Mervi! Polarbrödet?!...
….lät ju extremt intressant för en lowcarbande mjölallergiker, har du recept tillgängligt?
Sökte på "polarbröd resp polarbrödet" men fick inte en enda träff.
Tack på förhand!
Hej på er förresten, äntligen är veckans arbete avklarat och hoppas nu på lite sol i veckan så jag kan öka på dom spirande vårkänslorna! 
AAH, vad bra att du skrev och undrade!! Jag hade tänkt fråga jag med, men det blev så mycket annat som skulle skrivas som kom emellan…

Hej allihopa!
Kolla under senaste inläggen och tråden, kanske finns den inte på första sidan och då får ni trycka framåt:
Low carb bröd

Det kom inte fram i söket för det står polarbrød - med norskt ö. Jag lägger ut det i en egen tråd så hittar vi det igen
LOW CARB bröd…kan det vara detta recept. sidan 04/03
från skogstrollet….
Det finns ett bröd som kallas GI-ruta från AXA 37gkålisar/100gr
ÄR det nåt att äta????
37% kolhydrater är VÄLDIGT mycket om man håller sig till max 5% kolhydrater (bla dr Annika Dahlqvist rekommendation) och ÄNNU mer för såna som jag som håller sig till max 3% (Sten Stures rekommendation tror jag ursprungligen).
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag ser att du redan fått svaret på din fråga piakask. Har inte varit här så mycket idag.

Det finns ett bröd som heter Polar Extrem, 28g kollisar/ 100g. Ni som har kommit en bit på vägen kanske klarar av en liten bit av detta

Fritt översatt från norska:
OE Polarbröd/Pitabröd
- 125 g Keso (låt den rinna av)
- 1,5- 2,0 dl riven ost
- 3 stk ägg
- Salt, peppar, pizzakryddor, oregano, basilika mm.
Hårdvispa äggvitorna - ha gärna i lite salt för att få det ordentligt styvt.
Mosa keson och äggulorna tillsammans med en stavmixer eller med en sked. Rör in den rivna osten med en slickepott. Krydda därefter med salt, vitpeppar, pizzakryddor mm. efter smak. Vänd så försiktigt i de vispade äggvitan. Du kan också ha i tex finskuren skinka eller finskuren, stekt bacon i röran om du vill.
Ta fram en plåt med bakplåtspapper. Klicka ut röran med en sked. Jag brukar ha på lite mer pizzakrydda när jag lagt ut smeten på plåten - mest för utseendets skull. Det blir ca 8-10 stycken OE Polarbröd beroende på hur stora du vill ha dem. Kom ihåg att de flyter ut under gräddning. Grädda på ca 175°C i ca 20 minuter, eller tills de har fått en gyllenbrun färg.
Smakar gott med korv, ost, skinka och majonnäs mm.
De här bröden passar också utmärkt till att använda som minipizza. Ha då bara på lite pizzasås med lite kolhydrater i, kött, skinka, svamp etc toppat med ost och pizzakryddor. Mycket gott!!
Har du på ost och skinka eller har gjort minipizza smakar det extra bra om du värmer upp de i mikron. Och en sak till - dessa kan också användas som korvbröd. Det är bara att ha på det du önskar. Räksallad med majonnäs innehåller inte många kolhydrater…
Jo - och de går att frysa….
Det låter som en ordentlig ostomelett. Elajsa, har du testat själv ännu? Men det verkar onekligen värt att prova.
Å, jag har alltid avskytt recept där man ska vispa vitan separat och sen "vända ner" - det brukar alltid bli så klimpigt och oblandat - och om man blandar ordentligt har man tappat hela det "fluffiga" i vitorna…

Jag har lagt receptet i en egen tråd så det går att finns. Ja det är lite omelettaktigt, men ändå inte. Jag tycker det blev gott - och det är inte svårt att vispa äggvitan separat och vända ner den…
Helt Ok blev mitt också. Med tanke på att det inte innehåller mjöl och då inte så mycket kolisar så får man vara glad. Jag skall prova dessa och fylla med något gått och rulla ihop och gratinera som crepes, jag tror det blir kanon gott.
hej hej! gjorde en variant, hade ingen keso, men tog turkisk yoghurt istället. 125 g yoghurt, 2 ägg, 130 g riven ost. lite salt och en dutt bakpulver. 4 klickar som flöt ut till en tunn kaka, men helt ok i syfte att ersätta mackan…
Vad roligt att du experimenterade med lyckat resultat.
jag önskar bara jag hade haft typ pepparkaksformar så inte smeten flöt ut så. men det har jag inte…
Vad heter såna där ringar som man kan ha stekpannan/kastrullen för att få perfekta stekta/pocherade ägg?