Sötningsmedel för friska?
Hej vi har ju länge pratat här om att om man är frisk behöver man inte äta enligt LCHF, men att äta nyttigare är ju i alöla fall bra, så att lägga sig på GI eller mellan GI och LCHF kanske skulle kunna vara bra.
I alla fall är det ju bra att skippa de riktiga skit råvarorna, så som socker, majs, vitt mjö, konstgjorda saker som sötningsmedel.
Så om man vill skippa dessa så borde ju de naturliga sötnings medlerna vara bättre?
Då menar jag Sukrin och stevia.
Båda dessa måste väll vara bättre än socker och aspartan?
Föresten är stevia och sukrin på något sätt farligt att äta som gravid?

Stevia är (just nu) inte tillåtet inom EU, de underesökningar som gjorts pekar på att det skulle ha en negativ effekt på reproduktionen (vilket du har avklarat i alla fall
). I Japan och USA används det dock flitigt, så vi får se hur det blir här och var mer/annan forskning säger.
Edit. Om det då är du som är gravid. 
På vilket vis skulle det ha negativ effekt på repruduktionen?
Är det just för stunden eller kan det även ha effekt på längre tid?
Surin kanske ändå är att föredra då det även ger en utfyllad i smeten.
Själv föredrar jag sackaros - men eftersom LC-maten har gjort mig mycket mer känslig för söt smak så kan jag dra ner dosen till nästan ingenting.
YMMV
det är i de stora mängder de äter den i Paraguay det har visat sig att männen kan bli sterila, om jag förstått saken rätt. Bör inte ha någon påvisbar effekt i de ytterst små mängder man använder den för att söta med.
Jag gillar inte smaken på stevia, därför prövade jag Agavesirap som sötar ca 5 ggr så mkt som socker. Helt ok tycker jag, tar udden av syrlighet utan att smaka övertydligt med socker. Dessutom är det ju en naturprodukt.
Sorry, men agavesirap är värre än HFCS.
Naturprodukt och naturprodukt… även strösocker och vetemjöl är ju naturprodukter, så det är i sig ingen garanti för någon som helst nyttighet…
Jamen, det är ju därför jag använder strösocker… man bara liite.