Äggmjölkslyx!
Har varit såå skeptisk till denna äggmjölk, men muuuuums! Det var ju sååå gott! Nu blev det ju lite kolisar med kakao och lite dumt sötningsmedel (jag var för feg för att testa naturell…). Nästa gång ska jag göra chai te!
Här är resultatet av min första äggmjölk! 
Chai te???
Nu äntligen har jag fått ordning på äggmjölken - efter 1,5 år. Jag vispade den inte tillräckligt länge och då "skar" den sig när jag använde den i kaffe, t.ex. Men nu, nu älskar jag den med vanilj, kakao, kardemumma eller annat smaskigt i. Hurra för Äggmjölk!
Jag provade äggmjölk idag första gången, det var jättegott i te, men naturellt vet jag inte, lite kväljningskänsla..men jag lär mig säkert, kanske skulle prova med lite kakao och sötningsmedel i för att lära mig.

äggmjölk är min frukost sedan 2 ½ vecka tillbaka. blandar i kaffepulver, kanel eller kardemumma. ibland tillsätter jag också lite sukrin. 
Jag kör på en ägglatte - smör, kokosfett, ägg och kaffe plus smaksättning. Vardagsfrukosten sedan ett par veckor tillbaka.
är det någon som vet om man kan göra äggmjölk på ett "ljudlöst sätt", alltså utan mixer?
Kanske kan man hälla ned allt i en gräddskakare och skaka ihop det, eller kommer det att skära sig då?
Tyst Äggmjölk
Gör äggmjölken i förväg (när "ljud passar sig"). Ställ in i kylen. Ta fram den när du vill ha din äggmjölk - värm den i kastrull på spisen (om du vill dricka den varm).
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Ja, så har jag gjort ibland, men det är inte alltid jag har tid att förbereda. Kommer hem ibland sent på kvällen och vill inte väcka de sovande…
Söker ett snabbt sätt att bara fixa ihop en äggmjölk utan en massa ljud 
(Du kan göra äggmjjölken dagen innan kanske?)
Jag är osäker på att det går att "handskaka" en äggmjölk så att den blir bra. Men, du kan ju prova. Prova när oljud är tillåtet - misslyckas du med äggmjölks-shakingen så kan du alltid ta fram mixern o mixa till den istället (du behöver alltså inte slänga nå't).
Har läst att någon försökt handvispa ihop sin äggmjölk - med dåligt resultat…
Om du provar - berätta hur det gick?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
undrar också… Funderar på att byta ut min lunch mot äggmjölk då och då, när jag inte får med mig matlåda. Men har ingen lust att köpa en mixerstav för att ha stående på jobbet! Om man gör den i förväg, och värmer upp den sen, blir det lika… - höll på att säga gott, jag tycker ju inte att det är det - …ätbart?
Jag gör alltid en större sats äggmjölk som räcker 4-5 dagar. Den håller sig bra i kylen och det går snabbt på morgonen: bara brygga te och sedan tillsätta lämplig mängd äggmjölk så är mitt te direkt "dricklagom"!
ok, jag tänker mig dock att dricka den som "ersättning", dvs flera dl som en stor latte eller motsvarande. annars lär jag inte bli mätt…
botrytis: ja, är det inte roligare att äta något du verkligen älskar till lunch?
Jag brukar göra en röra på tonfisk med varierande kryddning. Jättelätt att ta med som matlåda! Annars skulle det nog bli kommentarer på jobbet om jag skulle "dricka" min lunch.
Jag har inte möjlighet att förbereda min äggmjölk tyvärr. Så jag måste hitta en lösning att "skaka ihop den" på plats, helst utan ljud 
Problemet med "äggmjölksskakning" är väl det heta vattnet som gör att äggen koagulerar om man inte mixar när man häller i vattnet.
Men det går utmärkt att kyla ner äggmjölk, det håller sig i en vecka i kylen alla fall. Vad gäller upphettning så vet jag inte. Kan bli samma "problem" med koagulering som ovan men jag gissar att det kanske kan gå om man hettar upp jätteförsiktigt och vispar samtidigt?
naturligtvis äter jag helst det jag tycker om, men det är inte alltid det blir mat över med tonårsbarn hemma, och ont om tid att fixa och dona. Ibland slår latmasken till och jag skulle hellre ägna lunchen åt KiF tex… och det är inte så att jag får kväljningar direkt, mer bara att det blir lite för mycket ;)
jag är fortf inne i en period med MYCKET mat, en burk tonfisk räcker inte långt…
jag har en shaker från tupperware, med en "fast propeller" i locket som är super att vispa grädde med, den borde funka *funderar högt*
botrytis: ja, det skulle kanske fungera med den där "propellern". Vore ju utmärkt att bara skaka ihop något när det krisar 
Om du provar får du gärna berätta hur det går, så kanske jag försöker få tag på en likadan!
Fungerar det inte att handvispa så fungerar det nog inte i en sådan shaker heller skulle jag tro
Inte bara det att vattnet kan få äggen att koagulera om du skall skaka den istället för mixa; jag har testat att skaka varmt vatten (till buljong) med resultatet att det liksom "kolsyrade sig", alltså svällde och pös över och tryckte av locket och skvätte näst intill kokhet buljong över hela mig. Ont, kan jag säga! Inget jag rekommenderar således :-/
#20 har tänkt på det också…. antagligen måste man i såfall öppna locket flera ggr under tiden. Får försöka lista ut nåt smart. tack för alla tips och råd!
Man kan ta äggmjölk med sig till jobbet i en termos, det har funkat bra för mig:)
#20 Jag provade att skaka min äggmjölk i somras. Det blev som en liten explosion, äggmjölk högt och lågt.
Däremot har jag gjort i kastrull med handvisp ett par gånger. Inte riktigt lika bra som med stavmixer eller elvisp, men fullt drickbart.
Prova dig fram vet jag.
Kan man värma äggmjölk i mikron? Exploderar det, eller skär sig? Eller blir geggigt av äggen?
Hur länge håller färdig äggmjölk?

Prova en rå variant som är jättegod. Två hela ägg och en halv dl vispgrädde och tre-fyra iskuber är basen sen kan du lägga till smaker som du vill. Skaka ordentligt eller kör i en mixer. Jag brukar använda lite sötningsmedel och vanilj. Resultatet smakar som en vanilj shake!
Jag vispar ihop min äggmjölk för hand. Smälter smör i liten panna, i med kanel, vispa, i med ett ägg , vispa, i med 1 äggula, vispa, i med kokande vatten från vattenkokare. Vispa o klart.
Ibland gör jag "koncentrerad" äggmjölk.
Det är min stående frukost sedan sept 09. Och nu när jag är tillbaka i Sverige vill jag ha varm kakao äggmjölk då det ju inte är varmt ute än. Jo, en äggmjölk blir två frukostar för mig.
Jag tillsätter bara lite kokande vatten i mixerglaset, häller sedan i två muggar och fyller på vatten i den mugg jag ska dricka med en gång.
Nästa dag fyller jag på med vatten i den andra muggen och rör om ordentligt samtidigt. Gott och snabbt fixad frukost.
En batteridriven mjölkvisp är perfekt till äggmjölk!! En sån som man har till att vispa mjölk till latten.. Tyst och smidig och använder man bara en äggula till en deciliter vätska (jag använder kaffe) så kan man göra det direkt i ett stort glas.

är det många som använder cocosfett istället för smör i äggmjölken? funkar det överhuvudtaget? skulle vilja testa men är för feg… 
Jag tar 50/50 och det är gott. 
Om du är ovan vid kokosfett så börja med 10 gram eller så. Jag blev JÄTTEDÅLIG när jag överdoserade kokosfett i äggmjölken de första gångerna. Tror att det kan ha med candidasvamp att göra - så mycket kokosfett tog död på massor av svamp som förgiftade mig. Finns andra trådar om detta ifall du är nyfiken.
I alla fall - JA, det går bra att ha kokosfett i äggmjölken. Jag gillar att använda det med smak!

tar kokosfett död på candidasvamp?
Jag kan inte garantera det men kokkosnöten går att leva av i olika mognadsskeden. Det första vattnet är sterilt kan brukas till sårtvätt eller tom till mjölkers. till baby. Jag kan tänka mig att det vid candida mest gäller att svälta ut den med så nära noll man kan komma med Kolhydrater.
Om man bara använder äggulor i äggmjölken borde väl problemet med koagulerande ägg inte bli så stort, då det är vitan som lättast stelnar? Jag tycker det smakar ungefär likadant med eller utan äggvita…
#33 Laurinsyran i kokosoljan lär vara svampdödande. Åtminstone har jag läst det, här eller på kostdoktorn.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Tips, förvara den färdiga äggmjölken i kylen i en shaker och skaka om när man ska ha den i kaffe eller te….. I love it!!! Kaffe med äggmjölksskum ;)
"En stund i taget - här & nu"
Jag dricker äggmjölk varje morgon. 2 ägg, 30g kokosfett, 1msk kako och 1 krm stevia. Gott och nyttigt på samma gång.
Som nybörjare hade jag bara vispgrädde i äggmjölken och bytte sedan succesivt ut det mot kokosfett.