jag att jag kanske åt för mycket fett…och just därför gick jag över till lite andra grejer än omelett och nån form av kött för jag kände den där känslan " fyyy jag måste ha nåt annat" men samtidigt som jag ser så äter alla andra mycket mer, så klart måste jag lägga till.
Nu till lunch åt jag två stora LCHF ungspankaka och sådan röra på CF+majonnäs och morötter och ärtor. så det tror jag nog att jag kan hålla på mig tills 18:00
#2 Sjukt bra frukost och väldigt bra att du håller dig så länge, men jag vill ändå äta lunch kl 12:00 för det är då vi har lunch och sen får jag inte äta varm mat vid mitt bord :/..och om jag vill träna vid 6 så vill jag kunna hålla mig…men det är kanske fel?
#6 När det gäller majonnäs så går jag efter max 5 kollis/100 g…det kanske inte räcker?

Förresten, jag har grädde i kaffet, jag äter ganska mycket keso, cf, smetana tror jag det heter (42%), medelhavsyoghurt (10%)…allt laktosfritt för att inte få ballongmage…MEN kan det vara för mycket mjölkprodukter?
det kan det, men det är bara du själv som vet… somliga kan inte äta några mjölkprodukter alls… det beror ju på om du äter LCHF för att gå ner i vikt? då kan det vara ett problem.

Jag gör det ja!…men ska man sluta med allt då? eller kanske ska bara ta bort hälften av sakerna och ha hälften typ till sås osv…grädde kanske? och smetana till kalla såser?
man "ska" ingenting, du får testa vilken nivå som funkar för dig!

Ja det är väl så :)..tyvärr så är jag liiite otålig, vilket jag vet att jag inte ska vara, jag ser verkligen bara "gå ner i vikt" inte må bra i längden…:/ få ändra uppfattning där!
bra insikt där!
Det kommer du en bra bit med!
Jo, det är bra att se upp så att man inte får för mycket omega-6-fetter som är inflammationsdrivande i kroppen. Om man äter mycket majjo baserad på omega-6-rik olja som solrosolja, majsolja etc (eller vegetabilisk olja utan vidare spec), så är det risk att man får dålig hälsa.

OJ, det visste jag faktiskt inte!…vilken majonnäs väljer ni i så fall?
Jag skulle tro att det bästa är att göra själv, på olivolja. En del gör på macadaimiaolja eller ghi (skirat smör).
Annars går det att hitta köpemajjo på rapsolja, och det kanske är människoföda. Vi har en Kavlis ekologisk i kylen, men jag har blivit lite skeptisk även till raps. Men det är milsvida bättre än solros, majs och sojaolja ivf.

Jag använder kavli eller findus. de är gjorda på raps, jag är dock ingen storkonsument av majonnäs så jag oroar mig inte för omega 6-halten, jag äter också mycket makrill och lax.

Jag är faktiskt ganska stor konsument av både vanlig och citronmajonnäs här i LCHF… tror det är kavli

I så fall bör du kanske överväga omega 3-tillskott om du inte redan tar det, eller äta fet fisk oftare, då kompenseras det upp bra.

Jag har faktiskt tänkt att köpa omega tre, jag har tagit det innan, men får göra det hela tidgen egentligen…för jag äter tyvärr inte fisk :(