Glatt konstaterande
I somras började jag nosa lite mer på detta med lchf. Nu så har jag (någorlunda) gått över till det (även om jag utanför mitt hem kan komma att fuska, så gör jag det inte på saker som snabba kolhydrater och jag talar om för folk hur jag vill äta vilket av de flesta endast anses positivt).
Har läst om allt det ska kunna hjälpa om man äter enligt lchf. Och jag har just konstaterat att min mage inte alls varit lika gasig (inte alls faktiskt!) under denna mensperiod som den brukar kunna vara. Detta trots alla ägg jag äter… Som inte sätter min mage i uppror alls, för övrigt.
Men visst har ägg gjort min mage upprorisk tidigare. Hur kommer det sig? Är det blandningen av ägg och kolhydrater (typ en äggsmörgås). Eller är det något annat?
Nästa steg är att försöka få pappa att se fördelarna med lchf. Han har just fått veta att han har diabetes. (Jag ber till Gud att läkaren ska vara lite mer åt Dahlqvist-hållet än åt det andra hållet.)

Tala om för honom att kött och beasås är vardagsmat. Det gillar karlar
Haha! Ja, jag får göra det! Har i alla fall gett honom länken till Dr Dahlqvists blogg. Det är ju alltid en start. Han lär gilla ägg och bacon till frukost också! (Fast han är fettskrämd som alla andra…)

Din far behöver en bok.. bestämt denna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Ja. Får köpa den till honom. Han fyller snart år.
De senaste dagarna har det varit lite si och så med mitt lchf-ande. Inte så lätt att komma hem till mamma som inte har köpt hela idén (men åtminstone har vispgrädde hemma..). Men det bevisade i alla fall det jag redan börjat ana: Bara att hålla sig till lchf en enda dag gör positiv skillnad för min mage och ju fler dagar i rad desto bättre mår den (och jag).
Har misslyckats lite ändå. Har varit hungrig på kvällen och eftersom jag just nu är hos några vänner har det varit lätt att ta en skorpa eller en smörgås. Men det är ju bara att ta nya tag. Alltid nya tag!
Nu är det dags att stoppa in den överblivna lunchen i en matlåda och ha den beredd för kvällen, utifall man kommer hem hungrig efter jobbet.