Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6585 ggr
SirfalasEmy
0

Bli av med acne?

Jag fick mens som  10-11 åring och hade tidigt mycket finnar osv. Har stora sår i ansiktet på vissa av klassfotona från högstadiet. Sen dess har jag haft finnar, speciellt vid mens och ägglossning. Precis när allt läkt ut är det dags för nya. Lite tråkigt och om jag försöker sminka över det blir det bara värre i slutändan (sminkar mig inte så ofta).

Jag började med levaxin (lätt förhöjt TSH) för ett år sen och har trappat upp succesivt.

Har varit sockerberoende sen jag var liten, men lyckas stävja det med LCHF sen 2 år tillbaka. Jag har även gått ner i vikt från att ha varit kraftigt överviktig till och från i livet (jojobantare med andra ord).

Kommer detta bli bättre tro? Jag menar, jag äter ju bra nu, har börjat med Levaxin osv.

Just nu är det mest vätskande "finnar".

Wildrat
0

Om du fortfarande har stora besvär kanske du skulle vända dig till hudmottagningen på det närmaste sjukhuset? Det finns en del hjälp att få, antibiotika och andra mediciner. Har du en massa ärr i huden kan du i vissa fall få laserbehandling och annat som slätar ut en del. De kan även hålla koll på dina hormoner, eftersom din sköldkörtel inte funkar som den ska drar den gärna med sig andra system också så det blir en massa obalanser.

Kost hjälper ju en hel del med allt detta men du kan behöva extrahjälp…

SirfalasEmy
0

Tack för svaret! Jag har som tur är sluppit ärr, så när det hinner gå ngn dag mellan de gamla finnarnas försvinnande och de nyas intågande se jag helt "normal" ut. Jo, hormonerna kanske man skulle ta och kolla upp mer. Jag ger det ett tag till så att Levaxinet verkligen får en chans, har nyss kommit upp i högre dos och ska kolla värdena snart.

dufva
0

Kolhydrater + hormoner = finnar

Såklart blir det bättre med lchf

Det tar en del tid och strikthet förstås.

Passa dig för att hoppa på nån långtidskur med antibiotika iaf.

En hel del som provar det åker istället på candidabesvär.

Aily
0

Jag läste om acne för något tag sedan. En tjej som hade mycket besvär hade tagit vitamin B5 som kosttillskott och blivit av med sin acne helt.

Huruvida hon gjorde någon annan förändring som kan ha bidragit till det vet jag inte, men hon var övertygad om att det var vitamin B5 som gjorde det.

Hoppas det löser sig för dig.

[akaron]
0

Min accne har blivit mycket bättre med B5-tillskott i hög dos, men fuskar jag med socker kan jag få några finnar enstaka finnar i alla fall. Men som nu senast, när jag tvingades till 2 veckors uppehåll med B5 för att jag låg på sjukhus och de dessutom hällde i mig 4 liter glukosdropp. Ja, då fick jag ett tjugotal nya finnar i variernade grad.
Min hud är lite ärrad och även om det inte är stora gropar så är det ändå ojämnheter i huden som jag vill bli av med. Så nu har jag införskaffat en dermaroller och börjat behandla huden. Det sägs vara lika effektivt som laserbehandling, men det återstår att se. Jag behandlar mig själv hemma med dermarollern som har nästan 200 små medicinska nålar som är 0,2mm breda och rollar över ansiktet. Det blir så små nålstick att det inte ens blöder. Under läkningsprocessen byggs huden upp igen det enda biverkan är en rodnad som kan sitta i upp till ett dygn. Känns som solsveda efter behandlingen men det försvinner efter någon dag eller två.
Jag började med detta i lördags och har idag gjort min andra behandling så än är det för tidigt för mig att uttala mig. Men B5 hjälpte i alla fall mig mot just accne, samt att avhålla mig från onödigt socker/kolhydrater.