Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6638 ggr
Eruts
0

Hjärtinfarkt

Måste bara skriva om detta.

Har en bekant som nyligen drabbades av en stor hjärtinfarkt. Han överlevde tack vare hjärtkompression utförd av hans svärfar.

Han hade ett totalkolesterol på 3,2 och normalt Blodtryck. Han är ickerökare och välmotionerad.

Elfdance
0

Vad tråkigt! Åt han LCHF?

Eruts
0

Tror inte att han åt LCHF, då skulle han ha haft betydligt högre totalkolesterol.

Zepp
0

Kolesterolet sjunker drastisk vid en infakt, det är ett sätt för kroppen att försöka laga det som är trasigt.

Frågan är vad han hade för värden innan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Eruts
0

Då kanske det är orsaken till att det är vanligare med låga kolesterolvärden hos personer som drabbas av hjärtinfarkt.

Man hävdar ju att högt kolesterol är ofarligt eftersom det är vanigare med låga kolesterolvärden hos personer som drabbas av hjärtinfarkt.

Det är sålunda helt fel, de har kanske höga kolesterolvärden före hjärtinfarkten.

Där faller ett av Ravnskovs argument för att högt kolesterol är bra.

paltkoma
0

Du drar rätt hårda slutsatser på minimalt med fakta nu…

Eruts
0

patienter med akut infarkt har lägre kolesterol än friska människor

Detta enligt Uffe Ravnskov.

Enligt Zepp beror det endast på att det går åt kolesterol för att reparera hjärtskadan.

Rätta mig om jag har fel.

Zepp
0

Näe.. Ravskog har rätt.. ett högt kolesterol har inget med hjärtinfakter att göra.. det finns flera andra orsaker till det och det är lika månfa med lågt kolesterol som med högt.. med en liten övervikt för de som har lågt.. dvs under 5.

Det är ingen hemlighet vad som är främsta orsaker till hjärtinfarkt, finns flera mekanismer för det, och man vet även hur det går till.

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Själva processen är oxå välkänd.

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948

Som sagt det är ingen hemlighet.

"Den australiska sammanställningen, som publiceras i det senaste numret av The American Journal of Clinical Nutrition, visar att kost med ett högt glykemiskt index (GI) ökar risken för hjärt-och kärlsjukdomar med 40 procent. Dessutom finns ett samband mellan högt GI-värde och cancer i bröst och ändtarm."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/snabba-kolhydrater-skadar-hjartat-1.594363

Det är snarare en dold sanning.

"Flera vetenskapliga studier har visat att infarktpatienter har lägre kolesterolvärden än normalbefolkningen och att dödligheten dessutom är högre vid låga värden. Nu är det dags att förkasta hypotesen om sambandet mellan höga kolesterolnivåer och hjärtinfarkter och kanske också dags att utreda vad som lett till detta vetenskapliga haveri, skriver Lars Werkö, Tore Scherstén och Ralf Sundberg."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar-kolesterol-en-riskfaktor_3201249.svd

Sen så finns det ytterligare orsaker som kan starta en patologisk utveckling som sen leder till en infakt, vissa bakterier, som TWAR, vissa munnehålebakterier som kan slinka in via sår i munnen tex.. och antagligen en uppsjö sådana vad man skulle kunna kalla för vanliga sjukdomstillstånd med virus o skit.

Och orsaken till att det är en liten övervikt för de med lågt är mest troligt helt enkelt, inte kolesterolet där heller, utan att man är sjuk på något sätt så att kolesterolet går åt eller att man inte klarar att bilda tillräckligt för att laga det som är trasigt.

Man skall altså skilja på hur kolesterolet uppför sig vid en infarkt och vad som orsakat infarkten

Din vän kanske är orienterare och dragit på sig TWAR?

berittis
0

Kolesterolet kan vara högt också vid hjärtinfarkt. Jag hade 11 i totalkolesterol.

Eruts
0

Har nu kunnat kontrollera min bekants kolesterolvärden närmare. Totalkolesterolet var 3,0 LDL 1,75 HDL 1,25 och Trig. 0,59.

Hans totalkolesterolvärde har under de senaste åren varierat mellan 2,0 och 3,9.

Zepp
0

Man får som sagt hjärtinfarkt både vid högt som lågt och det är annat än kolesterolet som är främsta orsak.

Det är bara när man har konstiga blodfettfördelningar som man har en statistiskt höjd risk.. mest antagligen för att man har andra problem som orsakar den konstiga fördelningen.

Eruts
0

Vad menar du med konstiga blodfettfördelningar?

sano
0

Litet tillägg till Zepp #7s alltid så insiktsfulla inlägg.

Jag såg för länge sedan på TV ett inlägg med australienska forskare som hade identifierat bakterier från munhålan i hjärtan på infarkt patienter.

Vidare så fick jag efter min höftoperation ordination att ta ett anti-bakteriellt medel inför tandhygienist behandling eller mun håls operationer. Motivering var att undvika att bakterier spred sig från munhålan till det djupt liggande området som opererats.

Så om man har tandlossnings symptom så är det stora chanser att dessa bakterier kan sprida sig mot inflammerade delar av kroppen och få fäste där, även hjärtat.

Zepp
0

Lipoproteinernas fördelning hos friska individer ser ungefär lika dan ut hos alla, beroende på det arbete de utför i kroppen.

I grova drag kan man säga att LDL kommer från levern och transporterar ut triglycerider och kolesterol till de ställen som behöver dessa.

HDL transporterar tillbaka överskott och överblivit fett och kolesterol till levern.

Med andra ord så skall dessa vara i balans hos friska individer.

Sen vid olika kost så får man olika LDL, vid mycket snabba kolhydrater får man många små LDL, ofta kallade VLDL, eller triglycerider, dessa anses ge en statistiskt högre risk för hjärtkärlhändelser än de större LDL man får vid fettbaserad kost.

Och detta är inte ens hela saningen, för vid sjukdommar och andra rubbningar, så kan en annorlunda fördelning mellan lipoproteinerna vara ett symptom på att något är galet, typ metabolt syndrom, hypotyreos, kroniskt höga insulinnivåer, eller ärftliga defekter, eller skador på inre organ.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoprotein

Eruts
0

Vad jag har sett så har de personer som jag känner och som har gått över till LCHF kost, i samtliga fall fått ett kraftigt ökat totalkolesterol trots att de inte lidit av metabolt syndrom eller  känd sjukdom.

Sen är det frågan om det är av ondo eller av godo.

Zepp
0

Jag har högt kolesterol själv, både före och efter kostomläggningen, annars så läser jag om både och, en del får lägre andra får högre, gemensamt brukar för det mesta iallafall vara att fördelningen blir bättre.

I de studier som finns på lågkolhydratkost blir oftast kolesterolet lägre.. men de som tas ut i sådana studier är oftast friska individer helt utan några konstiga värden oavsett vad man mäter, vilket kan vara en förklaring.

Pasi
0

#14 Förut, när jag var sjuk, hade jag skitlågt kolesterol (utbränd) - efter jag började med LCHF och blev frisk, fick jag högt. Frågan är om man ska prioritera läkaren och hans önskningar, eller sin egen hälsa!?Flört
Vad jag har för kolesterolvärden just nu, vet jag inte förstås inte - åker liksom aldrig till läkaren för att ta såna prover, som ändå inte ger nåt (eftersom ingen vet alla funktionerna hos vare sig transportproteinet eller dess last, och det inte heller finns några benhårda statistiska samband i ämnet, så kan ingen heller utläsa nåt med säkerhet från ett sånt provGlad).

#4 T ex 30-årsuppföljningen av den stora Framinghamstudien, som visar att personer med högt kolesterol har mindre infarkt-risk och mindre totaldödlighet än personer med lågt, tittade inte på värdena i samband med infarkten/döden.