kokosfett
Har funderingar på att börja med kf till att steka i..
Och även i kaffet eller te. Ni som gör det känns det fett att dricka?
tänkte prova smaklöst för är inte så förtjust i kokossmaken..

Bra beslut. Det känns inget alls att dricka det egentligen, det blir en lite simmig känsla på läpparna bara.

Behöver man inget cerat då 

Ökar fettförbränningen något? känner att jag behöver få igång den..

Det påstås att det kan stimulera ämnesomsättningen, men om det har med fettets egenskaper att göra eller ej kan man diskutera.
Det är väl kanske mest troligt att det ökar ämneomsättningen tack vare att det inte lagras så lätt och omvandlas snabbt till energi som kommer ut i blodet.
Det behöver inte heller så mycket galla för att tas upp och väldigt lite Carnitin för att transporteras in i mitocondrierna.
Men den stora grejen är nog ändå att genom att höja sitt fettintag så ökar andelelen fett av ditt energiintag, vilket gör att du står dig längre mellan måltiderna.
Kokosfett är det bästa man kan steka i, men det smakar inget varför man kan behöva montera lite smör i såsen för smakens skull.
Passa dig bara i början för är man inte van så kan man lätt bli illamående av för mycket.
Jag har slutat med kokosfett i kaffet på morgonen, jag fick inte i mig lunchen.. var inte hungrig alls.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Näe. Det torkar ut. Jag fick sluta med det i teet, för läpparna blev förstörda.
Jag har haft kokosfett i kaffet sen i påskas. Det var lite konstigt på läpparna i början men det gick över.
Nu har jag blivit beroende tror jag, hihi, har väldigt svårt att dricka kaffe på morgonen utan kokosfett. Håller mig lätt till lunch utan frukost och det passar mig. Ibland tar det 5-6 tim innan jag blir hungrig.
Tar en stor tesked varje morgon men jag steker inte i det utan då blir det smör.
Just det ja! Jag har inte haft magkatarr en ända gång sen jag började med kokosfett! Förr drack jag en kopp kaffe om dagen annars var det kört. Nu kan jag dricka hur många koppar som helst verkar det som och ÄVEN kokkaffe som inte har gått innan.

#7 Låter bra.. Blev det nån ökad viktminskning då?
Ja i och med att jag slutade äta frukost! Det verkade som om det var det som behövdes för att puffa igång det hela. Då hade jag kämpat länge utan att något nämvärt hade hänt. Ja inte flera år men ett antal veckor och jag är inte direkt den tålmodiga typen när det gäller sånt.
Jag trivs med att inte behöva äta frukost. Det jag klarar att äta på morgonen är smörgåsar och när det inte längre var ett alternativ så hittade jag inget som passade. Varm mat går inte, då får jag kväljningar. Fil o sånt är bara tråkigt på morgonen.
Nån gång ibland blir det förmiddagsfika och då blir det en pofiber smörgås men att äta dom varje morgon, nej tack.

Detta måste testas, blir en tur till hälsokostbutiken idag..
Men får bli den billigare varianten om den finns.vilket jag hoppas för det silvriga paketet från affären ska visst inte va bra efter vad jag förstått..
Nu blir det 2 löskokta ägg mosade med smör.. yummie!
Pofibersmörgås?

Nu har det inhandlats kokosfett, provade med ca 1tsk i kaffet.
smakade ingenting..
Pofibersmörgås ja, superenkelt.
2 ägg vispas väldigt hårt
1,5 dl pofiber eller som jag 3 dl för jag gillar inte äggsmaken
ev 1/2 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
vätska tills det blir ganska lös
klicka ut på plåt i den storlek du vill ha dom, platta ut dom lite
Ugnen 200-225 grader tills dom fått lite färg
Kör med extra virgin i kaffe och steker och smakar av med smörklick allt mer sällan. Hållt på ca4 månader med kokosfettet

MissMullig.. Har det gett nån effekt då?
Har du kf i morgonkaffet bara eller även om du dricker kaffe på kvällen?
Klarar inte rent kokosfett i kaffet, gillar det inte, men hade haft det för hälsoegenskaperna om jag tyckt det varit gott. Däremot äggmjölk funkar och jag gör det på kokosfett. Ska faktiskt börja med äggmjölk igen och dra ner på grädden =S
"En stund i taget - här & nu"

Har inte provat äggmjölk än, låter lite mysko.. blir det helt slätt eller segt och klumpliknande?

Då får jag nog ta och prova det.. :)
luddan
Jag har KF i allt kaffe även på kvällen(vissa kan vist inte det)
magen sköter sig bättre sen jag började med detta. Om den påvärkat ämnesomsättningen skall jag låta vara osagt då jag slarvat nu under sommar och höst.
Men det säjs ju att många får svårare med viktnedgång om de andvänder smör och grädde . Så jag tycker det är värt ett försök iaf
Fortsätter med det ändå för att det lär vara inflammationshämmande.