Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 8090 ggr
yvonnel
0

Potatis - eller - kul idé?

Det  är en tankegång som ligger och bökar i mitt bakhuvud, lite störande faktiskt. Men så tänkte jag på typ fiberhusk och pofiber - vad är egentligen det?

Och kom fram till att när det gäller potatis så kan man nog få bort en hel del Kh och få en produkt som liknar orginalet, inte till alla före detta älsklingsrätter men någon/några.

Om man skär en potatis i ganska smala stavar eller i tunna skivor och lägger dem i kallt vatten och byter vattnet några ggr, kanske planerar och låter det hela ta kanske 2 dagar, då har man ju sköljt ut stärkelsen och det som blir kvar är ju pofiber fast med annan form som tex potatischips eller pommes.

Nu i dagsläget har jag inte provat ( hade ju förstås inga potatisar hemma), men kunde inte avhålla mig från att skriva dessa rader när idéen tog form.

Är det någon mer som tror på denna idé så kanske vi kan göra flera försök och rapportera.

Mastersteken
0

Åh, har ingen aning om det fungerar eller ej men började genast drömma om jansons frestelse ;)

[stuxen]
0

Men jag tror att man måste i alla fall koka vattnet för att kunna få ur stärkelserna, men kan ju ha fel.

Wildrat
0

Eftersom potatis är till största delen stärkelse (efter vatten) så är det lite svårt att skölja bort den. Det lilla som följer med vattnet är tyvärr försumbart. 100g potatis innehåller 15,5g kolhydrater varav 14,9g stärkelse. Om man skulle kunna skölja bort den blir det alltså 1g fibrer kvar och 84g vatten…

#1 Gör Janson med nånting annat; rättika, squash eller nåt annat som inte smakar så mycket. Visserligan blir det inte lika mosigt men iaf…

hemul
0

yvonnel, du skulle ju faktiskt kunna kolla hur mycket stärkelse du får bort genom att torka och väga bottensatsen. Skrattande

Misstänker dock att ju mer stärkelse man får bort, desto mindre smaklig blir potatisen. Janssons/gratängen lär ju få svårare att tjockna i samma grad också.

yvonnel
0

Nästa gång jag går till affären ska jag försöka att komma ihåg att gå till potatissidan, detta måste provas. Säker på att stärkelsen fälls ut i kallt vatten men inte säker på hur stor del som blir kvar.

Kan man inte tänka sig att det i varje fall inte blir så mkt kvar av stärkelsen och att det är värt ett försök, kanske Jansson, det får kanske koka bort lite mer vätska (=grädde) eftersom just stärkelsen (=bindemedlet) är borta.

Jag skalar och väger innan jag blötlägger, allt kommer ju att ta sin lilla tid men det kan vara kul att testa. Om vi har givna värden per 100g råvara så måste det räcka att jag väger potatisen torkad även efter blötläggning.

Rättika är väl ganska starkt i smaken? Tror inte det kan kallas Jansson, men nya rätter är väl bra att komma på.

Det finns en tråd med rubrik "vad saknar ni mest", det var det som triggade . 

Så när jag gör försöket ska jag även pröva att göra chips.

Jag gillar att experimentera.

titanyah
0

Kålrabbi! det fungerar alldeles utmärkt i Jansson, är mild o fin i smaken men lite fastare än potatis. Jag gör både gratäng, jansson o potatissallad på kålrabbi. Har inte testat, men man kan säkert hyvla tunnt o göra chips också. Billig är den dessutom!

Qamilla
0

#6. Kokar du den innan, och i så fall hur länge, eller använder du den rå? Måste provas. Älskar Jansson.  Glad

dufva
0

Mina Iranska vänner kokar sitt ris i rejält med vatten (så det aldrig kokar in).

Sen sköljer dom dessutom riset ett par gånger i durkslag

När jag frågar varför säger dom att det är gammal kunskap att riset blir fettbildande om vattnet kokar in.

Har helt klart att göra med att en del av stärkelsen lakas ur med metoden.

Lchf blir det inte av det hela ändå förstås Skrattande

titanyah
0

7# Jag strimlar kålrabbi fint och lägger den rå i formen till Jansson. Den får stå i ugnen tills den är riktigt mjuk -tar lite mindre grädde än jag tar till vanlig jansson,kålrabbin ger ju ingen stärkelse som binder. Bättre att späda lite under tiden om den verkar torr. Den är nästan godast dagen efter då den fått stå till sig lite! Och till potatissallad skär jag den i små tärningar, kokar dem riktigt mjuka och blandar sen med creme fresh, majonnäs, lite senap, rödlök o kryddor. Supergott!