Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10631 ggr
[CarnageCandy]
2

Asiastiska LCHF-snacks

Gick förbi en asiatisk affär idag av en slump stannade kvar där rätt länge också, gick i princip igenom alla deras snacks som jag inte kände igen och det var en fascinerande historia - friterade fiskmagar kändes inte så himla lockande (men prova bör man!), däremot inhandlade jag en påse sjögräschips á 25, två påsar fisksnacks á 14 och en påse räkchips á 22 kr.

Räkchipsen jag köpte innehåller tapiokamjöl, men en påse på 85 g lyckades jag uttyda skulle innehålla 8 g - eller om det var 8/100g, svårt att se. Vitlökssmakande, rätt starka små chips och så fick man med en liten påse chilipasta till :) De fanns även gjorda på vetemjöl, de innehöll över 20 g, så ta inte dem…

Fisksnacksen är nog också kolhydratsfria, jag tog med rökt lax-/alg-smak och den förstnämnda var absolut godast även om de andra också slinker ner, men är sjukt mättande.

Bäst var sjögräschipsen som var helt underbart krispiga och smakade supergott! Kan bero på att jag älskar skaldjurssmak, så gillar man inte det så mkt som jag gör så tycker man nog mest det är fiskmat (vilket det, ska erkännas, luktar också). Jag blev iaf överlycklig!

byggarn30
0

Hur var det med smakförstärkare (glutamat/jästextrakt)?

[CarnageCandy]
0

De är uppenbarligen bra på sina smaker som deär, thailändarna… inget sånt i. Däremot kan kolhydratsrädda stryka räkchipsen, det var per portion = 15 g, som det var 8 kh! Tss. Ätit små mängder ibland ändå utan problem dock.

hemul
0

Torkad fisk och bläckfisk är toppen! Det måste du testa. Mjukt-segt och starkt. Enda problemet är att allt sånt där alltid är marinerat i socker (vilket jag kan ta) och glutamat (som jag inte vill äta). Köpte ändå en påse när jag hittade en Thaibutik jag inte kände till nyligen för att återuppleva gamla minnen.

[CarnageCandy]
0

Mm, tror det är ca 5% socker, men det kan jag ta, då jag brukar sätta gränsen runt 5-8% och huruvida det är socker eller andra slags kolhydrater spelar ingen roll för min mage (tvärtom tål jag faktiskt socker bättre än fullkorn, ironiskt nog…).

hemul
0

Inget glutamat i ditt?