fett och protein
Är detta ok?
ca 20% protein
ca 80% fett
Kalorier ca 1400
ungefär vad jag äter på 1 dag, då är inte kaffe inräknat..
är 161 cm och väger 65 kilo och allt fett sitter på magen..
Jag tycker det verkar snålt om protein, 20E% ger väl inte ens 40 gram protein?

Troligen äter du för lite om du äter bara 1400kcal, så det är kanske inte OK.
Eftersom du är nära nog normalviktig tror jag inte att det är vettigt att gå på svältdiet för att minska i vikt. Däremot kan du säkert minska fettet på kroppen genom att äta LCHF, men det kommer så klart att ta tid. Men du bör se till att äta dig mätt och inte gå hungrig.
Ställ undan vågen och plocka inte fram den igen på åtminstone ett halvår, och öka på maten lite grann, så att du får i dig tillräckligt mycket.
Om du vill ha ett bättre svar på vad som är OK kan du redovisa vad du faktiskt äter, i stället för summariska siffror för protein, fett och energi.
Fördelning i procent är bra, men du äter nog för lite mat. Tränar du eller ej? Du behöver inte öka proteinet om du inte tränar, öka fettet istället i så fall.

Nej jag tränar inte på grund av en ryggskada..
min uträkning om jag nu gjort rätt alltså, är beräknad på vad jag tänkt försöka äta ett tag..
6-8 ägg om dagen med bregott på..
och nån bantar biff på blandfärs 50/50..
Har förut ätit 2 ägg till frukost m bregott
en köttbit eller en grillad kyklingklubba med kryddsmör/ beasås eller gräddsås till middag..
och oopsies med bregott och hårdost 1-3 ggr om dagen beroende på om jag varit sugen eller inte..
Även grädde i kaffet
Är så förvirrad över hur mycket eller
lite man kan äta..

Kan tillägga att jag är våg beroende.. måste bara ställa mig på den och blir lika besviken varje gång =/
Om du är vägberoende är det så mycket viktigare att du bryter det beroendet och slänger ut vågen! Finns ingen anledning att plåga sig själv.

Jo det är sant..
Sjukskriven, hemma hela dagarna, stora barn inget att göra då blir det lätt att det är vågen o tankarna om maten som blir mina sysslor..

20 E% av 1400 kcal är 280 kcal, 280 kcal protein är 70 gram.
Således ett fullt tillräckligt proteinintag för en stillasittande tjej, däremot är den totala energin lite på gränsen, du väger visserligen inte jättemycket så det är inte säkert att du behöver mycket mer energi om du är stillasittande, men känner du dig verkligen mätt? Har du svultit kroppen förr kan det göra att den går på sparlåga, då är det bäst att äta mer, det är bästa sättet att övertyga den om att det finns gott om mat och att det därför är riskfritt att släppa på sitt överskottsfett. Sen verkar det som att du är rätt vågfixerad som du säger, det ökar stressen i kroppen och är också något som gör att man får svårare att gå ner i vikt.
Om du har en reell bukfetma (här talar vi inte om lite extra underhudsfett på nedre delen av magen som kvinnor normalt ska ha i vuxen ålder, utan ordentlig fettansamling och snarare inne bland organen istället för under huden) så är det ofta från stress och följande kortisolpåslag etc. Och då är det snarare det du behöver ta itu med snarare än att tro du kan banta bort det medans din kropp fortfarande är stressad. Är det så att du dessutom inte har någon fettfördelning på höfter, bröst etc. utan typiskt manlig fetma utan att vara i klimakteriet är det nog en bra idé att gå och få hormonvärdena kollade.
För övrig om man är normalviktig men inte är nöjd med sin kroppsform så är det oftast träning som gäller för att forma om kroppen.
Om du är vågberoende så kanske du borde fundera på att helt enkelt inte ha en våg hemma alls utan bara använda måttband.
Vågar kan ibland visa på intressanta sammanhang etc. men om man hör till de som stressar upp sig om de står på plus (helt normala variationer från dag till dag på 1-2 kilo) eller inte rör sig och fixerar på det så bör man nog inte ha någon alls hemma.

Ser väl inte ut som en fotomodell i resten av kroppen..
Men smala ben, inget gäddhäng att tala om utan det är magen som är problemet det ser verkligen ut som jag är gravid
#10 Gå för säkerhetsskull och kolla upp det, kortisol och könshormonsnivåer. Om det inte är så att du är i eller passerat klimakteriet.