Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7562 ggr
smurfan37
0

Familjen???

Har hållit på en vecka med Lchf o det funkar jätte bra nu. Hade lite magknip första dagarna.

Min familj består av min man o tonårsdotter o en liten bebis. Det e ju babar jag som äter lchf, så hur kommer det då gå för dom andra två. Nu får ju dom i sig både massa fett o kolhydrater, det kan ju inte vara bra!! Hur gör ni i familjen?? Ofta lagar jag "vanlig" mat, men gör gräddsås. Potatis till dom som vill ha o grönsaker till mig. Men e som sagt va lite orolig för dom andra. Lite tips hade varit välkommet :)

Mvh Nilla

Zepp
0

Jag tror det är så här.. när de får mer fett i sin kost så blir de mättare och äter mindre av kolhydrattillbehören, eller håller sig mättare längre.

Sen så behöver ju inte allt bada i smör och grädde, utan man kan ha olika feta såser och anndra tillbehör vid sidan om.. som varoen kan så mycket de vill utav.

Är man frisk och har en fungerande aptitreglering så borde det fungera.

Jag har märkt att ofta tar folk mer utav mina tillbehör och mindre av potatisen.. ofta blir det liggande kvar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Beror lite på om de är naturligt slanka eller om de måste tänka rätt noga på hur mycket de äter för att inte gå upp i vikt, de flesta friska och slanka människor som övergår till fullfeta produkter (även om de kombinerar det med kolhydrater) håller sig mätta längre och äter mindre mellan målen.

ullisbullis
0

Jag förstår ditt dilemma. Jag gör som du- alltså serverar lchf kost med potatis och dylikt brevid. Alla i familjen tar av det de vill ha. Detta resulterar i att tonåringarna äter mycket av både kolisar och fett och lägger på hullet. Jag försöker att dra ner så mycket som möjligt på kolhydraterna som serveras. Att servera maträtter utan kolhydrater som tillbehör brukar resultera i att de kolhydratsälskande ungdomarna går och gör i ordning några mackor efter en stund, så då känns det ju meningslöst med den metoden.

Det känns ju inte "trevligt" att äta olika maträtter heller. En massa extra jobb också.

smurfan37
0

Det e just det ullisbullis skriver som jag e rödd för. Att när jag går ner går dom andra upp. O ungdomar verkar galna i kolhydrater :) Tonårstiden e ju en sådan jobbig ålder utan att behöva gå upp i vikt. Jag vill ju linte heller hålla på o tjata om vikt mm hela tiden, det e ju inte heller bra. Jaja vi får se hur det går.

Sugiyama
0

Mina tonåringar får tillbehör som pasta, ris och protatis men de äter allt mindre av det. Jag serverar oftast såsen bredvid och då kan dom reglera själv. Ingen av dom har gått upp i vikt.

Aily
0

Min man och våra barn äter samma mat som jag. De äter kolhydrater också, men inte på långa vägar lika mycket som de brukade. Nu går det inte ens åt en portion ris till dem totalt. De äter mer grönsaker än de gjorde tidigare också, men det beror nog mest på att det finns mer grönsaker på bordet nu jämfört med tidigare. :)

Barnen håller sin vikt, och min man har gått ner 10kg, så inte går de upp av fett inte.

Vi blir inte feta av fett, gröna av grönsaker eller söta av socker. :)

ullisbullis
0

#6 Vet inte hur gamla dina barn är, men jag tror att det är mycket lättare att styra mindre barns kost. Dels för att de är mer påverkbara men också för att föräldrarna lagar och serverar maten. Mindre barn äter sina mål tillsammans med vuxna.Tonåringar har fått smak på skräpmat och köper för egna pengar. De är ensamma hemma både på morgnar och em och då får de själva ordna frukost/mellanmål. Förr, när många mammor var hemma och ordnade maten åt barnen så blev det nog bättre sammansatt kost.

Jag har "predikat" om kosten för dem i flera års tid och de vet mycket väl vad jag har att säga, men det blir nästan motsatt effekt.

Nä, jag tror inte heller att man går upp av fett om man är normalviktig från början. Mina söner har tyvärr fått mina arvsanlag som innbär att de hade lite extra lätt för att lägga på sig redan tidigare(när de fick kolhydratrik och fettsnål kost). Jag ser inte så många alternativ att servera maten på än på lchf-vis så jag hoppas på att de själva snart inser vad som är en vettig kost och vad de mår bra av.

Aily
0

Absolut. Åldern på barnen har betydelse. Mina är 12 och 14 och äter ingen mat ute. De tar väldigt mycket efter vad vi äter. När de ska ha picknick i skolan vill ingen av dem ha mackor, utan det är sallad med kyckling och stekt bacon som gäller. Gärna med en dressing på majonäs och creme fraiche till.

Däremot äter de gärna bröd till frukost, och jag tänker inte förbjuda dem det. Jag köper osötat bröd och de tar betydligt mer pålägg än vad de gjorde för några år sedan. Så på det stora hela ser det bra ut.

Båda tränar kampsport flera gånger i veckan, den äldre två pass vissa dagar och jag får för mig att de orkar mer när de äter mer fett. Men det kansk bara är en önskan…

Godis och läsk är en last för dem dock. Det går inte att ha lördag utan godis. Rynkar på näsan

ullisbullis
0

# Det låter som om dina barn har kommit in på rätt spår. Grattis!

De tränar ju mycket också. Toppen.

Aily
0

Jag skulle inte sagt något… Idag vägrade 12-åringen äta något annat än en torr brödbit. Tyst

ullisbullis
0

#10 Det kanske är ett sätt att trotsa lite?

Man ska nog inte förstora upp det. Det är nog bara att fortsätta att skava på i samma anda, så får de nog med sig det ändå i bakhuvudet.

Jag försöker tänka "bättreäntankar"

T.ex det är bättre med mycket köttfärssås med lite spagetti till än tvärtom. Bättre att äta lagad mat än mackor.

Bättre med grovt osötat bröd än vitt osv. Man får försöka göra det bästa.

yvonnel
0

Bara ni inte köper hem äckligt söta kelloggs och annat sånt skräp som står i skåpen hemma hos så många och lockar barnen.

Aily
0

#12 Jag åt HavreFras förr. Jättenyttigt… eh… ja, eller inte. Förvånad