Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6614 ggr
Anand
0

Höst tankar

Hösten är inte min årstid!

Har oftast en liten Depression, egentligen inget att prata om för den kan smita förbi ganska fort men det är på hösten den kommer. Nu är den i alla fall här. Jag tror att mycket beror på att jag har isolerat mig själv.

Jag är långtids sjukskriven alltså går jag hemma. I somras gick det ju bra, det var folk överallt. Nu är det inte så, jag tar inte kontakt med folk utan går här hemma med mina ljudböcker och pysslar. Varannan vecka har jag ingen bil så då kommer jag absolut ingenstans då min skada sätter stopp för längre promenader.

Det jag märker är att ju mindre folk man träffar desto färre vill man träffa. Borde ju vara tvärtom men inte hos mig. Här om dagen tvingade min sambo med mig för han skulle till sin morbror och jag hade plockat svamp som jag tyckte han kunde ta med sig. Enkelt, ta med dig svampen tyckte jag vilket skulle innebära ytterligare en lugn stund sittandes i soffan med virkning eller stickning. Inte då, jag fick snällt följa med och vara lite socialt. Det gick bra….

Går en kurs. Efter sommaruppehållet så var det dags i augusti att åka dit för första gången men jag orkade inte. Orkade inte åka iväg dessa tre dagar. Nu är det dags nästa vecka igen. Jag måste åka! Jag vill ju ha betygen från kursen och det är ju så roligt bara man kommer dit. Jag måste åka!

Det som verkligen fungerar är LCHF! Jag har gått ner 12 kg sen i påskas och är supernöjd. Har stått still under sommaren men upptäckte igår att nu äntligen hade ytterligare 2 kg lossat. Jag läser om folk som tappar sugen och kommer tillbaka och sådana som kämpar och har det så jobbigt. Jag lider med alla er! Jag har det inte jobbigt med maten! Det är skitlätt!

Jag äter det jag vill! Skulle det någon dag bli lite för mycket kolhydrater so what! Nästa dag gör jag inte samma misstag. Jag fuskar inte medvetet, eller gör jag? Kanske, blir jag sugen på något med kolhydrater så kan jag äta det men ser till att sköta mig resten av dagen. Det konstiga är att potatis, ris o pasta inte är ett alternativ längre. Det finns inte i mitt huvud att jag ska kunna äta det igen och jag har inte ont av det heller. Det förbaskade mjölet eller stärkelse är ju oundvikligt ibland så det får väl gå. Jag tycker att detta är så enkelt så jag önskade jag hade vetat detta för 20 år sedan. Det var då det började gå uppåt på vågen.

Kokosfett på morgonen i kaffet. Protein, fett och lite grönsaker på lunch och middag. Enkelt!

Mörk choklad ibland. Jordnötter en hel del. Vin tillåts. Pofibersmörgås och kex. Kexen är perfekta om man blir sugen på något kvällstid med smör o ost på.

Jag har egentligen inget att klaga på! Idag ska jag åka till en ortoped för o få min "domm". Kan de göra nåt? Kan de hitta nåt "fel"?

Jag vill kunna gå en långpromenad! Jag vill kunna dansa igen! Jag vill kunna gräva i trädgården! Jag vill kunna bära en massa tunga saker! Jag vill kunna köra slut på mig själv, kanske under ett styrketräningspass!

Nåja, en del av de sakerna kan jag väl leva utan men att röra mig fritt utan att få ont hade inte varit dumt. Att vakna på morgonen utan värk hade inte heller varit dumt.

Nu ska jag sluta innan det blir en roman av det hela.

Jag är en välmående människa som behöver få ordning på höst tankarna och min värkande kropp Flört

Mooniq
0

Hej

Jag kan lätt erkänna att jag känner igen mig i ditt tänk till viss del. Jag har haft vinterdepressioner så länge jag kan minnas tillbaka. Förra året så tok-åt jag D-vitamin och fastän vi hade den värsta vinter i mannaminne så kändes den lätt för mig.

Jag blir folkskygg, apatisk, frusen och anti - till allt vintertid. Vill inte gå på fest, vill inte gå promenader, vill inte åka på bio (man måste ju sätta sig i en kall bil för  att komma hem), vill inte gå några kurser -det e ju mörkt och det blir sent- ja fy tusan så tråkig jag har varit..Förra vintern var detta inget problem.

Jag är väldigt styrd av ljus o mörker. Under sommaren så sover jag inte så många timmar/ natt - på vintern kan jag lätt somna in redan kl 20, bara för att det är mörkt. Att ta fram dammsugaren kl 19 i december finns inte på kartan…

Ändå är jag en frisk människa - älskar att gå långa snabba promenader till exempel..

Ger en mental klapp på axeln och hoppas att du inte känner dig ensam - och vet du  va - det e snart vår igen…=)

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

dufva
0

Håller med Mooniq.

Om du inte redan gör det så skaffa rejäla d-vitaminer Glad

Dom bästa hittar du på hälsokosten och inte på apoteket som bara har svaga sorter.

2000-4000ie om dan behöver vi från hösten och framåt.

Kanske är D-vit brist den största orsaken till att många av oss får depressionskänningar på höstkanten

bluegoose
0

Jag känner verkligen igen det där med att ju färre människor man träffar, desto mer folkskygg blir man. Det svåra är att vända trenden… Bra att du ska gå en kurs, hoppas att du hittar kraft att komma iväg på träffarna, för de kommer säkert att ge dig extra energi när du väl är inne i det.

Håller också med Mooniq - d-vitamin är en väldigt bra hjälp! Det har räddat mig undan djupare svackor de två senaste vintrarna.

Sedan: utomhusvistelse på förmiddagen/mitt på dagen. Gärna fysisk aktivitet samtidigt, men åtminstone vara ute och få lite ljus på tallkottkörteln. ;-)

Själv ska jag denna höst dessutom prova ytterligare ljustillskott med en ljusterapilampa i skrivbordsformat. Den har dimmer och kan även användas som vanlig arbetslampa. När den är fullt uppskruvad blir det verkligen ljust! Ca 20 minuter/dag lär räcka. Man får ingen extra effekt av att sitta framför lampan längre än så, men det är inte skadligt heller. Så jag har den bredvid datorn och tänker mig få en dos nyttigt ljus medan jag jobbar.

Hoppas du får goda besked hos ortopeden i dag och att de verkligen kan hjälpa dig!

Anand
0

Det blev en magnetröntgen på bäcken och höfter. Tycker jag ska bli bra så man kan få reda på om det är nåt mer än artros och varför alla dessa inflammationer.

Höstarbete i trädgården är ju så förbaskat tråkigt! Jag brukar låta allt vara för på våren får jag en riktig kick o vill vara ute jämnt.

Jag har ca 300 pelargonsticklingar i källaren och att pyssla med dom är faktiskt givande. Det är ju väldigt ljust där nere så då är det väl nyttigt med.

Förövrigt går jag i skogen så mycket jag kan, det är ju så kul o plocka svamp.

Ska nog ringa skogskompisen o höra om vi ska ut i morgon Flört

coton
0

Jag vet inte om spikmattan kan vara något för dig? Själv mår jag bra av den, den ger mig ett lugn i kroppen, en skön känsla helt enkelt, avkopplande. D-vitamin är också ett måste så här års, liksom Omega 3. Magnesium lider visst många av oss brist på också. Vad bra att du äter jordnötter -då får du i dig folsyra vilket är viktigt.