OT: Tandkräm
Har köpt en aloevera-tandkräm på bodystore, men den innehåller inget fluor. Men nu till saken, behöver man fluor om man kör LCHF? Jag menar, man känner ju inget klet på tänderna som man gör när man ätit socker och mackor. Om jag har gjort ngt avsteg så kör jag med vanlig tandkräm, annars borstar jag med aloeverakrämen, och dricker lite vatten med japansk pepparmyntsolja för andedräkten. Hur gör ni andra?
"En stund i taget - här & nu"

Fluor är emot karies, på LCHF får man ingen karies, man behöver inte använda fluortandkräm om man inte vill med andra ord, en del är livrädda för fluor, andra bryr sig inte så noga. Jag tillhör den senare kategorin, köper vanlig tandkräm för enkelhetens skull, tror inte att fluor är så dödligt i de doserna tandkräm tillför som vissa vill få det att låta som, men var och en är fri att läsa på och ta ställning själv.

Som Wtn3 påpekar så är fluor bakteriedödande mot kariesbakterierna, men å andra sidan så lever kariesbakterierna på socker så dom flesta har väl redan svultit ihjäl i en LCHFares mun. Finns vissa resultat som tyder på att fluor stärker tandemaljen hos barn men inte hos vuxna så vuxna LCHFare har knappast någon nytta av fluoret, men det är svårt att komma undan eftersom dom flesta tandkrämer innehåller fluor, men jag tror inte mängderna är skadliga.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Så här skriver Scandlab på sin sida om jod:
.. fluor kan liksom brom, störa jodmetabolismen i kroppen och därmed förvärra eller bana väg för tillstånd av hypotyreos.
Sen jag läste detta på nätet någonstans, så använder jag inte fluortandkräm. Jag har hypotyreos, och behöver verkligen inte någon försämring.

Jag kritiserar inte ditt beslut Lisabet, men i vilka mängder gäller det? Jag har svårt att tro att man får i sig några mätbara mängder via tandkrämen, man äter ju den inte och sköljer ut den efter borstningen
Fluor gör emaljen hård och tyvärr skör så det är inte alls särskilt bra att använda.
Tror inte att det har ett dugg med bakteriedödande effekt att göra, annars skulle man inte behöva tillsatsen triclosan i vissa… Det är själva gnugget som tar bort kariesen och det behöver man faktiskt inget medel till, bara borsten.
Jag har aldrig läst något om halterna av fluor som krävs för att det ska störa jodmetabolismen, nej, men nog verkar det som om hypotyreos har blivit mycket vanligare.
När jag för ca 20 år sen läste en artikel, och fick fastslaget att det var just det jag led av, så hade jag inte hört talas om det. Nu hör man ganska ofta andra som också har hypo.
Dessutom är fluor väldigt giftigt - enligt Nationalencyklopedien:
"Fluor är starkt giftig och ger svåra hud- och lungskador."

Även om det inte är stora mängder, så använder du tandkrämen i munnen, en av kroppens mest mottagliga slemhinna, det går raka vägen in. Här är en tråd som berör ämnet. Har själv slutat med fluortandkräm sedan 5 veckor tillbaka

Näe nicesandra där är du ute och cyklar, slemhinnan från munnen till en bit in på tunntarmen är enkelriktad, saker tillförs matsmältningsystemet inget tas ut!
Fluor är ett rent gift och det finns ingen anledning att försöka få i sig det, tvärtom försök minska intaget så mycket som möjligt. En halv tandkrämstub dödar en kvinna och en hel tub en man. I USA har barn faktiskt dött efter att ha svalt tandkräm. Fluorförgiftning är oerhört plågsamt och pågår länge. Varningstexterna är inte där utan anledning.