Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 13412 ggr
kvantprick
0

Utslag på ketostix = obalans?!

Jag har tidigare läst trådar här om mätning av ketoner i urinen mha ketonstickor och att utslag inte visar huruvida man är i ketos utan huruvida man producerar för mycket ketoner. Då tappade jag intresset för produkten. Min mamma (mamma och pappa började med LCHF ungefär samtidigt som jag..) var däremot fortf. nyfiken och köpte ett paket och jag testade nyss en sticka. Fick näst högsta utslag och undrar helt enkelt: bör jag vara orolig på något sätt? Är det dåligt för kroppen att överproducera ketoner? Att jag är i ketos vet jag förstås redan - legat på 15-50 gram kolhydrater/dag i ca 2 månader. Men borde inte min kropp ha ställt in sig rätt nu, eller hur lång tid kan det ta? Tacksam för svar om någon vet..

mikaelj
0

Fick näst högsta utslag och undrar helt enkelt: bör jag vara orolig på något sätt?

Nej.

chrand
1

Jag har ätit LCHF i två år och mina ketosstickor ger alltid utslag. Det där med obalansen har jag inte förstått alls och ingen har kunnat förklara det heller. Kanske någon kan göra det nu?

Zepp
0

Ketonkroppar kan inte lagras och har man en hög fettförbräning.. egentligen äter väldigt lite kolhydrater så gör sig kroppen av med överskottet.. vad jag förstår.. främst genom utandningsluften, sen via urinen.

"Causes of ketosis and ketonuria

In nondiabetic persons, ketonuria may occur during acute illness or severe stress. Approximately 15% of hospitalized patients may have ketonuria, even though they do not have diabetes. In a diabetic patient, ketone bodies in the urine suggest that the patient is not adequately controlled and that adjustments of medication, diet, or both should be made promptly. In the nondiabetic patient, ketonuria reflects a reduced carbohydrate metabolism and an increased fat metabolism."

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketonuria

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

chrand
1

Tack Zepp för svaret, men jag förstår inte ändå. Hur ska jag komma i balans så att mina ketosstickor inte gör utslag?

Äta mer kolhydrater? Hur vet man då att man är i ketos om man inte kan kontrollera det med stickorna som är framtagna för just detta?

Hur vet de som säger att de är i ketos fast stickorna inte ger utslag att de verkligen är i ketos?

Zepp
0

Man vet att man är i Ketos om man äter mindre än 100 gram kolhydrater per dag.

Det är egentligen alltid en glidande skala, du hamnar knappast ur Ketos om du skulle äta 101 gram en dag.

Vad det handlar om är att när kolhydraterna inte längre räcker för att försörja vissa delar av kroppen med glukos så börjar kroppen i stället bryta ner fett till ketonkroppar, som till stora delar ersätter glukoset som saknas.

Det är även ketonkroppar som är bränsle för glukoneogenesen, som tillverkar glukos av vissa aminosyror och glyceroldelen av triglyceriderna.

Jo jag har läst att vissa får en efterhängsen ketoandedräkt och utslag på ketostixen, jag tror det delvis är individuellt.. men antar att de flesta kör en rätt så strikt LCHF.

Vi befinner oss alltid i en svag ketosis på småtimmarna när vi har fastat hela natten.

chrand
0

Tack igen Zepp, men jag får faktiskt inte svar på min fråga. Om jag äter 100g kolhydrater om dagen och mina stix slutar att ge utslag så anser jag att jag har gått ur ketos. Men det verkar vara en definitionsfråga, alltså hur stor ska ketonkoncentrationen vara för att det ska räknas som ketos.

Och vad beträffar min andedräkt har den aldrig varit bättre, men ketostixen ger utslag ändå. Tom när jag fick en släng av blåskatarr och drack färskpressad citronsaft hela natten för att lindra besvären, så gav de mätstickorna som sköterskan använde utslag både på bakterier och ketoner.

Nu vet jag inte hur mycket kolhydrater jag äter om dagen men gissar att det ligger mellan 20-50g. Mer på helgerna då jag även dricker vin.

[ErikSvensson]
1

Ketostixen är inte spec. tillförlitliga. Jag har provat med blandade resultat, och oavsett om du är i ketos eller inte så kan du gå ner i vikt om det nu är vad du vill.

Aniara4
0

Om du äter 100g kolhydrater om dagen tillverkar du en del ketoner. Om du äter 20g kolhydrater om dagen tillverkar du många ketoner. Man kan säga att ketonerna ersätter kolhydraterna, så ju mer som "saknas", desto mer ketoner måste tillverkas.

Om du tillverkar fler ketoner än du har användning för måste dessa kissas/andas/svettas ut, och förekomsten kan då mätas t.ex. i urinen. Eller kännas på andedräkten.

Tillverkar du bara precis så många som du behöver, oavsett om du behöver många (för att du äter nästan inga kolhydrater alls) eller få (för att du äter lite mer kolhydrater) så blir det inget överskott och  stickorna kommer att ge lite eller inget utslag.

Men det är ju inte något problem att du kissar ut en massa överskottsketoner och s.a.s. eldar för kråkorna. Ur viktminskningssynpunkt borde det teoretiskt rentav kunna vara något bra, att man bränner mer energi än man har användning för. Tror jag. Det är däremot inte på något sätt nödvändigt för att gå ner i vikt.

Zepp
1

Jag tror helt enkelt man får nöja sig med att det är individuellt.. och att hos de flesta försvinner ketonkropparna ur urinen efter ett tag.

Det är väl samma som med hur olika det är med hur lätt vi lägger på oss extra vikt.. en del kan äta massor utan att öka något.. de blir bara varmare om de skulle äta för mycket och förbränner överskottet via ökad termogenes.

Det finns ju flera olika mekanismer för regleringen av ketosis, den är inte så exakt utan mer robust, där flera olika mekanismer samverkar, från Insulin, Glukagon, balansen mellan olika ezymer till blodets PH, dess buffringsförmåga, njurarnas utsöndringsförmåga och lungornas förmåga att vädra ut överskott.

Man tycker ju att kroppen skulle vara smart och inte slösa i onödan, sådant är sällan förknippat med överlevnad under ursprungliga förhållanden, oandra sidan kanske din kropp nu när du lagt om kroppen anser att fettlagren är överdimensionerade och försöker begränsa dessa.. det är knappast förknippat med långsiktig överlevnad att vara tjock och otymplig på savannen heller.

Man får väl antaga att när kroppen är nöjd med fettlagrets storlek så kommer den inte att slösa mer.

Och risken för att man bara minskar i vikt tills man försvinner som en våt fläck tror jag vi kan anse som obefintlig.

chrand
0

Mitt problem är att det påstås saker som jag inte riktigt förstår.

Mig veterligen är ketostixen det enda sättet att mäta om man är i ketos. Därför sätter jag likhetstecken mellan utslag på stickan och ketos.

MikaelJ skriver tex i "Vanliga frågor och svar" att "Hos vissa, men långt ifrån alla, ger urinmätsticker utslag på ketoner i urinen. I själva verket försvinner det överskottet hos de flesta efter ett tag när kroppen ställer in produktionen till precis så mycket som behövs."

Min fråga är vad ska man göra för att kroppen ska ställa in produktionen? Hur ska min kropp kunna prediktera hur mycket jag tänker äta eller träna? Hur kan det komma sig att vissa inte får utslag på stixen fast de är i ketos? Beror det på att de äter runt 100g kh och kanske inte är i ketos?

Kan det inte vara så att vissa måste äte ganska lite kolhydrater för att vara i ketos, dvs för att stickorna ska ge utslag? Eller att vissa faktiskt äter mer kolhydrater än de tror? Eller dricker ofantliga mängder så att urinen späds ut? Eller, vilket jag borde testat men glömt bort: att tung träning påverkar resultatet.

Sorry för att jag är en sådan petimäter och tack för att ni försöker svara.

Aniara4
0

Nej.

Säg att jag äter 60 gram kolhydrater och behöver 100 enheter ketoner (jag har ingen aning om hur mängderna ser ut i verkligheten, jag hittar bara på lite siffror här för exemplets skull). Om jag tillverkar 150 enheter ketoner kommer överskottet att utsöndras i urinen och ge utslag på ketostix, men inte om jag tillverkar 100 gram.

Säg sen att jag istället äter 20 gram kolhydrater, och då behöver 150 enheter ketoner. Om jag då fortfarande tillverkar 150 enheter kommer det att vara alldeles lagom och jag kommer inte att ha särskilt mycket ketoner i urinen. Tillverkar jag däremot 200 enheter ketoner blir det ett överskott.

Jag vet inte om det här går att påverka på något sätt, förmodligen är det individuellt hur väl man anpassar sig och hur bra kroppen är på att gissa hur mycket ketoner som kommer att behövas. Äter man väldigt olika mängd kolhydrater från dag till dag blir det förmodligen svårare.

[ErikSvensson]
0

Vad vill du uppnå med ditt ketostixmätande då? Sålänge som du är frisk spelar det ingen som helst roll. Lite som med blodsockret så kan det vara kul att kolla emellanåt för oss friska men det är inget måste som för de sjuka. Kroppen är väldigt komplex och det finns jättemycket som spelar roll. Ibland får du utslag på 50 gram kolhydrater om dagen och ibland inte även om du "nollar" kolhydraterna.

Tyvärr finns det ingen magisk formula som garanterar dig ett ketostix-resultat så varför bry sig egentligen? Glad

Zepp
0

Det enda säkra sättet att mäta ketonkroppar är att mäta koncentrationen i blodet.. det finns sådan blodsockermätare, de är för Typ1, så de kan undvika ketoacidos.

Man kan även göra det på laboratorium.

Och ketostixen mäter bara överskottet.

chrand
1

# 12 Mitt problem är som sagt att det påstås saker här på forumet som inte förklaras sedan.

Zepp allt du skriver är korrekt men det där med att kroppen ställer in sig efter ett tag, det har du inte svarat på. Och tråsskaparens frågor är inte heller besvarade.

Aniara, i ditt sista stycke är du inne på det jag funderade över.

Som jag har förstått det så kommer INTE kroppen att komma i balans men vissa saker påverkar mätvärdet. Exvis om man ätit extra litet/mycket kh, spätt ut urinen eller tränat hårt och länge.

Sådana fel kan undvikas om man vet om det.

#12 igen: Anledningen är att jag tycker att det är dödstrist att väga. mäta och knappa in vad jag äter i ett datorprogram. Så när jag är lite orolig att jag ätit för mycket kollar jag med stixen istället. Snabbt och enkelt.

[ErikSvensson]
1

Fast om stixen inte är en garanti för att du går ner så kommer det inte tillföra så mycket? Jag åt en gång en måltid på 2500-3000 kalorier (periodisk fasta) varav en stor del fett och min ketostix visade ett högt värde, men ner i vikt gick jag inte. Glad Sen verkar det visa lite olika när du mäter, om du gör det direkt när du gått på toa eller om du väntar på de sista dropparna (gissningsvis åker det mesta ut direkt därför bör man mäta 'direkt').

Har du bra ögonmått samt ungefärlig koll på dina mättnadssignaler så kommer då få betydligt bättre resultat av det än ketostix-mätningen även om du inte räknar kalorier.

chrand
0

# 15 Jag tror inte du sett min fråga. Men jag svarar dig ändå…

Nej, ska jag gå ner i vikt måste jag begränsa kaloriintaget. Nu är jag normalviktig så det är inget jag sysslar med. Begränsar jag kaloriintaget blir stixen mörklila. Ögonmått är svårt med alla dolda kolhydratkällor. Och maten är ju så rackarns god…

Att jag kollar med stixen efter jag ätit för mycket beror kanske på att jag blir lite gladare om jag iaf inte åt för mycket kh…

Jag läser alltid bruksanvisningen innan jag använder något och det står klart och tydligt att man ska ta "mittenkisset". Därför gör jag alltid det. Jag mäter också alltid på morgonen så att inte tidpunkten ska påverka. Men det händer att jag kollar vid andra tider också, bla när jag läst här…

Men som sagt  jag vet inte varför men mina visar alltid utslag och jag undrar som trådskaparen: Hur lång tid tar det och hur gör man för att hitta balansen så att man inte producerar något överskott längre?

Zepp
1

Jag tror man får nöja sig med att för de allra flesta så stabiliseras ketonproduktionen efter ett tag.. men det finns de som får ketoandedräkt lite då och då oxå.

Och på något sätt tror jag att du själv är bäst på att hitta förklaringen varför just du kissar ut överskott, det kan ju som du säger vara för att du tränar hårt och kroppen har höjd produktion av energi som har en viss eftersäpning tex.

Eller att ditt kolhydratintag varierar över tiden, ketonproduktionen bryts över helgen med vin, osv.

Jag har alldrig läst någonstans att det skulle kunna vara dåligt på något sätt.. iallafall inte så länge man vill gå ner i vikt, bara att det natuliga är att överskottet försvinner efter en tid.

[ErikSvensson]
0

#16, Ursäkta, jag sitter mest och flummar i min egna lilla värld… Flört

Jag har tyvärr inget vettigt svar på din fråga men jag tror att du alltid kommer få lite blandade resultat, iallafall fick jag det under de 9 månader som jag var väldigt strikt. Ena dagen var det högt, andra dagen var det lågt. Det som verkade vara väldigt återkommande var att stixen ofta fick mycket färg om man ätit en väldigt fet portion mat den dagen.

Off topic.
Tror inte du behöver vara så orolig över kolhydratintaget om du är normalviktig/inte ska ner mer i vikt (sålänge som du baserar din kost på kött, fisk, ägg, grönsaker och lagom mängd mejerier..)

kvantprick
1

chrand, vad härligt att du undrar precis samma sak som jag! :D Du har i hela tråden nu vidareutvecklat och formulerat precis mina undringar ;) Särskilt mycket klokare har jag inte blivit men jag antar att man iaf inte ska bry sig särskilt mycket om utslaget på stixen. Testade ikväll igen och det gav maxutslag nästan direkt.. Så i obalans eller ej, ketoner producerar jag iaf så det står härliga till.