Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 15242 ggr
4

Stärkelse = Hunger...

Nu har jag kommet över fakta på olika ställen som pekar på att just Stärkelse är förödande för vår kropp.

Jag har börjat gå över till en mer vegetariskt proteinkälla (Nötter, Mörka kålgrönsaker, sallad) Men jag håller ändå kolhydraterna lågt. äter ca 175g Kokosolja/fett /dag.

Nu har jag testa lite för att känna efter hur kroppen reagerar på olika födoämnen. Bl a. Frukt och Sedan Stärkelse.

Test. Mandlar, Hasselnötter Kokosfett, Stevia, Kanel som bas. Till detta. Äpple, Päron, Vinbär och alla Grönsaker (Gurka, sallad, paprika, tomat, selleri) Var av alla dessa innehåller väldigt lite stärkelse, nästa bara Sockerarter.

Varpå inget sockersug, eller tokhunger uppstod efteråt. Var stark, klart i huvudet och pigg. Testade även med lite russin och honung. kunde lätt bara packa ihop och känna mig nöjd men så…

En liten skalad potatis och direkt så kom hungern! Jag kunde inte sluta ät. Cashewnötter, Havregryn mm. Ni känner säkert igen detta. Hur man sitter och bara frossar tills det inte finns något kvar på tallriken eller chipspåsen är slut och man sitter där proppmätt, slö, seg, trött, däst med paltkoma men om någon skulle ställa fram en chokladask så skulle säkert en bit få plats.

Det ända som lindrade i någon grad var Fibrer och mättatfett. Morot, Fibrex, Kokosflingor.

Slutsats. Anledningen till att Stärkelse gör detta är pga. (Och det är detta ni skall hålla med eller kritisera i frågan) Stärkelse kräver ett annat pH-Värde i magen för att spjälkas om till maltos/glukos. Sockerarter är så lättnedbrutna att enzymet amylas redan börjar bryta upp kolhydraterna i munnen, däremot kräver Stärkelse ett Högt pH-värde för att Amylaset skall kunna spjälka detta i magen. Då hindras Enzymet Pepsin från att bryta ner Protein eftersom pepsinet värkar i lågt pH (sur miljö)

Läs mer om att Kombinera Enzymer. Bild.pdf

Zepp Enzymer Här diskuteras Enzymers vikt för hälsan.

Jag hävdar att det är Stärkelse som är boven! Det är bl a. därför så många mår så mycket bättre av att äta LCHF just för att man inte blandar Stärkelse och Protein utan låter proteinet få brytas ner Effaktivt och fettet lindrar den stakas syran (äta bara torsk och kyckling är jobbigt för magen) Jag tror att Stärkelsen får bukspott att utsöndra Bikarbonat vilket höjer pH-vädet i magsäcken för att gynna spjälkningen av Stärkelsen. Kan det stämma?

Behöver vi stärkelse eller kan vi nöja oss med Kött, Mättat fett, Grönsaker och Lite Bär ibland?

0

Flera Länkar som behandlar ämnet Matkombination

På Engelska

Raw Diet

Lista på födoämnen

Fit for Life Dieten

" Några bra regler vad gäller matkombinering är;
1. Ju fler ingredienser, desto större risk för störningar i matsmältningen.
2. Beroende på olika nedbrytningsmiljöer och tider bör följande inte kombineras:
a. socker (söt frukt) äts ensamt, i synnerhet melon
b. protein - stäkelse
c. protein - fett
3. Ät aldrig efterrätt eftersom den kommer att jäsa ovanpå och bilda vinäger, alkohol och andra försurande slaggprodukter. Följande nedbrytningstider är bra hållpunkter (tid till nästa måltid):
Proteinrika livsmedel (nötter, frön etc.) - 4 timmar
Stärkelserika livsmedel (spannmål, pumpa, potatis etc.) - 3 timmar
Grönsaker med lite stärkelse (gurka, paprika, bladgrönt, squash, rotfrukter - 2 timmar.
Socker (söt frukt) - 2 timmar
4. Drick inte till måltiden; ½ timme före, 1 timmer efter. "

Jag anser dock att äter man mycket protein så behöver man mycket fett som lindrar de starka syrorna och som håller dig mätt länge.

ragnhildar
0

Skall man dricka 30 min före och 60 min efter måltiden alltså?

Wildrat
1

Nja, socker och stärkelse (som ju blir socker) ger en insulinutsöndring som i sig skapar hunger/sug (iom förändringen). Dessutom stimuleras dopaminreceptorer i hjärnan som ger euforikänslor och när detta sen minskar så får man ett lätt abstinenssug.

Visst kan det ske förändringar i pH och liknande i magen men alltihop är mer komplicerat än så.

Alla de där reglerna du räknar upp i inlägg #1 tror jag inte ett dugg på. Människan är gjort för att äta nästan allt och så vitt vi vet har det inte varit problem förrän nu. Och att efterrätten skulle jäsa är knappast troligt då magsyran ser till att detta inte sker. Magen är ingen förvaringsplats, den är aktiv och bearbetar och blandar om allt så magsaft och enzymer kommer åt överallt. Vätska till maten gör alltihop mer lättarbetat…

Om man inte ska dricka till maten, gäller det då också att man inte ska äta soppa eller yoghurt och annat blött?

1

#3 Vad gäller #1 kan jag bara säga…Testa själv. Det räcker med lite för att det skall märkas.

Sedan vad gäller Matsmältningen så vet vi att det är en finkänslig kemi.

Späder man ut en syra med vatten så blir den mer baskisk.

Varför får man annars gaser och andra magbesvär om det inte är för att man ätit på fel sätt. T ex. Blandat alla födoämnena, Druckit juice, svalt maten hel utan att tugga, stressar utan att njuta av det man äter, äter trotts att man inte är hungrig osv.

Det skall vara gott att äta och man skall vara Pigg, Energifylld, Lugn och Tillfredställd efteråt. Inte Trött, Seg, Hungrig, Paltkoma, Irriterad osv.

Hur uppnår vi det…?

nyborjare08
0

Jag håller med om att matsmältningen är komplicerad men jag är mycket skeptisk till 1#.

Däremot märker jag att jag håller mättnaden längre och får mindre sug om jag låter bli att dricka direkt före och under första delen av måltiden. Jag är ofta törstig när jag ska äta men ju längre jag håller mig från att dricka desto bättre funkar det. Men detta skriver ju Martin Ingvar om i boken Hjärnkoll på vikten. Och det funkar! Glad

Wildrat
0

#4 Jag tror att socker, soja, spannmål och överdrivet fiberintag är det som förstör många magar idag, inte om man dricker till maten eller äter frukt till efterrätt.

Magen är ingen passiv fövaringsstation, dricker man till maten så det blir lite utspätt så finns det mekanismer som kollar pH och så tillverkas det mer syra som kompensation. Annars skulle man ju inte kunna dricka tex mjölk. Den innehåller ju kalcium som är basisk och därför skulle neutarlisera magsyran och problem skulle uppstå. Även annat med kalcium skulle ge problem.

Sura saker skulle också ge problem om dina teorier stämde då magsyran skulle bli ännu surare…

Sen svarade du aldrig på frågan om soppa…

0

#4 Jo jag håller med om att Gluten och fibrer utan fett ställer till en hel del oreda i tarmen. Socker är heller inte bra i för stora mängre och av fel sort. (gurka innehåller också socker, men lite)

Vi kan komma med alla sorters teorier men se till vad vi vet. Om vi äter fel så kommer magen att säga ifrån. Grönkål och Kött så vet du att du kommer prutta illa om några timmar för att köttet ruttnar i ochdet jäser i tarmen (punkt). Därmed kan vi påverka vår mag och tarmhälsa negativt iom. HUR och VAD vi äter. En otuggad bit älgstek som svälgs hel kommer så gå ner i tarmen onedbruten.

Sedan är det kemi det där också skall vi komma ihåg. Citron är en sur syra men i magen reagerar den med Saltsyran och bildar en Bas för kroppen. Kalcium är inte direkt pH-Höjande i sig utan vilken form det är bundet i Mjölk (KalciumLaktat, av laktosen) i Kalk (KalciumCarbonat) CaCO3 (O3 = 3 syreatomer = Basiskt). Däremot är Kalcium en mineral som kroppen behöver för att hålla Syra/Basregleringen i Schack.

Soppa av tomater, selleri och buljong inehåller inte mycket protein (punkt).

Tänk bara logiskt…vi kan ta detta med Spannmål och Stärkelse längre. Om ni såg Dokumentären igår på 1'an, Home. En filmatisering av klimatet vi kommer från och det vi ändrat det till idag.

Vi vet att det var först när vi började lära oss odla som vi bosatte oss och började växa i mängd. Sådden av näringrik säd, ris, majs, potatis gjorde det allt för lätt att överleva och vi fortsatte, sedan fann vi oljan och kunde expandera ännu mer. Som ett virus äter vi upp himlakroppen Jorden. Hur länge kan vi expandera tills det tar stopp?

Som i vår kropp så finns det mekanismer för att balansera jorden och dess tillgångar men när ett stärkt virus slår ut så behöver kroppen extrahjälp av en antibiotika när det blir för mycket. Jag väntar en Reboot inom snar framtid (10-20 år) Där människan kommer dö av snabbt och stort så Jorden får återhämta sig.

Hur levde vi innan detta? Vi Jagade djur och åt frukt, nötter och grönsaker. Kommer vi hämna där igen? Stärkelse är inte, Bra.

Wildrat
0

#7 Ska man vara petig så ruttnar faktiskt allt i tarmen, kött, grönsaker och allt som du petar i dig. I en komposthög är det maskar och bakterier som står för nedbrytningen, i din kropp är det tänder, magsyra och bakterier. Det är en helt naturlig process och inget man behöver oroa sig för.

I ditt exempel är det väl snarare grönkålen som står för pruttarna, det är ju välkänt att kålväxter innehåller nåt ämne som ger pruttar, precis som bönor och lök. Köttet är inte boven i detta drama heller.

"Soppa av tomater, selleri och buljong inehåller inte mycket protein (punkt)."

Så det finns bara en sorts soppa? Jag har hittat hela kokböcker med bara soppa så jag tror nog det finns fler varianter. Har för mig att bouillabaisse och köttsoppa är två varianter som är ganska vanliga.

Sista delen av ditt inlägg förstår jag inte. Vad har det med saken att göra?

karinafp
0

En soppa av tomat, selleri och buljong innehåller inte speciellt mycket näring heller… Cool

Wildrat
0

#9 Skrattande

0

Hur som helst kära vänner!

Om nå någon gång skall äta en mindre mängd Kolhydrater så välj i så fall Sockerarterna och inte stärkelse för då kommer ni, NI KOMMER BLI HUNGRIGA EFTER MER!

Alltså Alla Grönsaker och Frukt (Utom Banan) är OK.

Alltså Inte - Spannmål, Potatis, Ris, Majs, Bönor, Ärtor, Cashewnötter, Solrosfrön, Jordnötter…

Tror ni mig inte så testa att äta grönsaker och frukt först och sedan ät en bit Potatis, Bröd eller pasta och se om ni kan sluta äta mätta och nöjda. Spelar ingen roll varför. Testa. Glad

nyborjare08
0

Nja för mig stämmer det i alla fall inte. Frukt gör mig hungrig medan lite rotfrukter, inkl potatis inte triggar hunger. Om jag inte äter  det för ofta alltså.

anna357
0

Hej!

Har provat pa LCHF vid tre olika tillfällen och varje gâng har det gatt väldigt bra, har gâtt ner i vikt och det känns som om mina muskler blir starkare nästan utav sig själva. Väldigt skönt att känna sig stark och fylld av energi. Kommer att hâlla pâ i ett par mânader, sen sâ kommer jag att sakta men säkert att försöka hitta balansen mellan protein, kolhydrater och fett. Vi har ju förstâtt att det mättade fettet är viktigt och livsnödvändigt för vâr hormonbalans och kolhydrater är ju ocksâ väldigt nyttiga i sig, alla jordens godheter har ju sitt att erbjuda… Tror följaktligen att det man borde satsa pâ är balansen, en slags 33% - 33% - 33% kombination. Protein - Fett - Kolhydrater…

Traditionell mat med andra ord.

subcalva
0

#11 Att du säger att du blir mer sugen när du först äter frukt och grönsaker och sen potatis tolkar jag lika gärna som att det är sockret som sätter igång suget och när du väl har ätit potatisen så är det ingen hejd på det. Men vi tolkar ju efter våra egna erfarenheter och jag får inget sug när jag äter potatis.

Jag vill tipsa dig om läsning, nämligen Weston Price Nutrition and Physical Degeneration där han skriver om de traditionella folk han besökte och det var inte socker de åt utan tvärtom de åt mer eller mindre mängd icke raffinerad stärkelse.

http://journeytoforever.org/farm_library/price/pricetoc.html

anna357
0

De som äter en kost med mestadels fett kan aldrig nânsin ta ut svängarna och äta nâgot med kolhydrater for dâ gâr de raskt upp i vikt, med ett kilo frân en dag till annan, har jag läst om flera ganger, det är lite skrämmande, tycker jag..

De som äter mestadels Frukt/Grönt/Frön/Nötter -Raw Food, intar väldigt lite fett, ungefär 10% (vet inte om de ocksâ känner av obalansen i intaget av fett-kolhydrater?) Det finns olika varianter av Raw Food (80/10/10) eller 100% samt flera andra varianter.

Bâde LCHF och Raw Food är enligt mig väldigt intressanta och attraktiva sätt att äta pâ och  kanske de skulle kombineras med G.I, sa att aven de langsamma kolhydraterna far komma till tals.

Jag tycker att det skulle kännas konstigt att verkligen behöva avsäga mig all framtida bekantskap med hela världens fantastiskt goda Kolhydrater…

Anna.

Wildrat
0

#13 Det du beskriver är Pauluns iso-diet, inget traditionellt med det.

#15 Sen är det ju så att klarar man av att äta kolhydrater så finns det ju ingen egentlig anledning att sluta med dem. Men det är många här som är sockerberoende och som triggas om de äter för mycket och/eller har förstört sin kropp att de inte längre tål kolhydrater. Dessa människor kan aldrig återgå till sin förra kost eller ens öka kolhydratantalet i kosten för då blir de sjuka igen eller sjukare.

0

#16 Jag hävdar att det är Stärkelsen i kolhydraterna som gör dig sötsugen och hungrig. Äter du Kött, Sallad  och Fett så blir du mätt utan att känna Hunger efter mer (Grönsaker är bara Sockerarter).

Men äter du Sedan en Potatis så går det åt skogen och vi kan inte hejda oss. Vi äter och äter tills det tar stopp! Det går inte att bli mätt på Chips. Jag tror du kommer ihåg hungerkänslan efter att du ätit en påse att du lätt kan trycka i dig en till. Samma med bröd och bakverk. Detta ger Sötsug och funkar inte för någon som går LCHF! Men Grönsaker gör det.

[Pennylane1]
0

(har du tyska som modersmål? )

karinafp
0

Visst ÄR det skönt med folk som vet allt och som kan tala om för oss okunniga hur vår egen kropp fungerar EGENTLIGEN… Oskyldig 

(#18 Flört Bra tänkt! Men det stämmer inte riktigt, eftersom "sedan" inte är ett substantiv…)

Internettan
0

Du har en poäng där. För mig har det aldrig varit bara socker som startat ett sug (hade ätstörningar när jag var yngre), utan det har nog varit spannmål som varit problemet. Främst vetemjöl.

Vissa saker har kanske inte direkt startat sug (potatis t ex) men ändå gjort att jag säkerligen ätit mer än om det inte funnits med i måltiden. Likaså ris har gjort att jag kunnat äta för mycket av t ex chili con carne, som om det inte gick att känna när mättnaden kom. Men det har inte skapat ett sådant där ostoppbart sug för min del.

Jag vet inte om din förklaring till det hela stämmer eller ej.

Det finns ju också något som kallas för teorin om basallergi. Att människor som allt för tidigt i barndomen - före sex månaders ålder - får artfrämmande mat (annat än modersmjölk från mamman, t ex modersmjölksersättning) utvecklar överkänslighet mot dessa födoämnen. I Sverige handlar det ofta om mjölk och vetemjöl. Ett symtom är just överdrivet sug och/eller viktuppgång när man äter dessa livsmedel. (Man kan ju också tänka sig att personer som även smakat på mosad potatis eller vissa frukter när de var små blir överkänsliga mot dessa?)

Jag funderar på om mitt sug endast gäller vetemjöl och mjölk (har tidigare i mitt liv varit "beroende" av mjölk- och mjölmat.) Är inte säker på att det gäller all stärkelse och bara just stärkelse nämligen.

"Every point of view is a view from a point."

[Pennylane1]
0

(#19 nej jag grunnade också på "sedan", men var inte helt säker på ordklassen där , ja jag vet att det INTE är substantiv förstås men vad är det? Preposition? Näää tidsadvebial kanske? Men övervägande del är iaf substantiv Glad)

1

#20 Tack för ditt bifall jag känner även igen Chili con Carne, kan äta ihjäl mig på detta :) Fruktansvärt gott.

vad gäller födoämnesallergi så jag kan hänvisa till de undersökningar som jag har gjort. Jag har inte tidigare i mitt liv varit allergisk mot något, mig veteligen. men sedan åkte jag på en halsfluss som jag var tvungen att käka penicilin mot och då med den redan dåliga tarmflora jag hade så gick allt åt bejrut! Fick Candida Albicans, en svampövertväxt i magen som ledde till ytteligare tarmbesvär som laktosintolerans mm. Det värsta var att svampan "perforerade tarmen" så onedbrutna proteiner läckte ut i blodet vilket sedan triggar igång immunförsvaret (de vita blodkropparna) att skapa antikroppar mot dessa ämnen. Och så börjar en intolerans. Nu har jag gjort ett intolerans test hos HerbaPlus (Kostar 2500kr) där man med ett blodprov analyserar vilka IgG antikroppar man har för mycket av i kroppen mot vissa födoämnen.

Så Jag är overkänslig mot: Vete, Mjölkprotein, Citron, Peppar, Oliv (olja), Senap, Jäst, Jordnöt/Soja, Råg & Korn mf.

Det som händer när jag äter något av dessa ämnen är att jag får ett sorts knip vid magmunnen, blir trött och irriterad, hög puls samt att jag blir obotligt hungrig. Jag kan äta 4 tallrikar Chili con Carne.

Det som händer fysiskt är att antikropparna reagerar, likt en allergisk reaktion, så man blir affekterad i ca 3-4 timmar med sjukdomsliknande symptom. Detta påverkar hela kroppen. Det stressar den enormt, urlakar än på vitaminer och mineraler men främst så slår de på de hormonproducerande organen. T ex. Sköldkörteln och T3, T4 balansen…Saltsyrainsöndring mm.

Jag är däremot inte överkänslig mot potatis men jag får ändå liknande symptom. Likt att matsmältningen stängs av och jag inte känner mig tillfredställd, känner mig hungrig.

Jag rekommenderar alla som vet med sig att de är födoämnesöverkänsliga att göra ett Intoleranstest. Det har verkligen vänt på mitt liv! Från tråkigt h*lvete till Piggt och glatt solsken :)

[Anega]
0

Absolut! :)

anna357
0

#16 Jag tänkte inte att den traditionella mat som jag talade om skulle vara nâgon slags ISO-diet. Där man äter lttprodukter av smör, grädde etc.

Det ar ju det mättade fettet som vi ju vet är sâ nyttigt -och alltsâ sâ ska man fortsätta med det, men lägga till Kolhydrater i lagom mängd av den sort som vi tâl… De som inte tâl spannmâl, som har en dold glutenintolerans, blir uppblâsta och mâr dâligt av gluten - kan ju om de vill prova Bovete, Quinoa och framförallt Potatis.  Det viktiga är troligen att äta nâgot fett till potatisen sâ effekten av blodsockersvängarna dämpas… Kokt potatis som har fatt svalna är det ju mycket lägre G.I pâ än nykokt potatis.

Internettan
0

#22:

Candida Albicans, ja. Det kan visst ställa till rejält med oreda i kroppen. Intressant också att intolerans - som ju ofta är dold - kan vara orsak till så mycket besvär i kroppen. Skönt att det ordnade sig för dig med detta.

"Every point of view is a view from a point."

0

#25 Tack för uppmuntran :D

Ja jag hoppas som sagt att vara kvitt mina allergier inom 1-2 år. Det hade varit skönt att slippa oroa sig.

Ja Candida är ju skönt att blitt av med också. det var ju lätt. LCHF gör ju jobbet. Det är som någon sa efter jag gått 4 månader på kött och fett "grattis men det är klart, så som du ätit…det är ju rent osportsligt!" :)