Sockerfritt tuggummi
Hur är det med dessa? Alltså inte Stimorols med det hjärntumörsframkallande aspartamet utan tuggummi med xylitol (säkert nån skit det också). Jag har inte tuggat tummi på flera månader men nu var det extrapris hos Willy's i går och jag tänkte att det kan ju vara bra att ha hemma och ta till när man t ex ser en film eller nåt och känner att sömnen börjar krypa på, att tugga håller en alltid vaken. Vad säger ni om denna onyttighet?
Jag har använt dem ibland mot plåtsmaken från ketos men slutat eftersom jag får utslag i munnen numer. Sötningsmedel oavsett sort kan nog trigga en del… man får prova sig fram…
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta, menar du trigga sockersuget? Jag har inget sådant, jag är bara rädd att insulinet höjs och att jag inte ska gå ner i vikt av tuggummi med sötningsmedel.
Jag menar både ock… triggar både sug, för en som har och insulin. Är inte säker att kroppen vet skillnaden…
Vad är det i kroppen som känner av allt det här? Hjärnan?
Om du stoppar något sött i munnen så höjs insulinet direkt, (det måste vara i hjärnan det sker i men jag är inte säker). Man lurar kroppen. Jag läste någonstans, kanske det var Dr Phils Sjustegsmetoden, att om man står och tittar på en smaskig chokladtårta så redan då blir kroppen redo för att börja ta hand om den och utsöndrar insulin och man kan öka i vikt genom att bara titta på tårtan. Så stå inte för länge och kolla in god-sakerna
.
Ok Mervi, jag har alltid sagt att jag går upp i vikt av att lukta i en godispåse, det borde vara ÄNNU värre än att titta….
Kan det vara när vi dräglar vi utsöndrar insulin…. 

Margareta - Du knäckte den gåtan…det är självklart drägglandet som utlöser….
Why not… i djurens värld pågår mycket sånt…
Hej Margareta!
Jag har slutat rökt den 17 dec-06 och har tuggat sockerfritt tuggummi ca 6 st under ett dygn varje dag, är dessutom diabetiker typ 1:a. jag har med LCHF kost fått ner mitt insulin intag regält och även min vikt.Kan tuggummit förstöra vikt nedgång och insulin intag? det är så gott att ha något att tugga på, i bland tar jag till hela kardemumma kärnor också.
Det här med att sluta röka är inte lätt!!!!!!
Har du något annat tips att ge mig?
MVH // Ninni
Stoppa något ätbart i munnen när röksuget kommer, så händerna blir lite upptagna? En rå morot, lite god brie, dricka fett-thé? Träna, så endorfinerna sätter fart? Lite funderingar bara…
Jag röker ju inte, men jag har börjat tugga basilikablad istället för tuggummi när jag tycker det smakar "plåt" i munnen.