Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5778 ggr
plinkplonk
0

Ungdomssnacks!

Jobbar på en gymnsieskola där rektorn stoppat försäljning av coca-cola (hurra!) och ersatt med drickyoghurt, äpplen,  festis Förvånad

Han vet ju vad jag äter så jag sa att jag blev lite full i skratt av hans förändringar. Hans svar: Jamen de får ju lite mer näring av detta än cola.

Ok. Förvisso. Ha ha. Men med nötallergier, vad sjutton skulle de egentligen kunna sälja tlll eleverna? Som är bättre än traditionell skolsnacks.Vi har ingen personal, det är elever som ordnar allt så det finns alltså inte möjlighet att koka ägg/korv, bara en kyl och skafferi.

Million
0

Naturell yoghurt, kanske jordgubbar, hallon..

Babybelostar, ölkorv kanske =P

plinkplonk
0

Tack! Vet inte om nat. yoghurt skulle gå att sälja till ungdomar men kanske babyostar och ölkorv?

Fler förslag?

coton
0

Jag spånar litet på förslag:

Mörk Choklad på minst 70 % kakao.

Avocado

Finn Crisp, flatbröd

Nötter

Kaffe med grädde

Te med grädde

Du kanske får flera ideer hos www.annahallen.se

Anna Hallen har något som heter "anna snabba"

plinkplonk
0

Tack! Ska kolla Annas sida, köpte hem boken i veckan :-)

Några utmaningar: Nötter kan elever vara allergisk mot så det går bort tyvärr Rynkar på näsan Situationen är att "kiosken" är ett kylskåp där man lägger pengar i en burk så det är bäst om det är portionsförpackningar.

Mörk choklad, det är bra!

Wildrat
0

Visa näringsdeklarationen för coca-cola respektive drickyoghurten för rektorn. Yoghurten innehåller MER socker än läsken!

ullisbullis
0

Det vore ju bra om det fanns några inpaketerade lchf-muffins eller lchf-chokladbollar. Alltså typ "Low-carb-Deilcato".

Men det finns väl inte?….

plinkplonk
0

Nej tyvärr :-((( men precis, det ska ju gärna vara i portionsförpackningar.

[Karro]
0

Naturell yoghurt finns ju i portionsförpackning men tror inte heller det säljer, av tipsen du har fått ovan så tror jag chokladen och ölkorven slår bäst

coton
0

Finns tillgång till vattenkokare? I så fall kan ju ungdomarna själva fixa vattnet och göra kaffe med Nescafe och grädden som finns i kylen?  Likaså fixa te.

evion
0

pumpafrön

mandlar

soyabönor

minimorötter

coctailtomater

ullisbullis
0

Tonåringar och nyttigheter är svårt att få ihop på nåt sätt….Skrattande .

Lycka till!

savonit
0

#11 Visst är det så.

Ungdomar är ungdomar och nyttigheter vet inte många i sverige vad det är.
När vi pratar om nyttig mat för ungdomar är det väll bättre att helt enkelt plocka bort allt skit, (Rent socker)
Att försöka sälja in LCHF på en skola mja nja…

plinkplonk
0

Nej, sälja in är nog svårt, men försöka hitta lite mindre pest och mer kolera. Eller tvärtom. Tror det förblir en svår nöt detta att knäcka…

kvantprick
0

Men rostade nötter/frön i små muggar/påsar borde funka utmärkt. Betydligt bättre än småpåsar chips som brukar vara poppis hos tonåringar… :)

ullisbullis
0

Frukt kanske inte är såå illa…

Jag tror att många ungdomar kan tänka sig en frukt och det är ju bättre än godis, dricka….eller ingenting alls.