Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4747 ggr
squeezetoy
0

Slöseri med ekologisk mjölk?

Den tanken var det första jag tänkte när jag upptäckte att det görs minimjölk på eko-mjölk.

Det känns verkligen som att förstöra en bra råvara. Iofs kanske inte fettskrämda ska undanhållas ekologiska alternativ, men de kanske kan låta bli just mjölken - så den istället kan bli fullfeta mjölkprodukter.

Tisdag
0

Det är väl ändå inte så mycket "mjölk" i minimjölk… Flört Några droppar blandade med vatten bara.

hemul
0

Inget slöseri egentligen. Det är ju inte precis som om grädden slängs. Den köper ju vi. Skummjölk hette det förr. Vet inte vad den hade förr fetthalt, betydligt magrare än lättmjölk var den, såg blåaktig ut.

JohanKarl
0

Var tror du ekologiskt smör kommer ifrån? 8)

squeezetoy
0

#3 Jo, men det är ju mer än minimjölk kvar när man tagit bort grädden.

JAUS
0

Minimjölk? Finns den fortfarande kvar? Jag drack lättmjölk förr i tiden, men jag klarade aldrig av den vattniga minimjölken.

hemul
0

Vad skulle det vara kvar mera menar du? De skummar ju inte grädden från ytan på mjölken. De får nog ut allt fett de vill.

Wildrat
0

Minimjölken är den mjölk som är minst bearbetad av mejerierna. Först tar de bort allt fett från mjölken (minimjölk), sen tillsätter de en del igen, olika mycket beroende på vilken sort det ska bli (0,5%, 1,5% eller 3%).

JohanKarl
0

Apropå detta - såg på ICA igår, årets dummaste produkt! Ekologisk 36%-grädde med karragenan. Man blir så ledsen Gråter.

hemul
0

Willys hade ännu dummare förut, men den blev visst kortvarig - minigrädde.

JohanKarl
0

Vi får väl hoppas att eko-karra-grädden inte säljer så bra…

Tyvärr är ju folk=får, så det lär ju sälja ändå. 'Titta, lättare eko-grädde, va bra!'

keja01
0

"Gammaldags mjölk" är allra minst bearbetad.

Kvinnlig40talist
0

"Gammaldags mjölk" var ju ekologisk förut, men man slutade med det, med motiveringen att det var så ont om ekologisk mjölk!

Nu styr man efterfrågan på ekologisk mjölk till minimjölken!!

Tänk så fiffigt!

JohanKarl
0

Det onda monopolet visar var skåpet ska stå…Rynkar på näsan