Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1666 ggr
Madde
0

Hur väljer man diet???

Det är mitt dilemma.

Ska väl börja med och säga att jag inte är överviktig, men jag känner att jag äter fel mat.

Gick ner 10kg för ett tag sen så nu är jag nöjd. Men då var det på ren vilja.

Har ni några tips??? alla är uppskattade =0)

mvh madde

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Mervi
0

Vad äter du idag?

Vi äter kött, fisk och kyckling, ägg, smör och grädde + ovanjordsgrönsaker.

På denna kost har många förbättrat sin hälsa.

Men LCHF som vi äter kallar vi inte diet. Diet är något man kör en kort tid, kost = resten av livet, alltså en livstilsföränding.

Madde
0

Ok, jag vill ha det livslångt. Något som jag kan leva med resten av livet och må bra av. Det är viktigt för mig. Vet bara inte hur jag ska göra och komma igång.

Idag äter jag nog allt. Mat från djur och växtriket.

Madde
0

Läste precis om LCHF och då undrar jag vad ni äter istället för kolhydrater.

För i vanliga fall så är jag i alla fall van med t.ex kött, potatis och grönsaker. Men vad har ni istället för potatisen???

Eller äter ni bara mer av det andra?

Pasi
0

Vill du må bra finns det nog bara en kost som gäller - stenålders-/paleokost…en kost som vi är biologiskt anpassade till att äta.
Kosten är uppdelad på 2 huvudvarianter - "samlarkost" som innehåller lite mer kolhydrater och mindre fett än den andra varianten, "jägarkost".
Här på forumet (alltså de flesta medlemmarna) äter vi LCHF som är en modern fom av jägarkost (tillägg av mejeriprtodukter)….och som ger en utmärkt hälsa och det jag absolut varmast rekommenderar.Glad

EvaN
0

Hej !

Jag äter mycket blommkål och broccoli istället för potatis/pasta/ris.  Kolla recept på nätet, det finns en del

Lycka till Glad

Pasi
0

Vi äter fett istället för potatis. Mer smör, fetare kött och mer gräddsås.
Att man behöver en ersättare för potatisen som mag-ut-töjare och för att skapa mättnad, är en myt.Skrattande

magma
0

…men däremot kan jag känna att jag behöver en "makaronersättare" för att inte bli uttråkad;) Och då använder jag grönsaker i alla möjliga former, utom just nu då jag begränsar mig till "tomma grönsaker" som typ isbergsalladsblad och lite gurka. (Eftersom jag inte går ner i vikt om jag äter broccoli, den väger för mycket vilket innebär för mycket kolhydrater på en halv tallrik mot vad salladsblad innebär.)

Du behöver inte "bara" äta råa grönsaker utan kan ju göra gratänger, ugnsbaka dem etc.

Iza_the_cat
0

Vitkål och rökål och grösallad slinker ner här med

Madde
0

Tack för alla era svar. =) Det gör mig lite klokare.

Lillianna
0

Du blir mättare på fettet än vad du blir på potatisen. Och det håller längre. Börja med att hälla olivolja över allt du äter, om du gillar olivolja. Snåla inte, häll rejält. Sen kan du prova kokt broccolli med majonnäs, det är en bra kombination. Äkta smör är oxå gott. En del här tar en liten klick i kaffet men det kanske är lite väl extremt så där i början. Annars är några skivor ost med en skiva smör emellan gott till kaffet eller som mellanmål. Gillar di kryddsmör är det ju enkelt att ha ett glas med smör och favoritkyddor färdigblandade i kylskåpet att ta fram till köttet.

/Lillianna

~ Lillianna ~