Anti-mensvärkdiet?
Hej!
Jag har fått mer mensvärk på senare år (Jag är 21, har ätit lchf från och till i ung. två år). Inget superallvarligt på något sätt, inte jämför med den skräck-pms jag har hört om på andra håll, men i alla fall mer än jag hade när jag var 15-18.
Mens har ju tagits upp i flera trådar här förut, men jag har inte sett någon diskussion om pms kopplad till vilken sorts lchf man äter. Finns något samband mellan mensvärk och omega 3/6?
Hittar mycket bra info hos Kostdoktorn om omega 6, men ingen koppling till just mensvärksbesvär.
Ni som är så kunniga därute kanske kan hjälpa till! :)
MVH Anna
Jag kan bara uttala mig från egen erfarenhet och då är det Omega3-kapslar som hjälpt. Inget mirakel men mindre PMS med kapslarna. Om jag glömmer mina kaplsar i en vecka el mer så får jag djävuls-PMSen-från-helvetet……
LCHF-kosten har tagit bort min PMS helt, minskat mensvärken avsevärt - dock har jag fått smärtsammare ägglossning.
Äter nog en ganska normal LCHF-kost med ca 10-15 g kolhydrater/dag ( just nu kör jag max 5g/dag dock för att se om jag kan gå ner i vikt)
Äter kött, fisk, ägg, smör , kokosfett,ost o grädde bara ibland, liite grönsaker, en gnutta nötter o en ruta mörk choklad kanske varannan dag. + kanske 2 glas rödvin i veckan.

För min del så försvann både mensvärk och PMS när jag lade om kosten till LCHF.
Du skriver att du äter LCHF från och till. Vad äter du när du inte äter LCHF? Kan det vara t ex gluten som ger mensvärk / PMS?
Tja, från och till innebär att jag har hattat mellan lchf och skräpkost, inte lyckats hålla mig sockerfri under vissa perioder. Då har det blivit väldigt mycket av allting som är dåligt kan man säga. Fast när jag verkligen ätit lågkolhydratiskt och glutenfritt i ett par månader har jag inte märkt någon direkt skillnad mot när jag har "fuskat"….

För mig tog det ungefär 3-4 månader att bli av med mensvärken, till skillnad från min dåliga mage som blev bättre samma vecka. Sedan hade jag några återfall i mensvärken under första året. Poängen är att mensvärken (gissar att det beror på inflammationer) tar lite längre tid att få bukt med. Så sluta att äta skräpmat och håll dig på den smala lchf-vägen i 6 månader.
Lchf = antiinflammatorisk kost. PCOS och liknande besvär beror på inflammationer. Men det tar ett tag att dämpa.
Hej
Jag tror att mensvärken kan lindras av LCHF kost . Men något som jag har blivit hjälpt av vid smärtor och kramper är magnesium, jag tar extra av den direkt när jag känner av smärtorna.
Jag märkte ingen skillnad i mensvärk under det år jag åt lchf. Däremot blödde jag mer rikligt, men det verkar vara olika.
Vissa läkare kopplar ihop svår mensvärk med bäckenproblem, och så var i alla fall fallet med mig. Det finns olika felställningar i bäckenent som man kan ha…

# 6 En gynekolog borde väl kunna konstatera om mensvärk beror på bäckenet? Kan man göra något åt det eller är det P-piller = ingen mens som gäller?
Det låter som en bra idé att testa magnesium. Magnesium är ju effektivt mot vadkramper och mensvärk är ju en sorts kramp.
parsley:
Det är skilda skolor i den här forskningen, precis som i all annan. Jag har också underlivssmärta och hamnade hos en läkare/gynekolog som har den här uppfattningen, att även menssmärta kan bero på snedheter i bäckenet. Men inte alla delar hennes uppfattning. Jag kan inte heller säga att det är på det viset, bara att det är en möjlighet…
Snedheter och felställningar i bäckenet får man gå till sjukgymnast för att behandla. Och jag hade turen att komma i kontakt med sjukgymnaster som jobbade just med bäckenfelställningar och underlivssmärta…
Jag har haft kraftig mensvärk sedan tonåren, det ledde till att jag fick sjukskriva mig en gång i ånaden för jag låg bara och spydde på toan. Receptbelagda doser av ibuprofen tog udden av värken så jag kunde fungera någolunda.
Efter en månad på det som kallas för "paleokost" så var värken HELT borta! Då hade jag plockat bort mjölkprodukter och spannmål. Då åt jag absolut inte LCHF utan åt mkt frukt men även kött, ägg, grönsaker, kokosmjölk och till och med choklad flera gånger i veckan.
Sedan gick jag över till LCHF med mjölkprodukter och mensvärken kom tillbaka men inte alls lika som när jag åt "vanligt".
Jag märker på värken hur mycket jag fuskat under månaden så för mig så är kopplingen väldigt tydlig. Sedan att jag inte kan låta bli grädde och fil är en annan femma. ;o)
Jag äter femal sedan flera år mot mensvärk. Det funkar jättebra. Jag kallar det för snällpiller för mitt dåliga pms-humör försvann ocskå.