ägg???
Jag undrar hur pass viktigt det är att använda ekologiska ägg? Jag äter mycket ägg (3-5 st/dag), men orkar/hinner inte alltid åka runt mellan olika butiker för att hitta ekologiska alternativ. Om det inte finns ekologiska eller ägg från sprätthöns köper jag "vanliga" ägg från burhöns. Hur pass stor skillnad är det eg på vanliga ägg och ekologiska ägg? Bör man komplettera med omega3-källor när man äter ägg från burhöns?

Vanliga ägg innehåller faktiskt en hel del omega-3 dom också.
Det är en marginell skillnad egentligen.
Det är mer en fråga om vilken nivå du vill ligga på kontra ekonomi och tillgänglighet.
Själv undviker jag bara Finska ägg eftersom deras hönor har det särskilt dåligt ställt.

Det är väl som med allt annat ekologiskt, för sin egen hälsa, miljön, samvetet och lite annat så gör man det bästa av det mesta.
Ägg kanske inte är det livsmedel med störst mervärde vad gäller nyttighet, men så har man ju hönornas väl att tänka på oxå.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Personligen köper jag ekologiska ägg mest för att "rösta med plånboken". Dessutom är skalen mjukare och personligen tycker jag att de smakar godare. Men det är ju rätt subjektivt. 
skalen mjukare? Hur menar du då? Jag tycker att skalen är mycket hårdare hos de ekologiska, de vanliga är ju så sköra! Svårt att knäcka utan att det rinner ut innan man får ner innehållet i skålen.

Vi köper oftast ekologiska ägg. Annars frpgående inomhus tror jag det blir ofta. Burhönsägg tror jag inte jag har köpt de senaste 5-6 åren. Särskillt min fru tycker att de ekologiska smakar bättre :)
Jag tycker helt klart att de ekologiska smakar bättre. Sen känns det bra att handla ekologiskt också och kanske påverkar det fler att producera eko-ägg.
Det optimala hade varit om man hade kunnat handla eko och nära, men vår nära producent har inte eko-ägg :( Men ibland finns inte ekoäggen och då blir det iaf de nära.
Hönorna som producerar ekologiska ägg har det förhållandevis bra jämför med de andra… därför vinnlägger jag mig om att köpa ekologiska ägg. En av de eko-saker jag faktiskt prioriterar.
En gång läste jag en rapport om hur många olika grejer (näringsämnen) eko-ägg innehåller än konventionella ägg. Bland annat omega-3 och järn. Kanske de mest innehåller mer i mängd, men vissa ämnen fanns inte i konventionella ägg enligt den listan. Läs här.
Fast nu la jag märke till att det inte stod nåt om Omega-3 där, så vart fick jag det ifrån? Nåväl - en lista över vad eko-ägg innehåller… helt enkelt.