Nykomling
Hej,
har nu kört LCHF i en vecka och måste säga att jag mår mycket bättre. Alltid tyckt det är jobbigt med heldag i skolan för jag är hungrig hela tiden och min mage är jätte uppblåst och jag är sjukt trött och orkar inte lyssna, men allt det har försvunnit nu. Har tom tappat 6cm i midjan och lite på andra ställen med. Har inte heller känt av några omställningsbesvär. Jag har bara nååågra små frågor som jag hoppas jag kan få svar på:
*Jag älskar filodeg fylld med spenat och feta, finns det något man kan använda istället för filodegen?
*Hur vet man att man äter tillräcklig med fett? Är rädd att jag äter för lite eller för mycket.
*Remouladsås man köper, är det ett nono?
*Även fast jag tapapt cm känner jag mig större, är det för att vattnet är borta och man nu känner fettet? Låter dumt kanske men aa :P
*Är det orealistiskt att vilja tappa 15-20kg till jul? (väger 100kg och är 175 men har väldigt tung benstomme tack vara generna)
*Alla tycker jag är korkad som äter så och min mamma tror det är farligt för hälsan, hur ska man göra? ignorera? Eller när nån vill bjuda på kaka eller klagar att man inte tar potatis (främst inom släkten), hatar att tacka nej till folk om man blir bjuden :/ Dom vägrar inse faktan att jag faktiskt börjat må bättre.
Nu kommer jag inte på mera för den här gången :)
Hoppas på svar ^^

Välkommen! 
Här kommer några svar…
* En tunn omelett skulle jag ta att linda in fetan och spenaten i.
* Lägg in vad du äter en vanlig dag på minmat så får du en ungefärlig bild av ditt fett intag. Fett mängden ska bli högre än den sammanlagda mängden av protein och kolhydrater.
* Remouladen är "förmodligen" inte ok, gör egen majjo på bra olja, hacka i lite inlaggd gurka och krydda så får du en variant.
* Att man känner sig större eller mindre i början är nog individuellt, svårt att svara på men om du har tappat cm så verkar det ju vara motsatsen…
* Hur mycket och hur snabbt man går ner i vikt är också individuellt, så du får se… Ofta brukar man rekomendera att inte förlora mer än 0,5 kg i veckan, men alla är vi olika.
* Förklara för din mamma/bekanta att det nu finns flera läkare som rekomenderar denna kost. Samt de många personerna här på sidan som vittnar om en bättre hälsa, gått ner i vikt, blivit friska.
Stå på dig, inte ska du tvinga i dig några kakor eller potatisar bara för att vara artig!
Filodegen må vara tunn, men den är ju ändå gjord på vetemjöl… Gör som tisdag - en tunn omelett. Det går ju göra flera stycken och låta dem svalna, fylla, rulla ihop och förvara i kylskåpet som mellanmål, om man nu måste äta det.
Mycket bra svar ovan. Jag vill bara tillägga vad gäller remouladsåsen och andra liknande köpesåser så får du fundera över och studera innehållsförteckningen. Vad kan du tänka dig/inte tänka dig att få i dig vad gäller tillsatser, socker, dåliga oljor, etc och vad kan du tänka dig att tillverka själv? På färdiga såser ska det stå näringsinnehåll med mängd kolhydrater. Generellt är det ju bättre att själv göra maten så mycket som möjligt från grunden men ibland kan t ex tidsbrist göra att det kan kännas ok att då och då ta lite köpesås om den har lågt kolhydratinnehåll. Du avgör.

Att jag kände mig större visade sig vara för lingonveckan bestämde sig att hälsa på, då känner jag mig alltid stor som en flodhäst :P
Får börja göra egen remoulad och sås, inte så ofta jag äter det ändå så :)
Ska träna samtidigt så det kanske ökar fettförbränningen något.
Jag får helt enkelt stå ut med alla konstiga blickar i kassan när man handlar feta saker och när man äter med kompisar och släkt, det lägger sig nog när dom själva SER resultaten :)
Tack för svaren hittills ^^