Sandras tråd
Hej!
Nu blir det äntligen av, har funderat på detta i ett år snart, på att göra en egen tråd här. Nu händer det!
OM MIG:
Ålder: 23
Yrke: Personlig assistent/egen företagare -sensomotorisk reflexpedagog
Längd: 1.8 m.
Vikt: 60 kg
Tränar: Yoga och gym på F&S, promenader
LCHF: Sedan Aug -09. Inga mejeriprodukter. För tillfället inga grönsaker heller, till största delen animaliskt alltså
Hälsovinster: Inte intagit någon huvudvärsktablett från starten. Pollenallergi borta, päls fortfarande kvar, iaf vad gäller katt, häst skall snart testas!
Näst intill obefintligt sockersug eller alkoholsug
Väntar fortfarande på: Mensen, har PCO, blivit behandlad med akupunktur åtta gånger utan resultat, står i valet och kvalet om jag skall fortsätta
Bättre ätbeteende. Jag äter när jag är trött, ratslös, orolig, ledsen. Jag finner ätandet som en väldigt trevlig sysselsättning och mättnadssignalerna fungerar inte riktigt som de skall
Jag startar tråden för att dela med mig av min mat-dag. Hur jag äter, vad jag äter, varför jag äter, varför jag äter det jag äter, osv…

Igår var en kass dag, mat-mässigt. Började visserligen bra med frukosten, 3,5 ägg och en halv burk tonfisk, mycket kokosfett till. Men blev sedan rastlös, trött, tappade koncentrationsförmågan när jag skulle plugga och jag öpnnade en påse med fläsksvålar. Tillät mig först bara två nävar. Sedan lite mer plock under tiden jag vek tvätt och gjorde mig iordning inför kvällen. Sen fick det vara nog! Blev trött på mig själv, var ju mätt, och skulle äta kvällsmat inom en timme.
17.00 Lax, en filé, 1,5 msk kokosfett
18.00 födelsedagsfika, jag intar endast ett glas vatten. ifrågasättande ifrån mina kompisar "är det inte tråkigt att aldrig kunna äta?" "nej, jag lider inte (men det verkar vara andra i det här rummet som gör det?)"
21.30 sitter på jobbet, familje-mamman gräver i påsar med nötter, gör iordning en talrik med ypuhurt till sig själv och en fralla till familje-pappan. jag lyssnar uppmärksamt, vill också äta! Inte hungrig, men vill äta. Dock finns det inget som jag kan äta, så då blir det inget, lika bra.

Fredagen var en mycket bättre dag!
9.00 frukost, 3,5 ägg, 1/2 burk tonfiksk, 1,5 msk kokosfett, inga sug senare under dagen, skönt!
15.00 gyminstruktion, inget ansträngande eftersom det bara var en instruktion. hade ändå med mig mat till efteråt eftersom jag skulle jobba och ha en klient. ville inte riskera att bli hungrig och trött för att jag inte hade ätit. Blev 2,5 ägg i omelett där. faktiskt så fungerade mättnadskänslorna, och jag kunde lägga ned det som blev över när jag kände mig mätt. precis som på frukost.
20.00 hemma efter gym och klient. trött och hungrig. en schnitzel på ca 120 g och 1,5 msk kokosfett slinker ned i TV-soffan. Det är fredag och jag får sitta och hetsäta fläsksvålar. är det för att jag får som det plötsligt inte lockar så mycket? Men, det är ju fredag, så påsen åker fram. Äter tills jag mår illa och går sedan och lägger mig

Lördag, började med loppmarknad och inköp av en skänk. Skulle sedan gått på ypogapass kl 10 men då jag stod och velade för länge vid skänken så hann jag inte. tråkigt. Blev iaf frukost vid 11. 3 ägg och 1/2 burk tonfisk, 1.5 msk kokosfett. åt tills jag blev mätt och kunde lämna resten
18.00 nästa mål mat, gammal fiskgryta. ca 125 g lax, 1/4 burk kokosmjölk och lök, som jag rensade ut, 1,5 msk kokosfett. egentligen för nära kände jag, var inte alls hungrig, fick tvinga mig i maten, var tvungen att äta då jag skulle iväg till kompisar på spelkväll. hade "fuskat" lite innan med en näve fläsksvålar. kan ju vara det som förstörde aptiten med *blink blink* Troligtvis. Åt fläsksvålarna av tristess. Uttråkning
20.00 skålen med fläskvålar kommer fram hos mina kompisar, första gången jag blir bjuden på detta, trevligt. Jag tror den stå orörd 30-60 minuter innan jag ger mig på den. När klockan är midnatt är påsen nästan slut, och det är bara jag som ätit hela kvällen. Dock har jag ätit långsamt och njutit av varje snacksis. Det är tydligen trevligare att äta i sällskap :)
Cyklar hem och jag tänker en kort stund om jag skall fortsätta äta när jag kommer hem. gör inte detta, utan går och lägger mig

Tisdag, började med gymmet. Blev ett långt pass, inte alls planerat, men jag har blivit instruerad till 3 set. det tar ju en evighet. imorgon blir det bara ett set, i full effekt ;) Så det blev sen frukost, och stor. 6 ägg och en halv burk tonfisk, 2 msk kokosfett. åt upp allt. inte på en gång, men efter 2 timmar åt jag upp det jag lämnat.
18.30, kvällsmat på jobbet. stekt köttfärs och 1,5 msk kokosfett. var egentligen för mycket, och egentligen skulle jag lämnat när jag kände att det var tillräckligt.
21.00, hemma efter jobbet. vill äta en talrik yoghurt, vilket är år sedan. det får bli ett glas vatten till dagboksskrivandet. jag var ju inte hugrig, kände mig bara ensam.
midnatt. vaknar av att jag må illa. troligen åt jag för mycket köttfärs. är uppe på toa, men kan inte spy. ställer in en spann vid sängen men "klarar mig"

onsdag, trots normal frukost, i normal tid (kl. 9) , är jag hungrig vid 17. eller? kan inte sluta tänka på mat i alla fall. är det styrketräningen som triggar aptiten? ändå slurpade jag i mig lite fett när jag gjorde lax inför helgen.
helgen spenderas på annan ort, vilket innebär ruckade matrutiner. lunchen kommer att intas på restaurang, som har blivit meddelade om vad jag kan resp. inte kan äta. spännande det här, kan ju bli precis hur som helst. till frukost och kvällsmat har jag iaf tillgång till kök, så då vet jag hur mina måltider ser ut, vilket känns skönt. det kommer också bli 3 mål mat om dagen, nu när jag precis ställt in mig på 2 mål mat. men, man kan inte få allt. det är bara i 4 dagar.
2 mål mat om dagen passar för övrigt mig utmärkt, då jag ofta kände att detinte hann gå tillräckligt lång tid mellan måltiderna när jag skulle äta 3 gånger. kändes inte som att jag gjorde annat än åt. även om jag fortfarande "hänger upp" dagen på mina måltidet, dvs när jag skall äta dem. men det kanske alla gör?
kommentera gärna den som vill :) gäller alla inlägg
Det verkar gå bra för dig med lchf :)
Blir du sugen på "otillåtna" saker ibland också, eller är det alltid inom kostens gränser som du okynnesäter så att säga? Varför äter du så väldigt strikt, utan några mjölkprodukter, grönsaker mm.? Känner du att du mår bäst då?
Själv kan jag få extra tankar på mat och småätande om jag ställer höga krav på mig själv om vad jag absolut inre ska äta. Som du skrev i ett inlägg blir det inte lika intressant när det är tillåtet. Jag har också svårt att hålla mig ifrån småätandet när jag har tråkigt, är rastlös mm. Ost och salami- och skinkbitar är mitt snacks. För mig brukar det hjälpa att inte ha något förbud mot att äta mellan måltiderna, men när jag börjar få tankar på det så frågar jag mig själv "Är jag verkligen sugen på det här nu?" "Kommer det vara lika gott som jag tänker mig och kommer det ta bort min tristess/mina dåliga känslor/etc.?" "Kommer det kännas bra efteråt när jag har ätit det jag är sugen på eller mår jag bättre av att låta bli?" Om svaret på frågorna blir att ja, jag är verkligen sugen och jag kommer må bra efteråt, så är det helt ok att äta och då känns det inte fel. Men ofta blir svaret att jag egentligen inte är så sugen och vet att det inte kommer kännas så bra som jag inbillar mig och då låter jag bli att äta. Ibland sker det ju av rena farten och då kan det hjälpa att bara stanna upp och tänka efter lite. :)
Lycka till i fortsättningen!

#6 åh, vad trelvigt med en kommentar :)
anledningen till att jag är så strikt är candida och pco. candidan gör att jag inte tål mjölkprodukter, inte ens smör, iaf inte på regelbunden basis. något fusk här och där kan gå an.
och eftersom pco'n påverkas av inslulinutsöndringen håller jag nere på grönsakerna där med. dels, dels på grund av att jag kom på att jag köpte grönsaker för att "man skall äta grönsaker" medan det är många som har uppnått bättre hälsa genom NCHF. så jag ger det ett försök!
det här med ätandet, jag frågar mig ofta, "löser det verkligen någonting genom att jag äter?" oftast blir ju svaret nej. men nej, jag blir aldrig sugen på förbjudna grejer. eller, jo, det kan jag bli, men jag faller aldrig för det suget. äter jag, så äter jag något tillåtet.
Ok, då förstår jag! Så länge du mår bra är ju allt frid och fröjd :)
Det viktigaste när man har ätit utan att egentligen behövt tror jag är att inte "slå på sig själv", utan säga till sig själv ungefär "Ok, nu åt jag visst lite för mycket och fick ont i magen, men det är inte så farligt. Jag är bra ändå. Nästa gång jag blir sugen kanske jag kan äta lite mindre" osv. Man behöver ju inte må mer dåligt av det än kroppen redan ser till att man gör.
Det där med grönsaker känner jag igen. I min korg brukar det alltid slinka ner någon grönsak fast det inte var det jag skulle handla. Tror det kommer av att det kändes så bra och "duktigt" förr i tiden när jag handlade och hade en massa grönt i korgen. Jag är inte speciellt sugen på grönsaker, utan köper och äter mest av vana. Nu när jag vet att det inte är så näringsrikt och nödvändigt som jag trott så kanske jag ska börja lägga pengarna på det nyttiga köttet istället! Jag har bara ätit lchf i några veckor så alla förändringar och insikter kommer nog efterhand!
Fortsätt skriv i din tråd! Tyckte det var intressant att ta del av dina tankar kring din "matdag" och ätande så jag kommer säkert kika in igen.

Som min kurator säger "var inte så hård mot dig själv, sandra!" varför straffa sig fler gånger än en? magont är väl straff nog?
nu är jag så himla mätt. och ser fram emot att få öppna min matsäck på tåget ikväll. att äta är en trevlig syssla, helt enkelt. fast jag är så mätt att jag kan spy om jag äter något, så ser jag fram emot detta. något måste ju vara fel?
10.00 brunch, efter träning. 6 ägg och ½burk tonfisk och 2 msk kokosfett. så mätt!

Kramp, kramp, kramp
Helgen har spenderats på annan ort. Det har blvit en hel del grönsaker, majonnässåser och även morötter… Livsmedel jag inte är van vid att äta längre, men det har fått gå den här helgen.
De tre sista nätterna har jag vaknat ca 5 ggr/natt av kramp. Vet inte om det är på grund av maten, eller att jag inte stretchat vaden varje dag som jag brukar göra.
Nu är jag hemma igen, och skall försöka komma in i mina vanliga rutiner igen. Och, hitta mina rutiner. När vill jag äta? När vill jag ta min promenad? När blir jag hungrig?
Det har varit en helg full med tänkande. "Ta ansvar för ditt eget liv" Det är vad jag skall försöka göra nu. Jag blir gråtfärdig när jag skriver det här. Jag tänker på hur jag har betett mig, lämnat över mitt liv till alla andra "här, ta hand om mig, gör vad ni tycker är bäst" så barnsligt. nu skall det bli ändring. nu skall det bli ändring!!! Och det innebär träning. träning, träning, träning, av mitt rörelsemönster. det måste bli rätt. allt skall bli som det skulle.
kanske måste jag ringa tandläkaren i alla fall, för undersökning, biter ihop käkarna under natten. det är inte bra.
akupunkturen blev avbokad, skulle varit där imorgon. jag tror att jag kan få ordning på det här ändå, faktiskt, genom reflexintegrering. värt ett försök?
Vadkramper kan komma av magnesiumbrist. Inte helt ovanligt när man äter LCHF, men ganska lätt att komma tillrätta med.
Vad kul att läsa så ingående om hur du äter och hur din vardag ser ut. Jag äter själv LCHF för andra gången och har gjort det i drygt en månad nu men inte gått ner i vikt. Förra gången jag åt LCHF (vår 09) gick jag ner i vikt till en trivselvikt på ca 56 kilo. Nu väger jag ca 63 kg och vill ner igen men inget händer. Kan du komma med tips?
Äter rätt strikt och har inget sötsug så jag har inte överätit eller fuskat.
Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

#11 jo, jag vet om det här med magnesiumbrist. men då jag vill äta så naturligt som bara möjligt så vill jag undvika tillskott. inbillar mig att kroppen är i en omställningsfas, eller att det beror på att mina ben inte fungerar som de skall i övrigt heller. jag väntar och ser. igår stretchade jag vaden, drack ett glas vatten och lade en kniv under madrassen innan jag gick och lade mig, och hade faktiskt mindre kramper inatt.
#12. tips? ja, det beror på hur du äter nu :) men har du testat att utesluta mjölkprodukter?
satt och tänkte på mitt ätbeteende igår. insåg att det inte blir någon vanlig "mysa-äta-framför-tv'n-helg" den här helgen, då jag jobbar natt lör-sön. mina fläsksvålar då? övervägde att kompromissa, lägga helgen tor-fre istället. kom på mig själv med att likna mitt beteende vid en alkoholist. så, egentligen borde jag helt enkelt sluta äta fläsksvålar framför Tv'n? inte för att fläsksvålar är onyttigt, utan för att få stop på själva beteendet? vi får se, det här är in inre konflikt för mig. jag har ju växt upp med fredagsmys. hela fredagen är en känsla av att "i kväll händer det! myset" det sitter kvar. dags att skiljas?
tisdagen,
gick upp lite senare. handlade. frukost kl 10. 4 ägg, ½ burk tonfisk, 1,5 msk kokosfett. lagt märke till en sak. när jag börjar bli mätt, då äter jag fortare. jag liksom stressar i mig maten, som för att hinna få ner allt innan jag bli för mätt.
efm. på jobbet. helt slut. trött. huvudvärk. trodde jag skulle tuppa av. drack vatten. var inte hungrig, men efter kvällsmat piggnade jag ändå till mig ordentligt. omställning från 3 till 2 måltider per dag som spökade kanske?
18.30 kvällsmat, på jobbet. lövbiff, ca 100g. lite kokosmjölk. insåg själv att 1,5 msk kokosfett hade blivit för mycket, och fast att allt redan låg i matburken så plockade jag helt enkelt bort lite, och sparade, tog med hem igen. aldrig hänt förut.
får se hur den här dagen blir, började med styrketräning, frukost kl 9.30. 4 ägg, ½ burk tonfisk, 2 msk kokosfett. har en tendens att bli hungrig inom några timmar igen efter träning, i så fall äter jag helt enkelt. gjorde omeletten på 6 ägg, så det finns om det skulle vara så.
#13 Varför lägger du en kniv under madrassen???
Jag får också kramp i benen på natten, men det har minskat sedan jag började med Magnesiumtabletter. Har ätit strikt enl. LCHF i 1 1/2 år, så man tycker att omställningsbesvären borde vara över.

#13, någon tipsade om att det kunde hjälpa, på detta forum tror jag. så jag gör ett försök :) inatt har jag vaknat av kramper, men inte behövt gå upp och stretcha som jag brukar behöva. så, det går framåt. tror jag.
har nu ätit enligt melodin "vänta med frukosten, träna eller ta en promenad först, slå ihop frukost och lunch, och sen kvällsmat på kvällen" två mål om dagen. men ush, det funkar nog inte. det är ju trevligtatt äta, så varför inte göra det 3 ggr om dagen då? haha. och det är trevligt att börja dagen med en måltid. till morgonradion. nej, jag går tillbaka. fr.om. imorgon. tror jag. velerier var det här!
onsdagen, jag åt upp omeletten innan jag började jobba. framåt 16 började jag inbilla mig att jag var hungrig, det låg 2 kokta ägg på jobbet som mycket väl hade kunnat slinka ned. jag lyckades låta bli. upptäcker sen när jag äter kvällsmat att jag ju inte alls var så värst hungrig. blir mätt fort. på ca 100g. torsk och en äggula och 1msk kokosfett. vad är detta? varför inbillar jag mig att jag är hungrig? jag vill stänga av hjärnans mat-tänk-funktion!
mat skall ju vara njutning.
För mej passar det att äta 3 ggr. om dagen. Frukost, lätt lunch ( oftast 1 LCHF-bröd med ost + 2 kokta ägg och kaffe ) och lite stadigare middag. Det blir ändå 5 timmar mellan måltiderna, längre tycker jag inte att man ska vänta.

Helt slut är jag. det tar på krafterna att gå till kurator, ringa kommunens alla skolor, och sen försöka shoppa. huvudvärk och trötthetsvärk i benet…
Jag har magrat något fruktansvärt. äter jag för lite? vare sig jag äter kött eller fisk brukar det ligga på ca 100g. vid varje portion, lunch som kvällsmat. till frukost blir det (numera) 2 ägg, ½ burk tonfisk. och så en msk kokosfett till varje måltid. jag blir mätt. har jag omedvetet förminskat magsäcken? eller äter jag för lite proteiner?
Jag väntar på att min kropp skalll bli som den skall vara. Läste Mats Forsenbergs artikel i LCHF-magasinet. Han lovar att jag skall få den kropp det är meningen att jag skall ha. Hur länge dröjer det? Har ätit ganska strikt NCHF i en månad nu. Kanske för tidigt att se resultat? gymar ju med, och inbillar mig att jag skall bygga muskler. Jag är väl för otålig helt enkelt. Jag traglar vidare.
ikväll blev det ca 100 g högrev. aldrig tillagat detta förut, men det var ju himmelens gott. och så 1 msk kokosfett, så klart! Sparade kokvattnet. inbillar mig att det finns nånting nyttigt i det? proteiner? fett?
hur nyttigt är egentligen nötkött i förhållande till griskött? griskött är ju billigare och fetare. jag tänker på Omega-3/6 och så. O-6-halten är ju högre i gris än nöt, väl?
imorgon, som sagt, blir det 3 mål mat om dagen igen. efter gymet planerar jag en omelett (och en före) och sen lunch. och så kvällsmat på jobbet. så, det blir väl 4 måltider imorgon då? men jag tror jag behöver det. jag blir snart hungrig efter första måltiden efter träning. då måste jag äta.
egentligen har jag kanske varit för snabb med att börja träna efter övergång till NCHF, men jag vill ju bygga muskler. jag kör på ett tag till, vi får se om jag krashar.

Dagen började med frukost, 2 ägg, ½burk tonfisk, 1 msk kokosfett. Kändes bra, men var lite stressad. svårt det här med att ha tider att passa, och jag vill ha gjort en massa saker, innan jag skall börja jobba. och helst kunna ta det någorlunda lungt, jag vill inte stressa! tror jag skall lägga mig på sängen en stund innan lunch sen. och slappna av.
gymade, handlade, åt två ägg i omelett när jag kom hem, för att fylla på proteinet efter träningen. sen blir det unch vid 13, 100 g. högrev, 1 msk kokosfett planeras :)

Fredag, kvällsmat på jobbet, insåg att det låg för mycket fisk i matlådan, lät bli att värma upp allt helt enkelt, och resterna blev ingredienser i en omelett till lunchen idag.
sen blev det fläsksvålar när jag kom hem, lyckades sluta äta innan jag började må illa, hurra för mig :)
Kör ju som bekant NCHF. Min arbetsledare, som är shaman, sade igår att hon såg i min aura att jag börjar få vitaminbrist. gjorde mig lite nervös. kan det vara så att jag är i någon sorts omställningfas, och kroppen ännu inte lärt sig att ta upp alla vitaminer ur den animaliska maten? blev ju också en del sallad förra helgen, kan det påverka omställningen? "ingen kris ännu" sade hon, så jag väntar på att det skall vända, kommer det att göra det? Många är det ju som säger att man får i sig alla vitaminer och näringsämnen på enbart fett och animalisk mat, har de fel? Eller är det för att jag styrketränar? drar träningen ut vitaminerna?
någon som kan räta ut dessa frågetecken?
Jag blir inte klok på antalet måltider om dagen. vad är det för poäng med att sätta sig ner och äta, när portionerna ändå är så himla små? Då hade det väl varit bättre att göra som Mats Forsenberg egentligen, duka upp fest-måltid en gång om dagen, eller varannan dag? småäter däremot gör jag gärna, norpar åt mig en näve av nånting, "bara för att", det går väl aldrig ihop?
skulle vilja testa att se hur länge jag kan dra ut på tiden mellan måltiderna egentligen. en vecka jag jobbar mycket nätter kanske… men då får jag väl inte styrketräna kan jag tänka mig :(
lördag, frukost kl 8, 2 ägg, ½ burk tonfisk, 1 msk kokosfett, yoga på det.
Lunch kl. 13 2 ägg, 50 g. torsk, 1 msk kokosfett
snart kvällsmat: ca 100g. högrev, 1 msk kokosfett (blev iofs en näve fläsksvålar vid 17-tiden)
ni ser, det är inga stora portioner, vad är poängen med så små portioner? Jag måste hitta en ät-rutin som passar mig och min vardag!
inatt skall jag jobba, och jag planerar att ta med mig en lite burk fläsksvälar, ifall jag kan sitta ner och ta det lungt, i det ständigt ätande hushållet…

Idag har jag tänkt "jävla diet. varför gör jag det här? är vinsterna verkligen så stora?" Familjemiddag, och jag har inte kunnat äta: mammas goda svampsås, bullar, tårta. saknat det, faktiskt. nu känner jag att jag har kommit såpass långt att jag kan fuska när jag vill. Men, idag har jag känt mig förkyld, och ville helt enkelt inte belasta kroppen mer än nödvändigt. tror den har nog att jobba med min förkylning. och dessutom, visst gynnar kolhydrater inflammationer? så, det kändes som det var bäst att låta bli. också, när jag är förkyld, och trött, då vill jag äta, helst godis. tänk, jag har inte ätit godis på 13 månader! eller, choklad har jag ju ätit, men det räknar jag inte med, godis är sånt där färgglatt sött.
men jag räknar inte med att det blir någon långdragen förkylning det här, de brukar inte vara längre än 24 h sen jag började med LCHF. så jag är nog frisk imorgon. och för att hjälpa mig själv på traven har jag kokat ingefära-vatten, skurit upp en citron, och sen skall jag kolla om det går att använda vitlöken på fisken, om den inte är för gammal. Känner mig i alla fall på bättringsvägen nu, härligt :)
8.00 frukost, 2 ägg, ½burk tonfisk, 1 msk kokosfett
12.00 middag, karréstek, broccoli, blomkål, haricots verts, morötter. ingen idealisk middag, men man kan inte få allt.
ikväll, kvällsmat, stekt rödspätta, ca 100g. 1 msk kokosfett