Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 5688 ggr
fialiten75
0

Ett gladinlägg :)

Hej hopp!

har inte skrivit ett ord på evigheter här men måste få dela med mig av mitt fantastiska humör!

Började med LCHF igen.. den 17 maj, den här gången inkluderade jag min särbo som började träna mer aktivt (styrketräning) i den vevan och ville få mer ork och bli av med en del fett kring midjan.

Det går så fantastiskt bra :). Min särbo tappade 15 kg på 6 veckor i början, han har sedan stått rätt still vilket är naturligt då han tränar hårt fem dagar i veckan :P.

Jag har nu tappat 13 kg :), för mig går det i i vågor står still tre veckor, tappar 2 kg på en vecka, tappar lite, står still osv.

Vi är båda piggare och trivs otroligt bra med maten, jag är sällan hungrig och blir jag det är det helt ok, ingen "akuthunger" utan mer "nu får du snart se till att ta dig någonstans så du kan få i dig något" hungrig.

Jag är sällan sugen på något och blir jag det är det oftast ett knäckebröd eller en frukt som hägrar. Jag har 20 kg kvar att gå ner, men känner mig för första gången lugn och harmonisk med detta, det får ta den tid det tar för jag mår bra!

Vi förbjuder oss inget, dricker vin när vi har lust, och äter en chockladbit om det är vad vi vill ha, för det här är något vi gör för livet inte bara för en begränsad period och då måste det kännas rätt och bra och inte besvärligt eller tråkigt!

Jag äter normalt med protein, lite grönsaker främst blomkål och tomater och lägger till goda såser/smör i alla former tills jag blir mätt. Bemödar mig om att äta långsamt för att känna när jag är mätt, en sönderbantad kropp som min kan ha svårt med dom signalerna. Dricker vanligt vatten, gärna med färdigpressad citron, kaffe, the och alkohol när andan faller på.

Fuskar med mjölkpulvret i kaffet på jobbet, lite obra kryddor och ett och annat knäckebröd.

Det är så skönt att kommit ifrån min fixering vid mat och när jag får äta :)

Kram på er alla! Svarar gärna på frågor eller kommer med tips och trix om jag kan antingen här eller via ett meddelande :).

MatsL
0

Grattis till alla hälsofördelar!

Jag tycker du har helt rätt inställning i kostvalet. Njut av maten, vinet och godbitarna utan tvång och skuldkänslor.

BoelLouise
0

Grattis till er båda till fina resultat och välmående!!!

OlgaMaria
0

Underbart att höra en sån solskenshistoria! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fialiten75
0

MatsL - det är precis det vi gör :) och för mig är det fantastiskt att kunna göra det UTAN att börja hets vräka i mig eller få skuldkänslor :)

Måste även tillägga att det går MYCKET bra att styrketräna på LCHF, min särbo har haft en helt fantastisk utvecklig!

camsve09
0

Härligt! Grattis!!

Hotlippz
0

Jag försöker tänka på samma sätt. Detta är långsiktigt och då måste man leva också. När jag unnar mig mer så handlar det mest om tomater och paprika som jag är sugen på. Inte mackor, godis eller chips direkt. Det suget är borta sedan länge.

fialiten75
0

Visst är det härligt att slippa suget :) Är bara att köra på :)

fialiten75
0

Kör lite uppdatering här :).

Har tappat 2 kg till, det går inte fort men det går neråt.

Haft lite struligheter i livet som gjort att det inte varit möjligt att vara helt strikt men som sagt det går ändå neråt.

Vissa dagar kan jag misströsta och tycka att det går så långsamt är väl naturligt kanske, har haft lite sug efter framför allt bröd och chocklad så ska försöka mig på att baka ett ok bröd någon dag och en lchf-kladdkaka till helgen.

Tror att ett liiite ökande sug handlar om lite för mycket kolhydrater under någon vecka.

Mitt största "problem" just nu är nog att jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat, är sällan hungrig, äter 2 ggr/dag och får då inte i mig några speciellt stora portioner….. är lite orolig för att min kropp sänkt ämnesomsättningen… La in i matdagboken och kommer upp i mellan 1100 och 1500 kalorier/dag ofta åt det lägre hållet (vet att kalorier inte är ngt bra mått, men ville få något riktmärke när jag kände att jag äter väldigt lite). ligger på mellan 5 och 30g kolhydrater/dag

Jag är 1.60 och väger just nu mellan 89-90kg

Kanske löser sig om jag kommer igång och rör på mig … man blir ju hungrigare då och kroppen blir snyggare.

Ja det ar lite rapport med väder och sport! Flört