Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8498 ggr
cambiasso
0

riktlinjer enligt lchf

jag sitter och räknar på hur jag skulle äta lchf optimalt…jag är 187 lång och enligt optiamla riktlinjer så skall man äta 0.8 gram protein gånger idealvikt i mitt fall då 87kg 0,8 gånger 87 är ca 70 gram protein och så lägger man till ca 80gram smör så är man i mål på en dag då…dvs tex    70gram sidfläsk 170gram ägg 50gram smör och det är halva dygnsintaget…sedan är det bara att dubbla det.. eller hur  ???????????

dufva
0

Jo, matten kan ge dig en fingervisning men ditt viktigaste instrument är dina hunger/mättnadskänslor.

Bli kompis med dom så får du en bekymmersfri tillvaro sä länge du håller dig till LCHF.Glad

Zepp
0

0,8-1,0 är minimum och inte alls optimalt, optimalt är vad din kropp säger till dig att äta, när du väl lärt dig att tyda signalerna.

Råden i gram och procent är.. bara råd.. något att sikta på,sen får man ändå komma underfund med sin kropps behov.

Att följa en dogm är lätt, då slipper man tänka.. men man lär sig alldrig något.

En mer avslappnad attityd där man drar ner på de stora kolhydratkällorna och äter mer fullfeta matvaror gör att man lättare kommer underfund med hur måltiderna skall se ut för att man skall må bra och samtidigt gå ner i vikt.

Låna, köp någon av LCHF-böckerna så du lär dig helheten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matson
0

#2   enligt litsfeld (och jag antar att jag är lika insulinkänslig som han ..överskottsproteinet omvandlas ju till glukos) så skall man kunna gå ner till 0.5 gram protein om dagen per kilo idealvikt runt 45g i mitt fall då..och jag har märkt att min ohunger sitter i längre om jag kryper ner lite under 0.8gr per kilo ideal kroppsvikt…

Zepp
0

Man behöver ju inte börja där utan börja med att vänja sig vid ett nytt sätt att äta och händer inget på säg 6 månader kan man kanske börja skruva lite på olika macronutrienter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matson
0

#4  Nej visst  det har du rätt i .. men vem har sagt att jag är nybörjare ?? jag har hållit på med dett sedan 2005 och understudom dribblat med proportioner fram och åter för att må så bra som möjligt…och nu kommit fram till att detta funkar bra för mej just nu..jag kanske skall tillägga att jag är typ2 sedan 9år tillbaks…

MimLan
0

#5 Och jag får mer energi och spänst om jag ligger på 1,5 gram/kg målvikt.

matson
0

#6     ok mimlan men är du typ2 = insulinresistent eller denna kost för allmänna välbefinnandet????

MimLan
0

#7 Insulinresistent.

matson
0

hmm  jag är alltså 187cm lång  så min idealvikt är alltså 87kg  87 gånger 1,5=130gram protein  och 100gram karrekotlett innehåller omkring 18gr   ett normalstort ägg 7gram protein  ojoj det blir liksom mycket om man skall äta så mycket som 1.5 gram per kilo ideal kroppsvikt..

cambiasso
0

det finns dem som äter 2gram per kilo kroppsvikt och det ses som ett hälsobringande sätt att äta på …jag läste nyligt på någon läkarsajt att det befrämjade hormonutsöndringen med en stor andel protein och då främst från den animaliska världen och därmed säkerställa att det är fullvärdigt protein dvs de essentiella aminosyrorna…. länk      http://www.halso.info/protein-info.html