Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8665 ggr
Sarre
0

Bara lite Lchf?

Hej!

Jag har precis fått upp ögonen för LCHF, då jag känner att min mage reagerar på bröd, pasta m.m.

Jag vill inte vara för strikt med att ta bort Kolhydrater, men jag vill bli av med sötsug, och allt detta mjöl som finns överrallt!

Går det att käka "vanliga" gräddsåser som jag normalt sett gör och kött, samt grönsaker och sedan ibland ta en potatis eller lite pasta när jag verkligen inte kan välja bort det?  Det kan ju vara vid de tillfällena då man är bortbjuden. Handlar ju inte om jättefrossa, men ändå?

Iom. att jag kommer äta mer "fet" mat som korv och bacon osv….får man motsatt effekt om man äter kollisar nån gång i månaden? Dvs, skenar iväg i vikt? Eller räcker det bara att se upp så att man inte faller tillbaka in till sockersuget?

Tacksam för svar!

Mvh Sara

nyborjare08
0

Det beror på Glad Om du är frisk i övrigt, normalviktig och tränar så funkar det säkert bra. Men du skriver att du har sötsug och risken finns att du inte blir av med det om du fortsätter med mjölrika produkter som pasta. Rotfrukter är i så fall bättre. Jag tror att du får testa helt enkelt!

Man kan ju hantera bjudningar på lite olika sätt. Antingen äter man det som bjuds för att vara värden till lags (och kanske mår dåligt av det beroende på hur känslig man är) eller så förvarnar man om hur man äter/inte äter, eller så tar man lite pasta, föser runt den på tallriken och döljer den till sist under servetten Glad

yvonnel
0

Annika D. brukar säga om pasta att man kan äta köttfärssås med lite pasta istället för tvärtom och i början behöver man lite omställningstid så det låter väl bra. Men gräddsåsen behöver ju inget mjöl, ingen annan sås heller, det går ju att låta skyn koka in om det känns för mycket vattnigt.

MimLan
0

Sötsuget kan du bara bli av med på din kropps villkor. Om det går att äta spannmål eller annat ändå, kan du bara testa själv.

Rekommenderar dock hellre rotfrukter än spannmål (bröd/pasta) om du vill ligga lite högre i kolhydraterna när du väljer själv.

Sarre
0

Ok,

tack för alla svar!

Jag gillar inte att tacka nej till mat som man blir bjuden på, eller fika. Men då vet jag att det inte är helt kört att äta lite om man måste. I övrigt är jag normalviktig och tränar 4 gånger i veckan.

Ska börja med Lchf för magens skull, inte för att gå ner i vikt.

Mvh Sara

Zepp
0

Då äter du som jag gör, jag är inte så himla rädd om det skulle slinka ner en halv potatis, det blir inte många gram kolhydrater iallafall.

Oandra sidan kan jag i veckor mer eller mindre leva på noll kolhydrater, mest för att jag inte ids greja med grönsaker när jag kommer hem sent på kvällen.

Försök tillenbörjan att köpa så bra råvaror som möjligt, så lite hel o halvfabrikat så är du halvägs och är du inte rädd för naturligt fett så behövs inte så mycket utfyllnad på tallriken, man blir mätt på kött, fet sås och lite grönsaker.

Man behöver inte bli kolhydratskrämd bara för att man drar ner på dessa, det handlar nog mest om att ta dem från bra källor.. där andra nyttigheter kommer i samma förpackning.. typ grönsaker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sarre
0

Zepp, precis.

Äter aldrig halvfabrikat. Gör all mat från scratch.

Korv är iofs. halvfabrikat…eller vad räknas det som? För det är vad jag förstår ok att käka?

Mvh Sara

Zepp
0

Korv kan vara lite allt möjligt faktist beroende på innehåll.. allt från någon kemisk blandning med stänk av animaliska råvaror till en alldeles utmärkt blandning av köttråvara med kryddor.

Äter själv korv ibland.. man blir fort trött på det tycker jag men det duger som snabbmat, helst stekt i smör med ägg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MegN
0

Falukorv och liknande är väl de sämsta alternativen, medan korv där man fortfarande kan urskilja köttråvaran (typ gustavskorv etc) är de bästa. Tyvärr är ofta de köttigare korvarna lite magrare, men har man tur kan man hitta även "bra" korvar mer helt ok fetthalt. Jag har en köttproducent någon km bort  (www.fornebykott.se) som gör egen korv på ekologiska grisar, och hans korvar är suveräna! Tyvärr anser resten av familjen att de utgör "plock-mat" i kylen så det är inget kvar när man ska laga mat av dem…!