Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7127 ggr
matsmurfen
0

Provsvar på vitamin D?

Du som under en tid har tagit vitamin D3 och efter ett tag fått ta prov på 25-OH-D via t.ex vårdcentralen - vad hade du för provsvar?

Tala om vilken dos du har tagit, t.ex 2000 IE eller 400 IE, och under hur lång tid innan provtagningen. Uppge gärna flera provtagningar om du gjort det flera gånger.

Givetvis kan man inte dra några bra slutsatser av dessa uppgifter, men det kan vara intressant ändå!

hemul
0

Jag tog i början på juli. Börade med D i höstas, 2000 IE. Gick i slutet på mars över till annan sort, 5000 IE.

Resultat: 151 mmol/l (75-250 är optimal nivå enl. labbet)

Jag har förstås inget värde från tiden innan tillskott. DET hade ju gjort det mer intressant. Men jag tycks ha hamnat väldigt rätt ivf.

Var även mycket i solen de fina perioderna i somras.

sepersl
0

jag har läst någonstans att blodprov inte är 100%-igt då d-vitamin även lagras i lever, hjärna och ett organ till som jag inte minns och de lagerna syns ej med blodprov.

Undrar om jag inte läste det på Sanna Ehdins blogg eller liknande…

matsmurfen
0

Tack för ditt svar hemul, jag har sett flera liknande provtagningar förut (minns inte var) efter liknande dosering. Intressant att nivån inte stiger mer…  tar du fler prover så får du gärna rapportera dessa igen.

hemul
0

Ja, det ska jag göra. Men det blir inte förrän nästa sommar i så fall då jag ändå går på årlig koll.

Jo, proverna är osäkra, men jag tror inte det beror på att D-vit lagras i kroppen. Tvärtom har ju feta människor större behov av D-vit just p.g.a. att det lagras i fettvävnaden. Det lagrade vitaminet tycks alltså inte vara omedelbart tillgängligt.
http://www.vitamindhealth.org/?cat=11

Just av den anledningen ska jag försöka få ta ett nytt prov nästa år. Jag går äntligen ner i vikt nu och det vore ju intressant att se om det förändrar bilden. Jag antar att när fettet förbrukas så frigörs D-vitaminet. Har även skippat fiskolja och äter dagligen lite fet fisk istället. Det är ju ytterligare en källa.

Annviol
0

Jag tog D-vitaminkoncentration i slutet november förra året. Jag var även gravid då. Dos 4000 enheter per dag. Koncentration 150 mmol/l.

Pasi
0

Vill man veta relationen mellan dos och 25(OH)D-värde så måste man ta med vikten - därför är dosen per kg kroppsvikt mycket intressantare.