LCHF-RAW FOOD
Hej, är ny här och visste inte riktigt var jag skulle posta detta inlägget, kanske finns det en moderator som vill flytta det till lämpligare ställe, gör så då.
Alltså frågan/min fundering: jag är lite fast på både detta med lchf, men även raw food. Hur funkar det kanske någon undrar, det gör jag med :-).
Eftersom jag kan se hälsofördelarna med båda sätten att äta så vill jag finna en egen kombo som passar mig, ska jag få i mig kolisar, vilket jag vill ibland, så vill jag ha bästa sorten och jag tycker att raw food verkar vara rätt då. Dessutom får man i sig mycket vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra bra spårämnen.
Så, någon som har en åsikt om detta, kanske tom egen erfarenhet?
Vänligen tack från mig! :-)

Råbiff! 

Har oxo varit inne på liknande funderingar. Tyvärr tycker jag det oftast ha blivit motsägelsefulla argument. T.ex. Reneé Voltaire förespråkar ju vissa oljor för att man t.ex. ska få i sig Omega-3. Men enligt LCHF-kunskaperna jag fått så kan man inte tillgodogöra sig O3 om det inte har processats av ett djur först.
Så långt tror jag LCHF är närmare sanningen och undrar om inte Raw Food ligger ganska nära vegan / vego vilket av vissa ivrigt förespråkas vara människans bästa föda vilket bl.a. sågas i boken Vegomyten.
Det är klart att argumenten blir motsägelsefulla, särskilt i detta fallet, det är som svart eller vitt, finns inga gråskalor i dessa två "religioner".
Det är det här som är intressant tycker jag, att varje sätt att äta på: lchf, raw food, gi osv, alla metoder är den "rätta" enligt varje metods förespråkare, men är det så, finns det bara ett rätt sätt att äta på? Det tror inte jag, alla metoderna kan säkert överbevisa och nedgöra varandra till dödagar med olika undersökningar och expertis. Jag tror att man själv ska finna sin egen rätta väg.
Enligt damen Veronica B. som införde detta med gröna smoothies (groddar, bladgrönt och bär) och nästan enbart lever på det, så är proteienet från djurriket inte överlägset det från växtriket, det är en myt hävdar hon. Ja, se så olika det kan vara!
Det finns (allt)för många gudar och religioner inom kosthåll och sätt att förhålla sig till mat, det är sannerligen inte enkelt för den lilla människan att välja vad som kan passa bäst.
Som jag har förstått det bör man äta kött och fisk rått och grönsakerna kokta, då får vi i oss mest nyttigheter.

Mnja.. nu kan man väl äta RAWfod med lchf oxå.. men rawfood ger totalt mindre vitaminer o näring än lagom tillagad mat!
Det handlar om att vi har svårt att bryta ner och tillgodogöra oss olagad mat.. vi har så att säga som enda art flyttat en stor del av matsmältningen utanför kroppen!
Matlagningen är förmodligen det som gjort oss till det vi är.. Homo Sapiens Sapiens!
Tex så tillgodogör vi oss mindre av rått kött än tillagat.. vissa vitaminer och anant måste cellerna spräckas med upphettning för att vi skall kunna ta upp det!
"Men var det energität animalisk föda som låg bakom förändringen? Eller var det att maten lagades till vid eld och därigenom blev lättare att smälta och näringsrikare? Forskare har länge ansett att det var när våra förfäder började äta kött som de fick råd att utveckla en stor och energikrävande hjärna. Animalisk föda Lars Werdelin säger att man inte vet varför hjärnan började växa. Men när processen väl kommit igång påverkades den av olika faktorer, och bland dessa fanns en bättre och energirikare kost. Det blev en feedback - med större hjärnor blev urmänniskorna bättre på att hitta näringsrik mat, och så fortsatte processen mot allt intelligentare varelser."
"Studier av nutida människor som lever på extrema dieter, som enbart rå föda, har bekräftat tillagningens betydelse. Om födan var vegetabilisk, med grönsaker och bär, måste personerna konsumera fem kilo mat för att täcka dagsbehovet om cirka 2000 kalorier. Om rått kött ingick i dieten blev den energitätare, men det krävdes ändå cirka tre kilo mat för att fylla kaloribehovet. En kontrollgrupp som åt blandad kost med tillagad vegetabilisk och animalisk föda behövde bara äta knappt två kilo mat."
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution_856959.svd
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Raw food! Oavsett om det är mycket grönsaker eller mycket rått kött, om det är något som ger mig magtrassel och gaser så är det detta. Likadant om man blandar för mycekt olika sorters mat.
Tanken är la god 'på pappret' men jag tycker det är otrevligt med rått kött och olagade grönsaker. Dessutom i dessa importerade grönsaks-salmonellatider är det inte kul å äta sånt.
Ost och smör däremot går bra i 'rått' skick ;)

Där jag jobbar nu har jag inte möjlighet att värma mat, så det blir råbiff så gott som varje dag. Varierat med kokta ägg. Lite trist kanske, men jag står faktiskt ut utan att klaga!
Är det inte enklare att äta mat som inte behöver antioxidanter för att mota bort effekterna av dålig kost?
Såg rätt nyligen något program där det blev ridå för att äta råa morötter om man tänkt sig att det skulle vara bättre. Kokta morötter gav långt mer betakaroten för oss att ta upp. Men jag tror förvisso att det är bra käkmotion att tugga på en morot.
Rått kött och rå fisk kan vi lämna därhän, raw foodarna äter inte sådant, ej heller ägg. Inget animaliskt. Övriga maten får upphettas till max 42 grader, men helst inte alls för att bevara alla näringsämnen.
Det är mycket frön, nötter, kallpressade oljor, alger, frukt och bär, grönsaker, groddar, honung, vissa sädesslag, rotsaker och sk superfoods.
Tror inte alls att detta är dålig mat, tvärtom så finns där säkert guldkorn att plocka, jag är mer förundrad över att man lyckas hålla sig mätt och nöjd på det.

En av finesserna med råa grönsaker är att man kan äta rätt mycket utan att vi tar upp särskildt mycket vare sig näring eller energi!
Tex rotfrukter består till stora delar av amylopektin som vi har väldigt svårt att bryta ner.. man måste koka det så det spjälkas!
#10 Är nyfiken på hur du definierar vad som är de bästa kolhydraterna. en del av det du nämner är sådant jag skule springa åt andra hållet av. (Inte syftandes på kolhydratnivå eller vad jag personligen tål, utan ur rent hälsoperspektiv.)
MimLan: mnja, även om jag inte längre äter bröd, pasta , frukt, potatis, ris, gryner, så är jag ännu inte heltigenom lchf:ad och därmed har jag svårt att se det dåliga med blåbär och hallon, bladspenat, tomater och sparris tex, även vissa nötter och fröer kan vara ok och kallpressad kokosnötsolja som inte är bearbetad på något sätt finner jag bra. Så tänker jag. Hur tänker du?
Du har uppenbarligen redan bestämt dig.
Så vad är det du är ute efter? Någon som klappar dig på axeln och säger att "ja, det verkar smart! nu skall jag genast ändra på mitt liv efter vad du sagt"?
Åsså avocado och oliver förstås, äter mycket av det, varje dag, mumma!
mikaelj: varför så otrevlig? Och nej, jag har inte helt bestämt mig för någonting ännu, behöver heller inga klappar, men frågar gärna hur andra tänker, vad kan vara fel i det?
Eftersom jag är rätt så ny på det här, så har jag givetvis frågor.

Vissa saker tjänar helt enkelt på att värmas annat behöver inte det.. beroende på samansättning!
Tex är bär mat som gärna kan ätas råa.. likaså frukt!
Cocosolja är visst processad dock tål den det utan att bli förändrad, den mesta oljan pressas från kopra vid 80 grader!
För att komma åt det nyttiga i tomater som Lycopen, skall dessa värmas annars blir en stor del av näringen kvar, föutom c-vitaminet och en del amylos!
Kaksmulan,
Så vad är dina frågor?
Zepp: vad jag förstår och har sett så finns det två varianter på kokosolja: en som är mer eller mindre raffinerad, smaklös och därför lämpad till bak och matlagning. Sedan finns det en virgin-variant som inte är processad, bara kallpressad och rå och med kokossmaken kvar mer lämpad direkt som den är.
mikaelj: jag får små svar och info lite varstans mellan raderna från er, det är bra. Tex detta med tomaternas lycopen/uppvärmning har jag missat, intressant.
Sammantaget känns det som om många tycker att idén suger, blanda inte olika dieter helt enkelt.
Men jag har en fråga som rör fettet. animaliskt är det som förespråkas, att ersätta en del av det med vad andra kallar det "goda" fettet som i lax, olivolja, avocado och makrill, är det enligt lchf kasst? Jag äter animaliskt, mättat fett också, men fixar inte tex bacon, fläsk och grädde för att jag inte tycker det smakar gott.
Det finns inget "gott" fett. Växter består till största delen av fleromättat fett av typen omega-6. Det är essentiellt, men du skall inte få i dig för mycket av det. Fisk ger dig omega-3, men det skall du inte heller överäta.
Enkelomättat fett och mättat fett kan du i praktiken betrakta som energigivare, även om vissa sorters mättade fettsyror har positiva egenskaper för hälsan, t ex laurinsyra från kokosfett och i modersmjölk, som stärker immunförsvaret.
Konventionellt producerad gris har i regel ganska dålig fettprofil, med en övervikt till omega-6. Annars fördelas fettet i kött som 48/48/2 mättat/enkelomättat/fleromättat, alltså en väldigt bra profil.
Okej, så vad förespråkar du att man skall äta då, för att få rätt animaliskt fett, jo jag vet, smör, fet yoghurt bla, men är det några källor som du tycker är att föredra framför andra? Käkar mycket kyckling gör jag, inget knas med det hoppas/antar jag? Åsså ost, vanlig fet 28%.

Joodå.. det händer att jag köper den kallpressade när jag vill lyxa till det.. den är hemskt dyr så det blir inte så ofta!
Altså.. olika livsmedel tål olika mycket värme.. tex skulle det vara vansinnigt att väma salladsblad.. men tex andra mer svårsmälta saker som kött tjänar på uppvärmning.. lagom där oxå.. då spjälkas, eller deamineras en del proteiner som frigör aminosyrorna!
Du kan äta nästan hur mycket rå potatis du vill utan att ta upp mer en någon procent näring.. stärkelsekornen förblir intakta genom hela magtarmkanalen.. det du då tar upp är från de celler du lyckades krossa med tänderna!
Det är med andra ord en avvägning vissa matvaror blir näringsrikast vid högre temperaturer medans andra helst skall ätas råa!
De flesta fetter spelar ingen roll om man värmer eller ej!
Näe det animalisk fettet förespråkas inte.. det är snarare som så att vi vill avliva myten om det animaliska fettet som farligt.. man kan lika gärna äta cocosolja, olivolja rapsolja eller feta grönsaker.. det är det omega-6 haltiga oljorna vi avråder ifrån!
Lax o mackrill är animaliskt så det förslår,, kan du sedan komma över vildfångad lax med mycket omega-3 så skall du vara lycklig!
Du vet när kroppen omvandlar överskott av kolhydrater så gör den mättat fett, mest Palmitinsyra har jag för mig!
Mejeriprodukter innehåller nästan enbart mättat fett. Om man tror att det är dåligt kanske man skall balansera med något som innehåller mer enkelomättat, som olivolja och avokado.
Men mestadels handlar det (om man vill gå ned i vikt) vad som mättar bäst. Där ingår inte (i min värld) mejeriprodukter. Hellre satsa på kött och grönsaker.
Men nu gör ni mig förvirrad: så fett från kött är inte ok enligt er, och mejeriprodukter som så många verkar äta mycket av och såklart de feta varianterna, skall jag undvika?! Hm…?
Är mättat fett dåligt eller ej? Ska jag lägga ner osten då? Gah! Förvirrad.
Fettet mättar ju, det märker jag, men en del lchf:are äter fett som katten utan urskiljning, mendans ni två verkar vara mer noggranna.
Så, passa nu på att indoktrinera mig ordentligt ;-). Nej förlåt mig, jag vill lära mig! :-).
Tack för all bra info. Förresten så behöver jag inte gå ner i vikt, om det kan vara bra att veta. En sak till, (slå mig inte nu), jag klunkar proteindrink någon gång om dagen, är på språng ibland med liten bebbe under armen och det är bekvämt så då, åsså efter träningen förstås.
Bästa animaliska fettet torde vara vilt. Djur som fått leva naturligt och inte är uppfödd på kraftfoder.
Är mättat fett dåligt eller ej?
Nej, det är inte dåligt. Det är inte särskilt bra heller. Neutralt.
Jag rekommenderar att du läser http://palenu.com/get-started

Altså vi äter inte fett för att det är nyttigt,, det är främst energi, det enda ´fett som kan uppfylla kriterit för nyttigt är omega-3 och omega-6 de är essentiella.. dvs vi måste få fessa via födan då vi inte kan syntetisera dessa själva!
Om något är nyttigt så skall man äta mycket av det.. näe.. ivarjefall inte av o-3 och o-6 det behövs bara något gram om dagen.. resten blir energi iallafall.. och för mycket fleromättat fett är inte nyttigt.. det härsknar i kroppen!
Om det är något som är nyttigt med fettet så är det sånt som följer med, vitaminer, mineraler o annan näring som finns i de livsmedel som fettet kommer i!
Föresten är nyttigt ett luddigt begrepp!!
Vi behöver, näring sånt som våra kroppar byggs utav, protein, vitaminer, mineraler, spårämnen och essentiella fetter i huvudsak samt energi för att hålla igång maskineriet!!

#26 länken blev fel, här kommer den korrigerad http://www.paleonu.com/get-started
i övrigt blir även jag lite förvirrad av de senaste inläggen, tycker mig ha fått ganska bra kläm om LCHF, men skulle inte fett vara nyttigt? Cellerna i kroppen byggs väl av fett? Eller bildas det fett av övriga ämnen vi äter? Såg nyligen en intervju med en amerikansk läkare som förbättrat sin mans Alzheimer med kokosolja, eftersom fettet (ketoner) gav energi till hjärncellerna vilket inte glukos klarade av vid den sjukdomen. Det måste väl anses vara nyttigt?
Att bli av med kroppsfettet genom att äta fett istället för kolhydrater måste väl också anses vara nyttigt?
#22 jag köper kallpressad kokosolja för 69:- 400g, det är väl inte så farligt dyrt? Gjorde misstaget innan att köpa Cocosa på hälsokost för 220:- 500g, det var dyrt (men klart ännu godare förstås).

Definitionen av "nyttigt" är svår - vad menas med nyttigt!?
Men en sak kan man slå fast - att äta fett som energikälla istället för spannmål är nyttigt, men det handlar främst om att man tar bort nåt onyttigt och ersätter med nåt kroppen kan hantera och trivs med.

För alla som har problem med nyttigt o sådana luddiga begrepp rekomenderar jag att läsa en bok av biologen Lars Wilsson!
http://www.larswilsson.se/bocker.htm
Speciellt boken "Vålfärdens ohälsa", här kommer ett utdrag!
http://pagina.se/bok/72411384/72411384.pdf
Han beskriver de huvudsakliga mekanismerna mellan föda och hälsa!
Sen så har vi även Jenny Reimers bok, som även finns som E-bok i fulltext!
"Evolutionen har anpassat oss till en viss föda
Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga
och vid god hälsa i hela långa livet
Orsaken till "metabola syndromet" förklaras av Evolutionen."
LarsCarlHar: Tack, blev inte klok på länken. Ang. kokosolja: Cocosa har två varianter en dyr extra virgin som smakar kokos , är helt oraffinerad och ska inte användas till mat å bak utan direkt ätas, den kostar runt 200. Sedan har de en som är raffinerad för mat å bak, kostar ca 100 och smakar inte kokos, är bättre fett än det silvriga paketet på ica. Biofood har motsvarande uppdelning, men är ett billigare märke. Om du inte hade koll redan förstås :-). Nog om det.
Jag håller med dig i övrigt, jag är nu lite förvirrad just angående fettet i lchf, både mängd och sort. Man ska ju få sin huvudsakliga energi från fett, inte protein, eller hur? Och mättat fett skulle ju vara ok att äta, även om man inte behöver överdriva (fast en del verkar verkligen trycka i sig grädde mm. ) Förvirrad!

Det finns inget skäl till att undvika mättat fett, det är inte farligt, men det finns inte heller något skäl till att föredra det framför enkelomättat fett, fett ska man äta för sitt energibehov, eftersom det är en bättre energikälla än kolhydrater. Man äter lagom med protein, få kolhydrater och sen så mycket fett som behövs för mättnad, varken mer eller mindre. Helst animaliskt fett, för det mesta vegetabiliska innehåller för mycket fleromättat fett, vegetabiliskt fleromättat fett ska man undvika till stor del, då det endast tillför omega 6, och i bisarrt stora mängder.

Med risk för att jag är okunnig, för mig är raw food, det samma som groddar odyl. Jag ser inga problem med att göra och äta groddar även om man äter LCHF för övrigt, under förutsättning att man känner att man mår bra av det.

Visserligen har "raw food" som ett begrepp kidnappats av veganrörelsen, men det betyder ju inte att råa animalier blir mindre "raw" för det…
Jag kan leva på enbart "raw food" och må toppen: opastöriserat smör, kallpressad kokosolja och makadamiaolja, rått kött och fisk, råa äggulor, råa grönsaker.

Raw milk är det som intresserar mig mest, opastöriserad ohomogeniserade mejeriprodukter med de laktosnedbrytande enzymerna kvar.
#35 Ser ung ut för att vara 75 år. Man får hoppas att man själv är lika fräsch i den åldern.
Kom nu ihåg att raw foodana inte äter animaliska pryttlar…. kött, fisk, ägg, alla mejeriprodukter, bort! :-)
#37 Men vi pratade väl inte om rawfoodare (veganer) utan om rå mat eller har jag översatt raw food helt fel?
Om man gillar chiafrön i mängder så kan man vara både LCHF:are och raw-vegan samtidigt.
Jo det var just raw food saken gällde, raw food-rörelsen. Inte råbiffätarna. ;-)

Eh, vadå - har veganerna rätten att definiera vad som är raw food?

Men vad skulle du då leva på?? Som vegan-rå käk-lchf:are alltså? Det låter varken kul, gott, vettigt eller genomförbart..
Det är väl bara att plocka det du gillar från varje diet? Tror det kan bli väldigt sunt och gott.
Nej, jag bara funderar på om det finns något vettigt att plocka upp hos dem som äter enligr raw food/levande föda. Tycker mycket om grönsaker nämligen och en del av dem tar vi bäst upp näring ifrån om vi tillagar dem på något sätt, andra blir bäst om de äts utan tillredning, även om raw foodarna förespråkar att inget skall hettas upp över 42 grader.
Är helt enkelt bara nyfiken på om det finns något att plocka upp hos dem som inte talar emot lchf för mycket, eller om det bara är crap. Å ena sidan så är ju de precis lika öcvertygade om sin kosts förträfflighet som alla andra dietvarianter lchf, gi, nonfat eller vadsom. Vem är närmast sanningen…
Grönsaker och LCHF är inget motsatsförhållande. Grönsaker är det inget fel på även om fokus är essentiella makronutrienter.
Det är ganska enkelt att reda ut vad som är essentiellt för kroppen, det behöver du inte gå till någon bokstavsdiet för. Gå till vetenskapen.

Som sagt grönsaker ingår i LCHF.. både råa och tillagade!
Ibland lagar man till grönsakerna bara för smaken eller av estetiska skäl!
Det är främst rotfrukter som behöver tillagas.. för att man skall komma åt kolhydraterna som oftast finns i formen Amylopektin.. gement kallad resistent stärkelse!
Tex, rårivna morötter tar du inte upp mycket kolhydrater ifrån lika så rödbetor, majrova och sånt som faktist är goda råa, och som ser fint ut på tallriken!
RAW-FOODare har ofta något gidder som handlar om enzymer som förstörs vid tillagning.. dessa enzymer fungerar inte i kroppen.. det finns de som gör det men kan vara farliga att använda!
Jag gjorde ett försöka att kartlägga detta med de nyttiga enzymerna i "fruktogrönt" i en tråd!
Kanske inte någon kandidat till Nobellpriset precis.. men det räcker att skrapa lite på ytan för att se att det inte stämmer!
#47 Den kommentaren har helt rätt, man ska inte äta chiafrön för att få i sig omega-3, utan för att de är feta och innehåller fullvärdigt protein (mycket sällsynt bland vegetabilier), vilket veganer ofta har brist på. Omega-3 ska man få från alger om man är vegan eftersom de innehåller långkedjat omega-3 precis samma som i fisk.
Jag har en liten fråga apropå fetter:
Vilken fettkälla om är bäst om man väljer ut en /några få.
T ex kokosfett, smör, olivolja m.m.

Kokosfett, ghee, smör och makadamiaolja för stekning, sen kan man lägga till olivolja (t ex som salladsdressing) bland de bästa fetterna, så länge man inte hettar upp den, för då härsknar den lätt. Fast allra bästa fettkällan är såklart fettet som sitter på djuret.